access_time21 دقیقه قبل

گروه ویژه اقدام مالی (FATF)دستورالعمل اصلاح شده و نهایی رمزارزها را منتشر کرد.

ناظر جهانی مبارزه با پولشویی برای اولین بار دستورالعمل دارایی مجازی خود را در سال 2019(1398) منتشر کرد. این پیش نویس خواستار انطباق صرافی های رمزنگاری و فرستنده های پول که از آنها به عنوان ارائه دهندگان خدمات دارایی مجازی (VASPs) یاد شده است ،با استانداردهای اعمال شده برای شرکت های مالی سنتی بود. بیشتر این رویکرد پیشنهادی بر روی یک قانون به  اصطلاح سفر متمرکز بود که از VASPها می خواست اطلاعات ذینفع را در مورد طرف های شرکت کننده در یک معامله جمع آوری و انتقال دهند.

از آن زمان، برخی از حوزه های قضایی روند اجرای این استانداردها را آغاز کرده اند و FATF به بررسی و اصلاح پیش نویس دستورالعمل خود ادامه داده است. این سازمان همچنین بازبینی هایی از فرآیند اجرا در حوزه های قضایی انجام داده و بازخورد صنعت را در مورد استانداردهای پیشنهادی خود جذب کرده است.

منتقدان نسبت به چالش‌های فنی ناشی از این رویکرد ابراز نگرانی کردند زیرا زمانی که FATF برای اولین بار استانداردهای مورد نظر خود را اعلام کرد، راهی برای انتقال امن این اطلاعات وجود نداشت. از آن زمان، راه‌حل‌هایی پدیدار شد، اما FATF همچنان در بررسی‌های خود، خطرات کیف پول‌های غیرقانونی را بالا می‌برد و پیشنهاد می‌کرد استانداردهای قوانین سفر را برای نهادهایی که به راحتی طبقه‌بندی شده‌اند در حوزه مالی غیرمتمرکز (DeFi)اعمال شود. .

این موضوع باعث شد تا بازخوردهای زیادی از این صنعت به وجود بیاید زیرا بسیاری احساس می کردند که مشخص نیست FATF چگونه استانداردهای VASP خود را در DeFi اعمال کند. به همین دلیل، این نهاد در جلسه عمومی ژوئیه تا اکتبر(تیر تا مهر) خود به نهایی کردن دستورالعمل پایان داد و برای تکمیل پیش نویس دستورالعمل با توضیحات اضافی وقت گذاشت.

اکنون، آن دستور العمل نهایی شده است و سازی ها در حال انجام است.

در حالی که شفاف‌سازی‌ها در مورد آنچه FATF به دنبال آن است، مهم است که توجه داشته باشیم که این سازمان در هر مورد تکرار کرده است که همچنان قصد دارد تعاریف را به طور گسترده تفسیر کند و در صورت نیاز توسط حوزه‌های قضایی برای مبارزه با فعالیت‌های مالی غیرقانونی مورد استفاده قرار گیرد.

FATF اذعان می کند که درک عملکرد یک فناوری باید بالاتر از این باشد که آیا به طور کامل به حرف تعریف پایبند است یا خیر. خدمات باید بر اساس آنچه ارائه می‌دهند تحلیل شوند، نه اینکه چگونه ممکن است در فهرستی که FATF ارائه کرده است، قرار بگیرند.

“کشورها نباید تعریف خود را بر اساس نامگذاری یا اصطلاحاتی که واحد تجاری برای توصیف خود یا فناوری به کار گرفته شده برای فعالیت های خود اتخاذ می کند، اعمال کنند. تعهدات مندرج در استانداردهای FATF ناشی از خدمات مالی اساسی ارائه شده بدون توجه به ویژگی عملیاتی یک واحد تجاری است. مدل، ابزارهای تکنولوژیکی، طراحی دفتر کل یا هر ویژگی عملیاتی دیگری.”

آیا NFT یک VA است؟
در توضیح اینکه چه چیزی یک دارایی مجازی یا VA را تشکیل می دهد عنوان شد ، برای FATF در واقع  VAها صرفاً نمایش دیجیتالی ارزش نیستند، بلکه باید یک جزء قابل مبادله  نیز داشته باشند. این مقدار باید قابل انتقال باشد نه صرفاً یک حالت ثبت سوابق.

NFTها یک VA نیستند اما اگر به گونه‌ای مورد استفاده قرار بگیرند که جزو استانداردهای FATF باشد، بایستی در رابطه با آن‌ها قانونگذاری شوند. 

در این راهنما می‌گوید: «برخی NFT‌هایی که ظاهراً به‌نظر نمی‌رسد VA را تشکیل می‌دهند، ممکن است تحت تعریف VA قرار گیرند، اگر در عمل برای اهداف پرداخت یا سرمایه‌گذاری استفاده شوند». “سایر NFT ها نمایش دیجیتالی سایر دارایی های مالی هستند که قبلاً تحت پوشش استانداردهای FATF قرار گرفته اند. بنابراین چنین دارایی هایی از تعریف VA از FATF مستثنی هستند، اما به عنوان آن نوع دارایی مالی تحت پوشش استانداردهای FATF قرار می گیرند.”

 تامین‌کنندگان خدمات مرتبط با دارایی‌های مجازی (VASP) طبق تعریف FATF شامل هر کسب و کاری می شود که از طرف هر فرد حقیقی یا حقوقی نسبت به مبادله دارایی‌های مجازی در ازای ارز فیات یا VA دیگری اقدام می‌کند. 

برای نهادهای متمرکز، اگر نهادی خدمات انتقال، مبادله یا نگهداری را تسهیل کند، احتمالاً تابع استانداردهای VASP است.

آنچه کمتر واضح است این است که چگونه برای خدمات مبتنی بر بلاک چین مانند برنامه های غیرمتمرکز (DApps) اعمال می شود.

شفاف‌سازی‌ها می‌گویند که DApp‌ها VASP نیستند، زیرا استانداردها برای نرم‌افزار زیربنایی اعمال نمی‌شوند. با این حال، سازندگان، مالکان، اپراتورها یا هر کسی که “کنترل یا نفوذ کافی در ترتیبات DeFi” را حفظ کند، احتمالاً وجود دارد، حتی اگر بخش‌هایی از پروتکل غیرمتمرکز یا خودکار باشد.

به طور خلاصه، FATF از کشورها می‌خواهد مالک/اپراتور پروتکل‌ها را شناسایی کرده تا مطابق با استانداردهای VASP فعالیت کنند.

منبع: theblockcrypto



منبع