امکان دارد در ابتدا فکر کنید که NFT‌ها تنها عکس‌ها و تصاویری هستند که دلیلی برای قیمت‌های عجیب و غریب آنها وجود ندارد. تفکر شما تا همین اواخر صحیح بود اما امروزه شاهد گسترش روزافزون بازار توکن‌های بی‌همتا هستیم. مجموعه NFT گربه‌های جهش یافته (‌Mutant Cat NFTs‌) و امکاناتی که در اختیار صاحبان این گربه‌ها قرار می‌دهد نیز یکی دیگر از دلایل اثبات این موضوع به حساب می‌آید.

 

NFT گربه‌های جهش یافته
جذابیت و محبوبیت گربه‌های جهش یافته در دنیای توکن‌های غیر مثلی در حال افزایش روزافزون است اما اصلا این گربه‌ها چه ماهیتی دارند؟ مجموعه NFT گربه‌های جهش یافته نیز درست شبیه به CryptoPunks یک مجموعه از NFT‌ها و متشکل از ۹٫۹۹۹ دارایی قابل ذخیره هستند. هر یک از این گربه‌ها به واسطه یک تابع الگوریتمی و به صورت منحصر به فرد ساخته شده‌اند.

با وجود تمام این تفاسیر، این نقطه‌ای است که شباهت گربه‌های داستان ما با CryptoPunks به پایان می‌رسد. گربه‌های جهش یافته چیزی فراتر از یک اثر هنری ساده هستند. این گربه‌ها در حقیقت به عنوان کارت عضویت شما در DAO یا سازمان مستقل غیرمتمرکز گربه‌ جهش یافته نیز عمل می‌کنند.

هدف سازمان مستقل غیرمتمرکز گربه جهش یافته این است تا با استفاده از منابع مالی موجود در خزانه این سازمان بتوانیم در ابتدا Cool Cat NFT که بازار بسیار داغی دارد را خریداری کنیم. گام بعدی نیز خریداری کردن NFT‌های پرآوازه‌ای است که نام آنها زیاد به گوشمان می‌خورد. در ادامه این روند، دارایی‌های NFT این خزانه کسر شده و به صاحبان NFT گربه‌های جهش یافته در قالب توکن‌های فیش (FISH) بازگردانده می‌شود.

اگر تمامی موضوعاتی که تا به اینجا بیان کردیم کمی پیچیده به نظر می‌رسد، نگران نباشید. در این مقاله قصد داریم تا بخش‌های مختلف پروژه NFT گربه‌های جهش یافته را به زبان ساده بیان کنیم و شیوه کارکرد DAO‌ را نیز آموزش دهیم. با مطالعه کردن این مقاله، به یکی از سریع‌ترین پروژه‌های NFT در حال رشد اشراف کامل خواهید داشت.

ماهیت توکن‌های غیرقابل تعویض Mutant Cats 

پیش از اینکه به سراغ بخش DAO در پروژه گربه‌های جهش یافته برویم، باید دانش پایه‌ای برای درک ماهیت یک NFT را داشته باشید.

NFT مخفف عبارت Non-Fungible Token و به معنای توکن غیر مثلی (بی‌همتا) است.میدانید که  NFT‌ها در دسته رمزارز‌ها جای می‌گیرند. برخلاف سایر توکن‌ها مثل اتر (ETH)، هر یک از NFT‌ها منحصر به فرد هستند، بنابر همین موضوع، NFT‌ها غیرقابل معاوضه به صورت یک به یک با سایر توکن‌ها هستند.

برای اینکه تصویر درستی از کل این ماجرا داشته باشید، یک اسکناس دلار را تصور کنید. دو شخص مجزا می‌توانند بدون از دست دادن ارزش پول خود با یکدیگر معاوضه کنند و دلیل این امر، قابل تعویض بودن اسکناس‌های دلار است. دارایی‌های بی‌همتا مثل NFT‌ها نشان‌دهنده اقلام منحصر به فردی مثل آثار مستقل هنری هستند و نمی‌توان آنها را به شکل دلار معاوضه کرد.

NFT‌ها علاوه بر اینکه یکتا هستند، به شکل گواه اثبات حق مالکیت بر اقلام و آیتم‌های منحصر به فرد نیز محسوب می‌شوند. این آیتم‌ها می‌توانند ماهیتی دیجیتال و بومی و یا فیزیکی داشته باشند. بنابراین، NFT‌ها واقعا می‌توانند نشان‌دهنده هر چیزی در بلاک چین باشند. تنها کاری که لازم است تا شما انجام دهید، هولد کردن (نگهداری) یک NFT در کیف پول رمزارز‌تان است تا حق مالکیت خود در قبال آن چیز را اثبات کنید. این در حقیقت ایده کلی موجود در پس NFT‌هاست.

NFT گربه‌های جهش یافته متشکل از ۹٫۹۹۹ گربه است که به واسطه یک بیماری مرموز تحول یافته‌اند. در پی این ماجرا، خصوصیت‌های عجیبی مثل چشم‌های غول‌آسا (cyclops)، پوستی همراه با اشعه گاما و لجن رادیواکتیو نیز به آنها افزوده شده است. علاوه بر زیبایی بصری، این گربه‌ها مزایای دیگری را نیز برای صاحبان خود به ارمغان می‌آورند:

۱- دسترسی داشتن و حقوق رای‌دهی در سازمان مستقل غیرمتمرکز گربه‌های جهش یافته

۲- ۱۰ توکن FISH به صورت روزانه و در ازای هر NFT گربه جهش یافته

۳- استیکینگ NFT گربه‌های جهش یافته و ایردراپ‌ها

DAO (سازمان مستقل غیرمتمرکز) این پروژه هدف منحصر به فردی دارد. این سازمان قصد دارد تا با استفاده از حق امتیاز‌های جمع‌آوری شده از فروش گربه‌های جهش یافته در OpenSea‌، منابع مالی خزانه DAO را تامین کند. در ادامه از این منابع مالی برای خریداری کردن NFT‌های مجموعه Cool Cats استفاده می‌شود.

NFT گربه‌های خونسرد (Cool Cat NFTs) کلکسیون دیگری از ۹٫۹۹۹ گربه‌ای هستند که به صورت تصادفی (تابع رندوم) ساخته شده‌اند. با این وجود، این گربه‌ها پیش از گربه‌های جهش یافته پا به بازار NFT گذاشتند و جایگاه خود را در میان کلکسیونر‌های NFT پیدا کرده‌اند. قیمت کف (پایین‌ترین قیمت) یک گربه خونسرد در حال حاضر ۱۰ اتریوم (معادل تقریبی ۳۵ هزار دلار) است.

هر بار که DAO یک NFT گربه خونسرد را خریداری می‌کند، مبلغ آن را با استفاده از پلتفرم Fractional کسر کرده و حق مالکیت آن را در قالب توکن FISH به هولدرهای گربه‌های جهش یافته می‌دهد. Mutant Cats DAO قصد دارد تا در آینده به حیطه NFT‌های شناخته شده و محبوبی مثل CryptoPunks‌ ،Bored Ape Yacht Club و CyberKongz نیز وارد شود.

در حال حاضر، سازمان مستقل غیرمتمرکز گربه‌های جهش یافته با هزینه کردن مبلغ ۳۸۰ هزار دلاری از منابع مالی خزانه، صاحب ۱۱ گربه خونسرد شده است.

با در نظر داشتن تمام مسائلی که تا به اینجا مطرح کردیم، می‌دانیم حق مالکیت NFT گربه‌های جهش یافته‌، شما را در معرض دسترسی مستقیم داشتن به NFT‌‌هایی با ارزش بالا مثل Cool Cats و به زودی، CryptoPunks و BAYC از طریق قدرت خرید کلکسیونی قرار می‌دهد.

 

استیکینگ Mutant Cat DAO و توکن FISH

 هر یک از NFT گربه‌های جهش یافته به مالک خود امکان دسترسی و حق رای‌دهی در DAO‌ را می‌دهد. علاوه بر این، هدف سازمان مستقل غیرمتمرکز این پروژه خریداری کردن NFT‌های گربه‌های خونسرد از طریق حق امتیاز فروش در OpenSea‌، و سپس جدا کردن حق مالکیت و انتقال دادن آن به صاحبان NFT گربه‌های جهش یافته از طریق توکن FISH است.

به صورت روزانه، به میزان ۱۰ توکن FISH به هر Mutant Cat NFT تعلق می‌گیرد. از آنجایی که مالکیت توکن FISH حق مالکیت بخشی از NFT‌های گربه‌های خونسرد (و سایر NFT‌های ارزشمند پس از شروع فرایند تنوع‌بخشی) را در اختیار شما قرار می‌دهد، به دست آوردن توکن‌های FISH امری مهم به حساب می‌آید.

برای به دست آوردن توکن‌های FISH دو گزینه پیش روی شماست:

۱- NFT گربه‌های جهش یافته را استیک کنید

۲- در سوشی‌ سواپ توکن FISH خریداری کنید

اگر از طریق استیکینگ NFT وارد این راه می‌شوید، کیف پول شما توسط توکن‌های FISH شارژ می‌شود و این توکن‌ها در هر زمانی قابل برداشت هستند. از آنجا که عجله و دلیلی برای برداشت توکن‌های $FISH وجود ندارد، بهترین استراتژی این است تا توکن‌های FISH را برای مدتی جمع‌آوری یا انباشت کنیم و از پرداخت هزینه اضافی گس فی اتر برای برداشت اجتناب کنیم.

در حال حاضر، تقریبا ۹۲ درصد کل NFT گربه‌های جهش یافته استیک شده و در حال دریافت توکن FISH هستند.

 

لازم است بدانید که NFT گربه‌های جهش یافته اجازه دسترسی داشتن به DAO‌، قدرت رای‌دهی و دریافت ۱۰ توکن FISH به صورت روزانه را به شما می‌دهد
توکن FISH توکن متعلق به DAO بوده و نشان‌دهنده حق مالکیت کسری بر روی توکن‌های غیرقابل تعویض متعلق به سازمان مستقل غیرمتمرکز است.
با توجه به اینکه توکن‌های FISH‌ در بازار‌های ثانویه لیست شده‌اند، نیازی نیست تا مالک یک گربه جهش یافته باشیم تا به خزانه NFT سازمان مستقل غیرمتمرکز دسترسی داشته باشیم. اما در این صورت حق رای‌دهی در DAO‌ را نخواهید داشت و در تصمیم‌گیری انتخاب NFT‌هایی که DAO‌ قصد خرید آنها را دارد نیز نقشی ندارید.

تولید مثل گربه‌های جهش یافته و نقاط عطف نقشه راه آنها
گربه‌های جهش یافته و توکن‌های FISH کاربردهای جالب توجه فراتر از رای‌دهی DAO و کسر کردن مالکیت NFT‌های ارزشمند را دارند. به زودی شاهد ترکیب شدن این توکن‌ها برای تولید مثل (Breed) کردن و ساخت NFT‌های جدید، مینت کردن همراهان گربه‌ها و دریافت ایردراپ‌ها برای رسیدن به نقاط عطف استیکینگ خواهیم بود.

با وجود اینکه جزئیات این موضوع هنوز مشخص نیستند، احتمالا تولید مثل کردن و ساخت NFT‌های جدید به دو NFT گربه‌های جهش یافته (که پس از ساخت فرزند خود می‌سوزند) و یا یک Mutant Cat و مقداری توکن FISH نیاز دارد.

به عنوان یکی از جالب توجه‌ترین پروژه‌هایی که روند تولید مثل NFT را با موفقیت پیاده‌سازی کرده است می‌توان به Bored Ape Yacht Club اشاره کرد. پروژه BAYC در همین راستا به تمامی صاحبان NFT میمون‌های کسل یک NFT سرم جهش یافته هدیه داد. در پی استفاده از این سرم، NFT میمون‌های جهش یافته متولد می‌شدند.

در کنار تولید مثل گربه‌های جهش یافته‌، NFT‌های همراه و تولیدات نامشخص جدیدی نیز توسط توسعه‌دهندگان این پروژه مطرح شده‌اند. با در نظر داشتن رشد بسیار سریع این پروژه برای تصاحب صدر نمودار‌های معاملاتی OpenSea‌، می‌توان گفت مردم از کاربردهای NFT گربه‌های جهش یافته راضی و هیجان‌زده هستند.

فراتر از شور و شوق موجود و استقبال گسترده مردم از NFT گربه‌های جهش یافته‌، Mutant Cats در حال اثبات کردن این موضوع هستند که امروزه کلکسیونر‌های توکن‌های بی‌همتا خواهان دارایی‌های قابل ذخیره‌ای هستند که کاربردهای اضافه‌تری دارند. از جمله این کاربردها به دسترسی داشتن به DAO‌، منابع مالی خزانه و مسائل انگیزشی می‌توان اشاره کرد. با توجه به این موضوع، جای تعجب نیست که گربه‌های جهش یافته در جایگاه حجم فروش بالاتری نسبت به گربه‌های خونسرد یعنی پروژه‌ای که برای جمع‌آوری کردن ساخته شده بود قرار دارند.



منبع