الگوی پرچم صعودی و نزولی، الگوهای قیمتی پرطرفداری هستند که در تحلیل تکنیکال به کار می‌روند و معامله‌گران اغلب برای تشخیص تداوم روند از آن‌ها استفاده می‌کنند. در این مقاله به بررسی نحوه انجام معاملات با استفاده از این الگوها پرداخته‌ایم.

الگوی پرچم صعودی و نزولی چیست؟

پرچم‌های صعودی و نزولی الگوهای قیمتی هستند که در چهارچوب‌های زمانی مختلف در بازارهای مالی دیده می‌شوند. در تحلیل تکنیکال این الگوها را الگوهای تداوم روند در نظر می‌گیرند، چراکه معمولاً پس از ظاهر شدن این الگوها روندی که قبل از آن بر بازار حاکم بود، ادامه می‌یابد.

در این مقاله، نحوه تشخیص این الگوها، استفاده از آن‌ها برای معاملات و یافتن ورودی و خروجی موقعیت معاملاتی از طریق جهش‌ها، اهداف قیمتی متناسب، سطوح شکست و تأیید حجم معاملات را بررسی خواهیم کرد.

الگوی پرچم زمانی تشخیص داده می‌شود که یک حرکت قدرتمند در یک جهت (صعودی یا نزولی) اتفاق می‌افتد و درست پس از آن یک روند معکوسِ کُند شکل می‌گیرد. در نمودار زیر یک پرچم صعودی نشان داده شده است.

در این نمودار، حرکت قدرتمندی که به سمت بالا شکل گرفته است «میله پرچم» و روند معکوس کوتاه به سمت پایین که پس از آن تشکیل شده، «پرچم» نامیده می‌شود.

تشکیل الگوی پرچم صعودی

الگوی پرچم صعودی (Bull Flag) و الگوی پرچم نزولی (Bear Flag) چیست؟

پرچم صعودی زمانی تشکیل می‌شود که یک حرکت قدرتمند به سمت بالا و بلافاصله پس از آن یک تثبیت قیمت کوتاه به سمت پایین شکل گرفته باشد. چنین الگویی نشان‌دهنده این است که اشتیاق برای خرید در حرکت رو به بالای قیمت بیش از حرکت رو به پایین است و اشاره به این دارد که روند مثبت قیمت ارز دیجیتال یا سهام موردنظر همچنان ادامه خواهد داشت.

الگوی پرچم صعودی (Bull Flag) و الگوی پرچم نزولی (Bear Flag) چیست؟

معامله‌گران پرچم صعودی صبر می‌کنند تا قیمت به بالاتر از مقاومتِ ناحیه تثبیت جهش کند تا با یک موقعیت لانگ (long) یا خرید، وارد بازار شوند. نقطه جهش (breakout) جایی است که روندی که پیش از تشکیل پرچم در جریان بود، دوباره ادامه می‌یابد.

الگوی پرچم صعودی (Bull Flag) و الگوی پرچم نزولی (Bear Flag) چیست؟

برای استخراج قیمت هدف از روی جهش قیمت، اغلب ارتفاع روند قبلی (ارتفاع میله پرچم) را اندازه‌گیری می‌کنند و تا فاصله متناسبی از سطح جهش امتداد می‌دهند.

الگوی پرچم صعودی (Bull Flag) و الگوی پرچم نزولی (Bear Flag) چیست؟

برای مدیریت ریسک، حرکت قیمت به زیر سطح حمایت پرچم را به‌عنوان نقطه حد ضرر (Stop-loss) یا سطح شکست در نظر می‌گیرند.

تشکیل الگوی پرچم نزولی

پرچم نزولی مثل یک پرچم صعودی وارونه است.

الگوی پرچم صعودی (Bull Flag) و الگوی پرچم نزولی (Bear Flag) چیست؟

پرچم نزولی زمانی تشکیل می‌شود که یک حرکت تند به سمت پایین و بلافاصله پس از آن یک تثبیت قیمت کوتاه به سمت بالا شکل گرفته باشد. چنین الگویی نشان‌دهنده این است که اشتیاق برای فروش در حرکت رو به پایین قیمت بیشتر از حرکت رو به بالا است و اشاره به این دارد که روند منفی قیمت ارز دیجیتال یا سهام موردنظر همچنان ادامه خواهد یافت.

الگوی پرچم صعودی (Bull Flag) و الگوی پرچم نزولی (Bear Flag) چیست؟

معامله‌گران پرچم نزولی منتظر می‌مانند تا قیمت به پایین‌تر از حمایتِ ناحیه تثبیت سقوط کند؛ آنگاه با یک موقعیت شورت (short) یا فروش، وارد بازار می‌شوند. نقطه جهش (breakout) حاکی از آن است که روندی که پیش از تشکیل پرچم در جریان بود، اکنون ادامه می‌یابد.

الگوی پرچم صعودی (Bull Flag) و الگوی پرچم نزولی (Bear Flag) چیست؟

برای استخراج قیمت هدف از روی جهش قیمت، اغلب ارتفاع روند قبلی (میله پرچم) را اندازه‌گیری می‌کنند و تا فاصله متناسبی از سطح جهش امتداد می‌دهند.

الگوی پرچم صعودی (Bull Flag) و الگوی پرچم نزولی (Bear Flag) چیست؟

برای مدیریت ریسک، حرکت قیمت به بالای مقاومتِ ناحیه تشکیل پرچم را به‌عنوان نقطه حد ضرر یا سطح شکست در نظر می‌گیرند.

ترید با الگوی پرچم صعودی و نزولی و الگوهای حجم معاملات

بیشتر اوقات برای اعتبارسنجی تفسیری که از تشکیل الگوهای پرچم و نتایج مفروض آن‌ها صورت گرفته، الگوهای حجم معاملات را به همراه الگوهای پرچم استفاده می‌کنند.

ترید با الگوی پرچم نزولی و تأیید حجم معاملات

وقتی یک پرچم نزولی تشکیل می‌شود، معامله‌گران انتظار دارند حجم معاملاتی بالا یا فزاینده‌ای را در قسمت میله پرچم (روند پیش از پرچم) ببینند. وقتی حجم معاملاتی بالاتر از معمول با روند نزولی (میله پرچم) همراه می‌شود، معنایش این است که اشتیاق برای فروش آن ارز دیجیتال یا سهام افزایش یافته است.

پرچم که نشان‌دهنده تثبیت و برگشت کُند از روند نزولی است، باید هنگام شکل‌گیری با حجم پایین یا کاهنده معاملات همراه شود. این نشان می‌دهد که اشتیاق کمتری برای خرید هنگام حرکت قیمت در جهت معکوس وجود دارد.

هرگاه در حین حرکت قیمت به سمت پایین حجم معاملات افزایش یابد و در حین حرکت آن به سمت بالا از حجم معاملات کاسته شود، نشان‌دهنده این است که مومنتوم کلی آن بازار منفی است. این حالت، فرضیه تداوم روند نزولی قبلی را تقویت می‌کند.

الگوی پرچم صعودی (Bull Flag) و الگوی پرچم نزولی (Bear Flag) چیست؟

نمودار بالا، سطوح بالا و فزاینده‌ای را از حجم معاملات در روند نزولی نشان می‌دهد که حاکی از قوی بودن مومنتوم به نفع فروشندگان است. این در حالی است که نمودار پایین سطوح پایین و کاهنده‌ای را از حجم معاملات در پرچم تثبیت نشان می‌دهد که گویای نبود علاقه به حرکت تدریجی قیمت به سمت بالا است.

الگوی پرچم صعودی (Bull Flag) و الگوی پرچم نزولی (Bear Flag) چیست؟

این دو نمودار در کنار هم الگوهای حجم معاملاتی مطلوبی را نشان می‌دهند که معامله‌گران برای تشخیص شکل‌گیری پرچم نزولی به دنبال آن هستند. چنین ترکیبی حاکی از تداوم ضعف در قیمت است.

ترید با الگوی پرچم صعودی و تأیید حجم معاملات

وقتی یک پرچم صعودی تشکیل می‌شود، معامله‌گران انتظار دارند حجم معاملاتی بالا یا فزاینده‌ای را در قسمت میله پرچم (روند پیش از پرچم) ببینند. همراهی حجم معاملاتی بالاتر از معمول با روند صعودی (میله پرچم) حاکی از افزایش اشتیاق برای خرید آن ارز دیجیتال یا سهام است.

پرچم که نشان‌دهنده تثبیت و برگشت کُند از روند صعودی است، باید هنگام شکل‌گیری با حجم پایین یا کاهنده معاملات همراه شود. این نشان می‌دهد که هنگام حرکت قیمت در جهت معکوس اشتیاق کمتری برای خرید وجود دارد.

وقتی هنگام حرکت قیمت به سمت بالا، حجم معاملات بالا برود و هنگام حرکت قیمت به سمت پایین حجم پایین بیاید، می‌توان گفت که مومنتوم کلی آن بازار مثبت است. این حالت فرضیه تداوم روند صعودی قبلی را تقویت می‌کند.

الگوی پرچم صعودی (Bull Flag) و الگوی پرچم نزولی (Bear Flag) چیست؟

نمودار بالا، سطوح بالا و فزاینده‌ای را از حجم معاملات در روند صعودی نشان می‌دهد که حاکی از قوی بودن مومنتوم به نفع خریداران است. این در حالی است که نمودار پایین سطوح پایین و کاهنده‌ای را از حجم معاملات در پرچم تثبیت نشان می‌دهد که نشانه نبود علاقه به حرکت تدریجی قیمت به سمت پایین است.

الگوی پرچم صعودی (Bull Flag) و الگوی پرچم نزولی (Bear Flag) چیست؟

این دو نمودار در کنار هم الگوهای حجم معاملاتی مطلوبی را نشان می‌دهند که معامله‌گران برای تشخیص شکل‌گیری پرچم صعودی از آن استفاده می‌کنند. چنین ترکیبی نشان‌دهنده تداوم افزایش قیمت است.

جهش با حجم معاملات بالا

معامله‌گرانِ الگوهای پرچم صعودی و نزولی امیدوار هستند که ببینند نقطه جهش، با میله نشان‌دهنده حجم بالای معاملات همراه می‌شود. میله مرتفع حجم معاملات اگر با جهش همراه شود، نشان‌دهنده نیرویی قدرتمند در جهتی است که قیمت را از ناحیه تثبیت خارج کرده و روند قبلی را از سر می‌گیرد. جهش بالای حجم معاملات حاکی از آن است که جهتی که جهش قیمت در راستای آن رخ داده، به احتمال زیاد تداوم خواهد یافت.

الگوی پرچم صعودی (Bull Flag) و الگوی پرچم نزولی (Bear Flag) چیست؟

نمودار بالا، یک جهش به سمت بالا را در یک الگوی پرچم صعودی نشان می‌دهد که با میله بلند حجم معاملات همراه شده است. حجم بالای معاملات، تأییدکننده جهش است و نشان می‌دهد که حرکت صعودی معتبر است و پایدار خواهد بود. در مورد روند نزولی هم همین اصول و تفاسیر صادق است؛ یعنی حجم بالای معاملات به همراه جهش نزولی از ناحیه تثبیت پرچم نزولی به اعتبار و پایداری حرکت به سمت پایین اشاره دارد.

نکات خلاصه پرچم‌های صعودی و نزولی

  • پرچم در تحلیل تکنیکال نشان‌دهنده تداوم روند قبلی است.
  • «میله پرچم» روند پیش از «پرچم» را نشان می‌دهد.
  • «پرچم» نشان‌دهنده تثبیت پس از یک روند است.
  • پرچم صعودی می‌گوید که روند صعودی قبلی ادامه خواهد یافت.
  • پرچم نزولی می‌گوید که روند نزولی قبلی ادامه خواهد یافت.
  • امتداد ارتفاع میله پرچم تا سطح جهش به قیمت هدف خواهد رسید.
  • معامله‌گران هنگام معامله با الگوی پرچم صعودی، حرکت قیمت به پایین‌تر از سطح پایین ناحیه حمایت را به‌عنوان حد ضرر یا سطح شکست در نظر می‌گیرند.
  • معامله‌گران هنگام معامله با الگوی پرچم نزولی، حرکت قیمت به بالاتر از سطح بالای ناحیه مقاومت را به‌عنوان حد ضرر یا سطح شکست تعیین می‌کنند.
  • اغلب از الگوهای حجم معاملات برای تأیید الگوی قیمت پرچم نزولی و صعودی استفاده می‌کنند.
  • در یک پرچم صعودی، افزایش حجم معاملاتی در قسمت میله پرچم و کاهش حجم در قسمت پرچم، این فرضیه را که «روند صعودی قبلی تداوم خواهد یافت»، معتبر می‌کند.
  • در یک پرچم نزولی، افزایش حجم معاملاتی در قسمت میله پرچم و کاهش حجم در قسمت پرچم، این فرضیه را که «روند نزولی قبلی تداوم خواهد یافت»، معتبر می‌کند.
  • تقارن میله بلند حجم معاملات با میله جهش در پرچم، احتمال موفق بودن الگو را افزایش می‌دهد.



منبع