کارشناسان جی‌پی‌مورگان (JPMorgan)، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های سرمایه‌گذاری جهان، گفته‌اند قیمت منصفانه بیت کوین حدود ۳۵,۰۰۰ دلار است، اما احتمال رسیدن آن به ۷۳,۰۰۰ دلار هم وجود دارد.

به گزارش کوین‌ تلگراف، قیمتی که جی‌پی‌مورگان در اظهارنظرش به‌عنوان قیمت منصفانه بیت کوین مطرح کرده است، بسیار کمتر از قیمت فعلی این پرشیا بلاکچین است.

کارشناسان جی‌پی‌مورگان در گزارشی خطاب به مشتریان این بانک و به‌عنوان بخشی از آغاز یک دوره جدید برای تمرکز بر سرمایه‌گذاری‌ روی دارایی‌های جایگزین، پیش‌بینی کردند که این شکل از دارایی‌ها، از جمله ارزهای دیجیتال، ممکن است در سال ۲۰۲۲ هم به عملکرد خوب خود ادامه دهند.

بر اساس مدل قیمتی این شرکت، «قیمت منصفانه» بیت کوین، حدود ۳۵,۰۰۰ دلار است؛ عددی که تقریباً ۴۵ درصد از قیمت‌ فعلی بیت کوین پایین‌تر است. جی‌پی‌مورگان این را هم گفته است که اگر نوسانات قیمت سال آینده ادامه داشته باشد، رسیدن بیت کوین به ۷۳,۰۰۰ دلار منطقی به نظر می‌رسد؛ اما اهداف قیمتی بالایی که بسیاری انتظار آن را دارند، چندان منطقی نیستند:

این [مدل] اهداف قیمتی ۱۰۰,۰۰۰ دلاری و بالاتر از آن را به چالش می‌کشد. به نظر می‌رسد روند صعودی در سال ۲۰۲۲ هم ادامه داشته باشد و بیت کوین در صورتی به این هدف خواهد رسید که کاهش قابل‌توجهی در نوسانات قیمت رخ ندهد.

این کارشناسان می‌گویند نقطه ورود فعلی «جذاب به نظر نمی‌رسد»، اما ارزهای دیجیتال در یک «جریان صعودی چندساله» قرار دارند.

تحلیلگران این بانک به این نتیجه رسیده‌اند که کلاس‌های دارایی جایگزین، که شامل وام‌ها و سهام خصوصی هستند، در سال آینده ۱۱ درصد بازدهی خواهند داشت؛ یعنی دو برابر سود ۵ درصدی سهام عمومی و اوراق بهادار درآمد ثابت. بااین‌حال، جی‌پی‌مورگان ارزهای دیجیتال را به‌دلیل نوسانات زیاد قیمت، به‌عنوان «یک گزینه اصلی برای سرمایه‌گذاری» توصیه نکرده است.

کارشناسان جی‌پی‌مورگان، پیش‌تر در اوایل سپتامبر (شهریور) و به‌دنبال صعودی‌شدن بازار در ماه اوت (مرداد)، که با رسیدن ارزش بازار ارزهای دیجیتال به ۲ تریلیون دلار همراه بود، درباره نوسانات بازار هشدار داده بودند.

در اواخر سپتامبر (شهریور)، جیمی دیمون (Jamie Dimon)، مدیرعامل جی‌پی‌مورگان، اعلام کرد که قیمت بیت کوین می‌تواند ۱۰ برابر بیشتر شود، اما او علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری روی این پرشیا بلاکچین ندارد. هنوز یک ماه نگذشته بود که در اظهارنظر دیگری گفت بیت کوین از نظر او «بی‌ارزش» است.

مشتریان خرد این بانک سرمایه‌گذاری، مشخصاً به ارزهای دیجیتال علاقه دارند و به همین خاطر جی‌پی‌مورگان در ماه ژوییه (تیر) امکانی را فراهم کرد تا مشتریانش بتوانند در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند. در اوایل اکتبر (مهر)، استراتژیست‌های جی‌پی‌مورگان گفته بودند که سرمایه‌گذاران نهادی ترجیح می‌دهند به جای طلا از بیت کوین به‌عنوان ابزاری برای مقابله با تورم استفاده کنند.

بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی (Morgan Stanley) هم تحلیل‌هایی درباره ارزهای دیجیتال ارائه کرده است. در ۱ نوامبر (۱۰ آبان)، این بانک گزارشی را برای مشتریان بخش مدیریت سرمایه خود منتشر کرد که در آن جریان‌های این صنعت، معیارهای مهم در بازار ارزهای دیجیتال و تأثیرات احتمالی قانون‌گذاری در این حوزه را بررسی کرده بود.

گزارش‌های تازه نشان می‌دهد که مورگان استنلی (Morgan Stanley)، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های سرمایه‌گذاری جهان، به‌دنبال استخدام کارشناس پرشیا بلاکچین است. جی‌پی‌مورگان، ولز فارگو (Wells Fargo)، یوبی‌اس (UBS)، سیتی گروپ (Citigroup) و گلدمن ساکس (Goldman Sachs) هم دیگر بانک‌هایی هستند که دست به اقدامی مشابه زده‌اند.



منبع