به‌دنبال تغییر نام فیس‌بوک به مِتا (Meta) و ورود رسمی این شرکت به حوزه متاورس (Metaverse)، مایکروسافت هم اعلام کرد که قصد دارد تا اواسط سال آینده سرویس‌های متاورسی خود را راه‌اندازی کند.

به گزارش دیکریپت، مایکروسافت، یکی از غول‌های حوزه فناوری جهان، روز گذشته اعلام کرد که قصد دارد از شخصیت‌ها و محیط‌های مجازی گرافیکی سه‌بعدی برای جلساتی که در سرویس مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams) برگزار می‌شود، استفاده کند.

نیکول هرسکوویتز (Nicole Herskowitz)، از مدیران ارشد مایکروسافت تیمز، در مصاحبه روز گذشته خود گفت:

از خستگی [نیروها] در جریان جلساتی که به‌صورت مجازی برگزار می‌شود ضربه خورده‌ایم. نهایتاً پس از ۳۰ یا ۴۰ دقیقه حضور در این جلسات، حفظ مشارکت و تمرکز بسیار سخت می‌شد.

این خبر تنها چند روز پس از آن منتشر شده که فیس‌بوک نام مجموعه خود را به متا تغییر داد؛ نامی که به گفته مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک یا بهتر بگوییم متا، حوزه فعالیت و اهداف این شرکت را بهتر توصیف می‌کند.

زاکربرگ درباره تغییر نام فیس‌بوک گفته است:

تمامی محصولات ما، از جمله اپلیکیشن‌ها، از این پس یک دیدگاه جدید را به اشتراک می‌گذارند و آن کمک به احیای متاورس است. اکنون نامی داریم که گستره فعالیت‌هایمان را نشان می‌دهد.

از متاورس به‌عنوان یک جهان مجازی اما پایدار یاد می‌شود که در آن کاربران می‌توانند از طریق شخصیت‌های دیجیتال خود با یکدیگر تعامل داشته باشند. از این محیط‌های مجازی می‌توان برای تعاملات اجتماعی، بازی و یا حتی کار استفاده کرد.

اکنون در حالی که فیس‌بوک، دیگر باید بگوییم متا، ادعا می‌کند که قصد دارد «بیشتر از هر شرکت دیگری در جهان» انرژی خود را وقف آینده اینترنت کند، رویکرد جدید مایکروسافت نسبت به سرویس تیمز این شرکت هم یک گام بزرگ و روبه‌جلو برای علاقه‌مندان به حوزه متاورس است.

همچنین بخوانید: متاورس چیست؟ همه چیز درباره زندگی در جهان دیجیتال

مایکروسافت قرار است در طرح جدید خود با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و گوش‌دادن به صدای افراد، حرکات شخصیت‌های حاضر در محیط‌های مجازی را بازسازی کند.

کتی کِلی (Katie Kelly)، مدیرمحصول سرویس جدید مایکروسافت مِش (Microsoft Mesh) که قرار است در حوزه متاورس فعالیت کند، گفته است:

می‌توانیم با تفسیر پیام‌های صوتی شما حرکات شخصیت‌های [مجازی] را بازسازی کنیم. بنابراین این احساس به وجود می‌آید که [در یک محیط واقعی] حضور دارید و کسی همان جا کنار شماست.

یک جلسه مجازی در محیط سه‌بعدی مایکروسافت تیمز

کِلی گفته است نسخه متاورس مایکروسافت تیمز تا اواسط سال آینده در دسترس خواهد بود.

مدیرمحصول مایکروسافت مش می‌گوید:

هدف این است که تا نیمه اول سال آینده بتوانید در یک محیط سه‌بعدی حضور داشته باشید و پس از آن بتوانید با ابزارهای مایکروسافت ارتباط برقرار کرده و از آنها استفاده کنید.

کِلی هم تقریباً همان حرف‌های زاکربرگ را تکرار می‌کند؛ کسی که هفته گذشته و هنگام اعلام تغییر نام فیس‌بوک به متا، لحن بسیار خوش‌بینانه‌ای داشت.

زاکربرگ پیشتر گفته بود:

تقریباً هر کاری که می‌توانید تصورش را بکنید در متاورس قابل‌انجام است. [می‌توانید] با دوستان و خانواده خود دور هم جمع شوید، یاد بگیرید، کار، بازی و خرید کنید و [چیزهای جدیدی] بسازید. می‌توانید با یک تلپورت سریع و بدون نیاز به رفت‌وآمد، به‌عنوان یک هولوگرام (مدل سه‌بعدی مطابق با نسخه اصلی شخصیت مجازی خود) در دفتر کار خود حضور پیدا کنید.

متاورس با ارزهای دیجیتال چه ارتباطی دارد؟

متاورس رابطه نزدیکی با توکن‌های غیرمثلی (NFT) دارد. برای مثال، قیمت توکن سندباکس (The Sandbox)، بازی متاورسی مبتنی بر NFTهای اتریومی، این هفته و هم‌زمان با تغییر نام فیس‌بوک به متا، رشدی ۲۴۴ درصدی را تجربه کرد.

اما داغ‌شدن موضوع متاورس به‌غیر از سندباکس، بر قیمت دیگر توکن‌های فعال در این حوزه هم تأثیر گذاشته است.

نمونه دیگر توکن مانا (MANA) از بازی دسنترالند (Decentraland) است که میان طرفداران پرشیا بلاکچین هم بازی بسیار محبوبی است. قیمت مانا در هفت روز گذشته و پس از تغییر نام فیس‌بوک ۲۴۸ درصد رشد داشته است.



منبع