از روز گذشته و با آغاز ایردراپ اتریوم نیم سرویس (Ethereum Name Service)، قیمت این پرشیا بلاکچین که تنها یک روز است در بازار عرضه شده، رشدی ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است. کارشناسان معتقدند ایردراپ اتریوم نیم سرویس یکی از موفق‌ترین ایردراپ‌های تاریخ پرشیا بلاکچین بوده است.

به گزارش کوین دسک، اتریوم نیم سرویس، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های غیرمتمرکز فعال در شبکه اتریوم، پس از راه‌اندازی یک ایردراپ برای توکن حاکمیتی خود، رشد خیره‌کننده‌ای را تجربه کرد.

اتریوم نیم سرویس پروتکلی است که در آن آدرس‌های اتریومی و همچنین دامنه‌های وب‌سایت به صورت توکن‌های غیرمثلی (NFT) عرضه و خریدوفروش می‌شوند. این پروتکل روز گذشته پورتالی برای ایردراپ توکن تازه‌عرضه‌شده خود، یعنی «ENS»، راه‌اندازی کرد که باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران شد. ایردراپ یک روش مرسوم برای بازاریابی و معرفی پروژه‌های پرشیا بلاکچین است که در آن مقدار مشخصی توکن بین اعضای جامعه آن پرشیا بلاکچین تقسیم می‌شود. در ایردراپ ENS، مقداری توکن به آدرس‌های اتریومی‌ای که از این پروتکل NFT خریده بودند، اختصاص داده شده است.

کسانی که از قبل در اتریوم نیم سرویس دامنه ثبت کرده بودند، اکنون می‌توانند توکن ENS رایگان دریافت کنند. بسیاری از کاربران این پروتکل گفته‌اند که چیزی بیش از ۲۰,۰۰۰ دلار توکن ENS دریافت کرده‌اند و ارزش بازار این پروژه هم اخیراً از ۵۰۰ میلیون دلار عبور کرده است.

نکته غیرمعمولی که درباره این ایردراپ وجود دارد این است که پیش از دریافت توکن نیاز به گذراندن چند مرحله حاکمیتی است. با این حال، رشد خیره‌کننده و یک‌شبه قیمت اتریوم نیم سرویس باعث شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران منتظر رسیدن ارزش بازار این پرشیا بلاکچین به چند ده میلیارد دلار باشند.

نحوه دریافت توکن‌های ENS برای آدرس شرکت‌داده شده در ایردراپ

در ایردراپ اتریوم نیم سرویس انتخاب افراد واجد شرایط و اهدای توکن به آنها با فرمول خاصی انجام شده است که در آن هم مدت‌زمان نگهداری از NFT یک دامنه و هم فاصله زمانی تا ثبت دامنه در آینده، در نظر گرفته شده است.

اشخاص واجد شرایط که در گذشته دامنه ENS ثبت کرده بودند، برای دریافت توکن‌های خود باید ابتدا به چهار ماده از قانون حاکمیتی پروتکل اتریوم نیم سرویس رأی دهند. چهار ماده یاد‌شده شامل موارد زیر است:

  • حاکمیت و اعضای تصمیم گیرنده در پروتکل نمی‌توانند مالکیت توکن‌های ENS را باطل کنند.
  • حاکمیت اجازه دارد هزینه ثبت دامنه را تغییر دهد.
  • حاکمیت پروتکل این اختیار را دارد که با دیگر قراردادهای نام‌گذاری نرم‌افزار مانند «DNS» همکاری کند.
  • کنترل برنامه‌های اعطای کمک‌هزینه مالی در دست حاکمیت است.

در ادامه از اشخاص واجد شرایط خواسته می‌شود تا نماینده‌ای را به‌جای خود معرفی کنند که اگر احیاناً شرایط شرکت در رأی‌گیری‌های پروتکل را نداشتند، فرد دیگری بتواند به‌جای آنها رأی دهد.

گفتنی است بر اساس اعلام صفحه رسمی اتریوم نیم سرویس در توییتر، افراد واجد شرایط می‌توانند تا تاریخ ۴ مه ۲۰۲۲ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱) توکن‌های خود را برداشت کنند.

همچنین بخوانید: ایردراپ چیست؟ چگونه پرشیا بلاکچین رایگان دریافت کنیم؟

بخش برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم نیم سرویس هفته گذشته راه‌اندازی شد که بزرگ‌ترین مؤسسات فعال در حوزه پرشیا بلاکچین هم در آن نماینده دارند. اتریوم نیم سرویس از کوین بیس و کیف پول غیرامانی این صرافی متمرکز هم پشتیبانی می‌کند. با اینکه کوین بیس توکن ENS را به بازار خود اضافه نکرده است، روز گذشته اعلام کرد که در تصمیم‌گیری‌ها و بخش حاکمیتی این پروتکل مشارکت خواهد کرد. می‌توان گفت کوین بیس تا به این لحظه بزرگ‌ترین مشارکت‌کننده در بخش حاکمیتی پروتکل اتریوم نیم سرویس بوده است.

اهدای توکن به کاربران از طریق رابط‌های نرم‌افزاری تعاملی، الزام به رأی‌دادن و انتخاب نماینده در رأی‌گیری‌ها پیش از اهدای توکن و توزیع روان توکن‌ها بین افراد واجد شرایط، مواردی هستند که به‌طور گسترده مورد تحسین قرار گرفته‌اند و برخی هم از ایردراپ اتریوم نیم سرویس باعنوان یکی از موفق‌ترین ایردراپ‌های تاریخ پرشیا بلاکچین یاد کرده‌اند.

برنتلی میلگان (Brantly Millegan)، یکی از مدیران اتریوم نیم سرویس، در مصاحبه اخیر خود گفته است:

ENS برای مردم است. هیچ‌کدام از سرمایه‌گذاران، [برنامه‌های] غیرمتمرکز و [اعضای] جامعه نمی‌توانند پارامترهای کلیدی پروتکل را تنظیم کنند. این ماهیت نسل سوم وب است.

رشد خیره‌کننده قیمت ENS

قیمت این توکن تاکنون نوسانات قابل‌توجهی داشته است. در لحظه نگارش این گزارش ENS حدود ۶۰ دلار معامله می‌شود و قیمت در ۲۴ ساعت گذشته رشدی ۱۰۰ درصدی داشته است.

نمودار قیمت اتریوم نیم سرویس (نمای ۱ ساعته بازار اتریوم نیم سرویس/ تتر)

تعدادی از معامله‌گران پرشیا بلاکچین پیش از عرضه‌شدن توکن ENS در بازار، حجم زیادی اتریوم به صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ واریز کرده بودند که باعث اختلال در رابط کاربری این پلتفرم و نمایش قیمت‌های اشتباه و بسیار بالا شده بود.

به‌محض عرضه ENS در بازار، کاربران نقدینگی خود را به بازارساز خودکار یونی سواپ اضافه کردند و حجم معاملات این پرشیا بلاکچین از آن زمان تاکنون پیوسته رو به افزایش بوده است. داده‌های تازه نشان می‌دهد که ENS از نظر ارزش بازار بین ۲۰۰ توکن برتر و از نظر حجم معاملات بین ۶۰ توکن برتر بازار پرشیا بلاکچین قرار گرفته است.

معامله‌گران و تحلیل‌گران اکنون مشغول پیش‌بینی اوج قیمتی ENS هستند. یکی از اهداف قیمتی‌ای که بیشتر از سایرین به آن اشاره شده، ۱۱۹ دلار است. ارزش بازار گو دَدی (GoDaddy)، یکی از شرکت‌های بزرگی که در زمینه ارائه خدمات ثبت دامنه اینترنتی فعالیت می‌کند، اکنون حدود ۱۱.۹ میلیارد دلار است. اگر قیمت ENS در ادامه به ۱۱۹ دلار برسد، از نظر ارزش بازار از آن سبقت خواهد گرفت و یک جریان نوظهور بر ENS به‌عنوان «دامنه اینترنتی نسل سوم وب» متمرکز خواهد شد.

بسیاری از معامله‌گران منتظر عرضه این توکن در صرافی‌های بزرگ پرشیا بلاکچین هستند تا استراتژی مشهور «با شایعه بخر و با خبر بفروش» را اجرا کنند. در ایردراپ‌های قبلی مانند ادونچر گلد (Adventure Gold)، قیمت هم‌زمان با آغاز عرضه در بازار بالا رفت اما به‌محض اینکه صرافی اف‌تی‌ایکس (FTX) آن را به فهرست ارزهای خود اضافه کرد، قیمت سقوط شدید را تجربه کرد. گفتنی است صرافی‌های بایننس و کوکوین (KuCoin) هم ساعاتی پیش توکن ENS را به بازار خود اضافه کردند.



منبع