بررسی‌های کارشناسان اقتصادی بلومبرگ نشان می‌دهد که تورم بیت کوین در ۱۰ سال گذشته منفی ۹۹.۹۹۶ درصد بوده است. به‌عقیده آنها تقریباً نیمی از افزایش قیمت اخیر بیت کوین هم به‌دلیل ترس مردم سراسر جهان از تورم است.

به گزارش کریپتو پوتیتو، بلومبرگ به‌تازگی متوجه شده است که سرمایه‌گذاران با استفاده از بیت کوین از خود در برابر ترس حاصل از افزایش تورم در سراسر جهان محافظت می‌کنند. این شرکت گفته است بیت کوین بسته به دیدگاه اشخاص، می‌تواند «بهترین سرمایه‌گذاری برای مقابله با تورم» باشد.

جان اوترس (John Authers)، خبرنگار اقتصادی بلومبرگ، پس از تحلیل آمار و ارقام متوجه شده است که بیت کوین در ۱۰ سال گذشته به تورم منفی ۹۹.۹۹۶ درصد دست یافته است. قیمت یک بیت کوین در سال ۲۰۱۱ معادل ۰.۰۰۴ درصد ارزش کنونی آن است. در همین حال، شاخص دلاری هزینه‌های مصرف‌کننده (CPI) در آمریکا، از آن زمان تاکنون ۲۸ درصد رشد داشته است.

هزینه‌های مصرف‌کننده به‌طور کلی به مبلغ تمام‌شده‌ای اشاره دارد که افراد و خانوارها برای استفاده از کالا و خدمات می‌پردازند.

بیت کوین درست چند روز قبل و پس از انتشار گزارش آمار تورم آمریکا در ماه اکتبر (مهر)، به رکورد تاریخی جدیدی دست یافت. از سال گذشته تاکنون هزینه‌های مصرف‌کننده در آمریکا ۶.۲ درصد رشد داشته که این مقدار سریع‌ترین رشد این شاخص از سال ۱۹۹۰ بوده است. علاوه بر این، زمانی که از معیارهای دهه ۱۹۸۰ برای اندازه‌گیری شاخص هزینه‌های مصرف‌کننده استفاده می‌کنیم، تورم نزدیک به ۱۵ درصد افزایش یافته است.

کارشناسان اقتصادی بلومبرگ تخمین می‌زنند که تقریباً نیمی از افزایش قیمت اخیر بیت کوین به‌دلیل ترس از تورم بوده است. نیم دیگری از این افزایش هم به‌دلیل معاملات مبتنی بر حرکات صعودی قیمت یا همان معاملات مومنتوم (Momentum Trading) است.

بیورن وَن روی (Bjorn van Roye) و تام اورلیک (Tom Orlik)، اقتصاددانان بلومبرگ می‌گویند:

مدل ما نشان می‌دهد که برای بیت کوین اهمیت تورم و مقابله با بی‌اعتمادی در طول زمان به محرک‌های مهم‌تری تبدیل می‌شود. ۵۰ درصد حرکات قیمتی در چرخه صعودی اخیر [مربوط به این معیارها بوده است که] در مقایسه با ۲۰ درصد سال ۲۰۱۷ [رشد قابل‌توجهی داشته است].

معرفی بیت کوین به‌عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری برای مقابله با تورم از سوی عموم مردم در حال افزایش است. ماه گذشته، پال تودور جونز (Paul Tudor Jones)، میلیاردر مشهور و مدیر صندوق‌های پوشش ریسک، گفته بود که بیت کوین در مقایسه با طلا در پوشش ریسک‌های سرمایه‌گذاری عملکرد بهتری دارد. جی‌پی مورگان (JP Morgan) هم به همین دلیل بیت کوین را ارزشمند می‌داند.

این اتفاق‌‌نظر تعجب‌آور نیست. در حالی که عرضه پول «M2» در آمریکا تنها در دو سال گذشته تقریباً ۴۰ درصد افزایش یافته است، سیاست پولی بیت کوین همواره ثابت بود و سرعت عرضه آن در حال کاهش است. منظور از پول M۲ تمام پول‌های نقد موجود در بازار، پس‌اندازها و سپرده‌های بانکی است. هرگز بیش از ۲۱ میلیون بیت کوین وجود نخواهد داشت و این امر به بیت کوین ویژگی کمیاب‌بودن و اطمینان‌بخشی را می‌دهد.

با این حال بلومبرگ تأیید می‌کند که بیت کوین هنوز برای آنکه بخواهد به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری تضمین‌شده در برابر تورم در نظر گرفته شود، اعتماد کافی را به‌دست نیاورده است. ویلفرد دی (Wilfred Daye)، مدیر سکیوریتایز کپیتال (Securitize Capital)، همچنان می‌گوید طلا گزینه بهتری است، اگرچه بیت کوین هم یک مفهوم جدید و جذاب است.



منبع