آیا تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که چگونه بیت کوین در نهایت از دلار و سایر ارزهای فیات پیشی می‌گیرد؟برای بسیاری از افراد، بیت کوین سالم‌ترین پولی است که جهان تا به حال به خود دیده است. در این مقاله بررسی می‌کنیم که  قانون گرشام چیست و چگونه با بیت کوین ارتباط دارد. 

قانون گرشام (greshams law)چیست؟

اساسا قانون گرشام یک اصل پولی است که بیان می‌کند «پول بد، پول خوب را از گردش خارج می‌کند». بر طبق این قانون، مردم تمایل دارند پول بد را خرج کنند و پول خوب را نگه دارند. این امر باعث کاهش عرضه پول خوب می‌شود.

این قانون برای بررسی و کاربرد در بازارهای ارزی استفاده می‌شود. قانون گرشام در اصل به ترکیب سکه‌های ضرب شده و ارزش فلزات گران‌بها به کار رفته در آنها ارتباط داشت. با این حال، از زمان کنار گذاشته شدن استانداردهای ارزهای فلزی، این نظریه برای ثبات نسبی ارزش ارزهای مختلف در بازارهای جهانی به کار گرفته شده است.
هسته اصلی قانون گرشام به مفهوم پول خوب (پولی كه كم ارزش گذاری شده است يا پولی كه از نظر ارزش پايدارتر است) در مقابل پول بد (پولی كه بيش از حد ارزش گذاری شده است يا به سرعت ارزش خود را از دست می‌دهد) اشاره می‌کند. این قانون معتقد است که پول بد، پول خوب را از گردش خارج می‌کند.

در واقع پول بد پولی است که ارزش ذاتی برابر یا کمتر نسبت به ارزش اسمی دارد. در همین حال، اعتقاد بر این است که پولی را می‌توان پول خوب دانست که ارزش ذاتی بیشتر یا پتانسیل بیشتری برای ارزش اسمی آن وجود داشته باشد. این مردم هستند که انتخاب می‌کنند تبادلات را با استفاده از پول بد انجام دهند و پول خوب را نگه دارند؛ زیرا پول خوب این پتانسیل را دارد که بیشتر از ارزش اسمی آن، ارزش داشته باشد.

ارتباط قانون گرشام با بیت کوین

حال که درکی بنیادی از قانون گرشام (Gresham) داریم، بیایید چگونگی ارتباط آن با بیت کوین را بررسی کنیم. برای شروع بهتر است با طرح یک سوال شروع کنیم. می‌توانیم از خود بپرسیم: «با توجه به قانون گرشام، آیا بیت کوین ویژگی‌های پول خوب را دارد یا پول بد؟» برای پاسخ به این سوال، موضوعات زیر را بررسی می‌کنیم:

خرج کردن بیت کوین در مقابل پس انداز آن
خرج کردن دلار در مقابل پس انداز آن
هزینه پس‌انداز پول بد (ارزی که رو به افول است)

پس انداز بیت کوین در قانون گرشام
امروزه بیشترین استفاده از پادشاه ارزهای دیجیتال، مربوط به جنبه ذخیره ارزش آن است (همان مفهوم قانون گرشام که باعث کاهش گردش این ارز می‌شود). دلایل این امر بی‌شمارند و عبارتند از: افزایش تاثیرات شبکه که منجر به افزایش سریع قیمت بیت کوین می‌شود، رفتار مالیاتی بیت‌ کوین، و افزایش پذیرش Bitcoin برای پرداخت.

اثر شبکه چیست و چطور روی حوزه ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد؟

با نرخ رشد مرکب سالانه تاریخی بیش از ۲۰۰ درصد، هولدرهای بیت کوین انگیزه کمی برای خرج کردن آن دارند. با در نظر گفتن این واقعیت که بیت کوین توسط IRS به عنوان یک دارایی دسته‌بندی شده است، پس انجام تراکنش می‌تواند مشمول پرداخت مالیات باشد؛ بنابراین می‌توان درک کرد که چرا بیت کوین بیشتر به‌جای هزینه، پس‌انداز می‌شود.

همانطور که بیت کوین در مسیر مورد انتظار خود برای تبدیل شدن به ارز ذخیره جهانی ادامه می‌دهد، می‌توان انتظار داشت در نهایت در تبادلات روزمره نیز به طور گسترده‌تری استفاده شود. در واقع، این اتفاق در حال حاضر در کشورهای در حال توسعه و همچنین کشورهایی مانند ونزوئلا، آرژانتین، ترکیه و سایرین که واحد پولی بی‌ثبات دارند، شروع شده است.

علاوه‌بر این، السالوادور اولین کشوری بود که بیت کوین را در اوایل سال جاری به عنوان ارز قانونی پذیرفت؛ به این معنی که اکنون تاجران السالوادور، بیت کوین را باید به‌عنوان وسیله‌ای برای پرداخت بپذیرند. این روند در سال های آینده ادامه خواهد داشت تا اینکه بیت کوین به‌عنوان روش پرداخت به اندازه دلار پذیرفته شود.

خرج کردن دلار در مقابل پس انداز آن

شیوه رفتار مالی هولدرهای بیت کوین را با نحوه رفتار هولدرهای دلار مقایسه کنید. دلار برخلاف بیت کوین، سقف عرضه ندارد. در واقع، هر زمان که دولت و فدرال رزرو احساس نیاز کنند، دلارهای بیشتری چاپ می‌کنند. این تفاوت اساسی همان چیزی است که منجر به کاهش بیش از ۹۰ درصدی ارزش دلار در ۱۰۰ سال گذشته شده است.

بنابراین، به‌راحتی می‌توان فهمید که چرا مردم تمایل دارند به جای پس‌انداز دلار، آن را خرج کنند؛ چراکه با توجه به قانون گرشام، از نظر مردم دلار ویژگی پول بد را از خود نشان می‌دهد و منطقی نیست چیزی که برنامه‌ریزی شده در طول زمان، ارزشش کاهش یابد، پس‌انداز کنیم.

 

هزینه پس‌انداز پول بد

هزینه پس‌انداز پول بد، در بلندمدت بسیار زیاد است و می‌تواند برای دارایی‌های خالص فرد فاجعه‌بار باشد. تصور کنید که در ۱۰۰، ۵۰، ۲۰ یا ۱۰ سال گذشته اکثریت ثروت خود را به دلار نگه داشته‌اید. در بهترین حالت، قدرت خرید شما در دهه گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است که دلیل آن کاهش ارزش پول با چاپ بی‌رویه آن است. در بدترین حالت، بیش از ۹۰ درصد از ثروت شما از بین رفته است.

 



منبع