قیمت بیت کوین روز گذشته توانست موقعیت خود را تا حدی بازیابی کند و مانع از بسته‌شدن کندل هفتگی در پایین‌ترین سطح دو ماه اخیر شود. اکنون کمتر از ۴۸ ساعت زمان تا بسته‌شدن کندل ماهانه باقی مانده است و به‌عقیده کارشناسان، قیمت پایانی بیت کوین در این ماه می‌تواند سرنوشت بازار را تحت‌تأثیر قرار دهد.

به گزارش کوین تلگراف، با آغاز هفته جدید قیمت بیت کوین هم به بالای ۵۷,۰۰۰ دلار بازگشت و جهش لحظه آخری قیمت باعث شد کندل هفتگی بسیار بالاتر از آنچه که بسیاری انتظارش را داشتند، بسته شود.

سقوط هفته گذشته که تحت‌تأثیر افزایش فشار فروش و انتشار خبر کشف سویه جدید ویروس کرونا شکل گرفت، با عبور قیمت از ۵۸,۰۰۰ دلار جبران شد. اکنون بیت کوین بالای ۵۷,۰۰۰ دلار تثبیت شده است و قیمت در ۲۴ ساعت گذشته رشدی ۵.۷ درصدی داشته است.

چشم‌انداز بازار بیت کوین می‌تواند با شگفتی‌های زیادی همراه باشد؛ همان طور که پیش از بازشدن بازارهای مالی پیش‌بینی می‌شد، کرونا همچنان یکی از دغدغه‌های معامله‌گران است و فروشندگان همچنان این شانس را دارند که از موقعیت‌های معاملاتی اهرم‌دار خوش‌بینانه، که پیش‌تر هم باعث جهش‌ قیمت‌ها شده بود، استفاده کنند.

آن‌طور که از نمای ۱ ماهه بازار بیت کوین پیداست، ماه نوامبر (آبان) تاکنون ماه سقوط قیمت‌ها بوده است. با این حال، در فاصله کمتر از ۴۸ ساعت تا بسته‌شدن کندل ماهانه، همچنان احتمال شکل‌گیری یک تغییر اساسی در بازار وجود دارد. به همین خاطر در این مطلب آمار و ارقام بازار را بررسی کرده‌ایم تا بتوانیم نگاهی روشن‌تر به اتفاقاتی داشته باشیم که می‌توانند در هفت روز آینده به عملکرد قیمتی بیت کوین سرو‌شکل دهند.

بازگشت قیمت در کوتاه‌ترین زمان ممکن

قیمت بیت کوین سه روز پس از سقوط ۶,۰۰۰ دلاری و تنها در یک کندل روزانه مجدداً به لبه پرتگاه بازگشته است. بیت کوین در لحظات پایانی توانست کندل هفتگی خود را در ۵۷,۳۰۰ دلار ببندد و از بسته‌شدن کندل این هفته در پایین‌ترین قیمت دو ماه اخیر جلوگیری کند. از آن زمان تاکنون قیمت موقعیت خود را حفظ کرده و بازار همچنان روی ۵۷,۰۰۰ دلار متمرکز است.

رکت کپیتال (Rekt Capital)، از تحلیل‌گران مطرح بازار پرشیا بلاکچین، به‌تازگی گفته است میانگین متحرک نمایی (EMA) ۲۱ هفته‌ای که در ۵۲,۵۰۰ دلار قرار دارد، به‌عنوان حمایت قدرتمند قیمت عمل کرده است؛ شاخصی که بارها در جریان روند صعودی اخیر بازار مورد آزمایش قرار گرفته و مانع سقوط عمیق‌تر بیت کوین شده است.

نمای ۱ هفته‌ای بازار بیت کوین به‌همراه میانگین متحرک نمایی ۲۱ هفته‌ای (خط آبی)

با وجود اینکه قیمت ساعاتی پیش در بالاترین سطح به ۵۸,۳۰۰ دلار رسید، هنوز شکست کاملی اتفاق نیفتاده و سطح ۶۰,۰۰۰ دلار دست‌نخورده باقی مانده است. تمام تلاش‌هایی که تاکنون برای عبور از این سطح انجام شده، ناموفق بوده است.

آن‌طور که داده‌های تازه نشان می‌دهد، جهش چند ساعت پیش قیمت عده‌ای را غافلگیر کرده است و حدود ۳۰۰ میلیون موقعیت معاملاتی در ۲۴ ساعت گذشته لیکویید شده است.

نرخ تأمین سرمایه که روز گذشته در ناحیه خنثا قرار داشت، اکنون در حال افزایش است که نشان می‌دهد خوش‌بینی معامله‌گران هم‌زمان با جهش قیمت افزایش یافته است و سرمایه‌گذاران کمتر از قبل نگران سقوط قیمت بیت کوین هستند.

اصطلاح نرخ تأمین سرمایه در بازار قراردادهای آتی به مقدار کارمزدی اشاره دارد که دارندگان قراردادهای لانگ (آنهایی که معتقدند قیمت افزایش پیدا می‌کند) و دارندگان قراردادهای شورت (آنهایی که معتقدند قیمت کاهش پیدا می‌کند) باید به یکدیگر پرداخت کنند تا بازار همواره در تعادل باشد.

رکت کپیتال گفته است:

تنها چیزی که به آن نیاز داشتیم رشد ۷ درصدی کندل قیمت روزانه بود تا تمام ترس‌ها و نگرانی‌ها درباره نزولی‌شدن بازار بیت کوین از بین برود.

او می‌گوید هم‌زمان با بسته‌شدن کندل ماهانه در روز سه‌شنبه، قیمت عملکرد مناسبی داشته است و این عملکرد خوب می‌تواند با بسته‌شدن کندل این ماه بالای ۵۸,۷۰۰ دلار تکمیل شود.

کشف سویه جدید کرونا و تکرار سقوط ۲۰۲۰ در ابعادی کوچک‌تر

این انتظار می‌رفت که بازارهای مالی پس از کشف سویه جدید ویروس کرونا، در آغاز هفته دچار آشفتگی شوند و این موضوع بر احساسات بازار تأثیر منفی بگذارد.

پریا میسرا (Priya Misra)، از کارشناسان ارشد مؤسسه «TD Securities»، گفته است:

به پاسخ‌های بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم تأثیر این موضوع را بر رشد بازار ارزیابی کنیم. قیمت دارایی‌های پرریسک تحت‌تأثیر بی‌اعتمادی [سرمایه‌گذاران] قرار گرفته است.

بیت کوین و آلت کوین‌ها هفته گذشته نوسانات بازارهای سنتی سهام و نفت را دنبال کردند و با افزایش سریع فشار فروش مواجه شدند. به نظر می‌رسد که بازارهای آسیایی هم با ازسرگیری معاملات از امروز، همین روند را دنبال کرده باشند و در حال حاضر هم شاخص‌های مربوط به این بازارها ۱ الی ۲ درصد سقوط کرده است.

با وجود افزایش قیمت بیت کوین، سقوط بیشتر دیگر بازارهای مالی همچنان می‌تواند به خوش‌بینی معامله‌گران ضربه بزند. خریداران امیدوار هستند که این سناریو مشابه آنچه در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۹) اتفاق افتاد، اجرا شود؛ زمانی که با همه‌گیری کرونا در سراسر جهان، قیمت‌ها در بازار پرشیا بلاکچین سقوط کرد، اما در ادامه زمینه‌ساز جرقه‌ای شده که قیمت‌های را به اوج‌های جدید رساند.

بیت کوین هفته گذشته نتوانست از کنایه‌های افرادی که می‌گویند این پرشیا بلاکچین ابزار خوبی برای پوشش ریسک نیست، قِسِر در برود و پیتر شیف (Peter Schiff)، از سرمایه‌گذاران بازار طلا، گفت که کمتربودن خطر سرمایه‌گذاری در بیت کوین نسبت به سایر ارزهای دیجیتال، آن را به یک دارایی امن تبدیل نمی‌کند و پیش‌بینی کرد که سرمایه‌گذاری بیت کوین در نهایت به‌‌اندازه آلت کوین‌ها پرخطر خواهد شد.

بیشتر خریدها در چه سطحی انجام شده است؟

کسانی که نگران اصلاح قیمت از سطوح فعلی هستند، احتمالاً نیازی به تصور بیت کوین در سطوح خیلی پایین نداشته باشند.

بر اساس آخرین داده‌هایی که پلتفرم تحلیلی متریال ساینتیست (Material Scientist) از دفتر سفارش صرافی‌های پرشیا بلاکچین منتشر کرده است، اخیراً یک سطح خرید قدرتمند ایجاد شده است که می‌تواند قیمت را بالای ۵۰,۰۰۰ دلار حفظ کند.

اوایل هفته عده‌ای گفته بودند که از دست رفتن حمایت این سطح ممکن است باعث تغییر دیدگاه آنها نسبت به آینده قیمتی بیت کوین شود؛ اما با توجه به حمایت گسترده خریداران در سطوح بالاتر، اکنون احتمال شکسته‌شدن این سطح حمایتی کمتر شده است.

متریال ساینتیست در توییتر خود نوشته است:

نمی‌دانم چرا همه این‌قدر ترسیده‌اند. این سطح [۵۰,۰۰۰ دلار] پس از کف ۳۰,۰۰۰ دلاری بیشترین خرید را داشته است.

۴۸ ساعت سرنوشت‌ساز برای بازار بیت کوین؛ اتفاقات مهمی که این هفته شاهد آن خواهیم بود
نمودار پراکندگی سفارش‌های خریدوفروش بیت کوین در سطوح قیمتی مختلف

بنابراین اگر ۵۰,۰۰۰ دلار پس از ۳۰,۰۰۰ دلار حمایت قیمتی جدید باشد، این اصلاح که پس از رسیدن قیمت به اوج تاریخی جدید شکل گرفته، در مقایسه با سایر اصلاح‌های مشابه جزئی‌تر بوده است؛ به‌ویژه در مقایسه با اصلاح ماه مه (اردیبهشت) بازار که باعث سقوط ۵۰ درصدی قیمت شده بود.

متریال ساینتیست به نکته غیرمعمولی هم اشاره کرده و آن این است که تقریباً همان مقدار سفارش خریدی که قیمت را در ۵۰,۰۰۰ دلار حمایت می‌کند، در ۷۰,۰۰۰ دلار هم دیده می‌شود و این سطح را به یک مقاومت کلیدی تبدیل کرده است.

این پلتفرم تحلیلی می‌گوید:

اساساً یک سرمایه‌گذار [یا گروه] خاص بازار را در دست دارد و یک ماه جلوتر می‌دانستند که قرار است چه اتفاقی بیفتد.

بنابراین می‌توان گفت ۷۰,۰۰۰ دلار اصلی‌ترین سطحی است که خریداران مشتاق ادامه روند صعودی قبل از پایان سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱، باید آن را زیر نظر داشته باشند.

همبستگی‌های عجیب قیمت بیت کوین

در هفته‌های آینده مشخص خواهد شد که بیت کوین همبستگی قابل‌توجه خود را حفظ می‌کند یا آن را خواهد شکست.

تک دِو (TechDev)، از تحلیل‌گران سرشناس بازار در توییتر، روز گذشته به همبستگی بین نوسانات قیمت بیت کوین در یک سال گذشته و قیمت طلا در دهه هفتاد میلادی اشاره کرد. این شباهت عجیب و البته حیرت‌آور بین قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ و قیمت پنجاه سال پیش طلا، با وجود برخی ناهنجاری‌های حرکات قیمتی بیت کوین، همچنان حفظ شده است.

اگر این روند ادامه داشته باشد، قیمت بیت کوین تا اواسط فوریه ۲۰۲۲ (بهمن) به ۲۸۰,۰۰۰ دلار خواهد رسید.

تک دِو در این باره گفته است:

ساختار دهه ۷۰ میلادی قیمت طلا اکنون هم‌راستا با قیمت بیت کوین است و اوج‌ و کف فعلی را به هم متصل کرده است. با تمدیدشدن این مدل تا نیمه اول فوریه (بهمن)، دسامبر و ژانویه (آذر و دی) هم تحت‌تأثیر [این روند] قرار گرفته‌اند.

۴۸ ساعت سرنوشت‌ساز برای بازار بیت کوین؛ اتفاقات مهمی که این هفته شاهد آن خواهیم بود
نمودار مقایسه قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۱ و قیمت طلا در دهه هفتاد میلادی

اگر هر مرحله از نوسانات قیمت بیت کوین را از ماه سپتامبر (شهریور) به بعد بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که قیمت این ماه خارج از مسیر پیش‌بینی‌شده حرکت کرده است. با این حال بر اساس این نمودار، قیمت بیت کوین باید تا پایان دسامبر (آذر) بین ۷۰,۰۰۰ تا ۱۱۰,۰۰۰ دلار باشد.

جدا از طلا، دو همبستگی دیگر هم وجود دارد که در هفته‌های پیش رو وارد مسیر اصلی خود می‌شوند. هر دوی آنها با عملکرد قیمتی بیت کوین در سال ۲۰۱۷ در ارتباط هستند و تاکنون هر دو معتبر بوده‌اند. اگر یکی از آنها بر دیگری غلبه کند، سرعت و ارتفاع احتمالی جهش قیمت، نسبت به آن تغییر خواهد کرد.

ممکن است قیمت در اواسط دسامبر (آذر) به اوج ۱۵۰,۰۰۰ دلاری برسد یا اینکه بیت کوین در اواسط فوریه (بهمن) سطح ۲۲۵,۰۰۰ دلار را تجربه کند.

تک دِو می‌گوید:

رسیدن قیمت به حدود ۲۳۰,۰۰۰ دلار در فاصله بین اواسط دسامبر (آذر) تا پایان ژانویه (دی)، همچنان گزینه اصلی من است. مشخصاً رسیدن به این سطح در ابتدای این بازه احتمال کمتری دارد. اگر این درست باشد نمی‌توانم اهمیت کمتری برای آن قائل شوم. فعالیت‌های قانع‌کننده‌ای دیده‌ام که نشان می‌دهند یک اوج [جدید] از ۱۲۰,۰۰۰ تا ۲۶۰,۰۰۰ دلار در فاصله بین اواسط دسامبر (آذر) تا اواسط مارس (اسفند) تشکیل می‌شود.

او در ادامه افزود که در هفته‌های آینده سرنوشت هر سه این همبستگی‌های قیمتی مشخص خواهد شد.

همچنین بخوانید: بررسی سناریو‌های صعودی و نزولی قیمت بیت کوین؛ آیا اتفاقات ۲۰۱۷ تکرار می‌شود؟

کندل این ماه در چه قیمتی بسته خواهد شد؟

تا پیش از این همه درباره قیمت‌های چندمیلیون دلاری سؤال می‌کردند؛ اما اکنون و به‌آرامی در حال پذیرش این موضوع هستند که بالغ‌شدن این روند صعودی می‌تواند بیشتر از آنچه که برایش برنامه‌ریزی شده است، طول بکشد. با این حال، همچنان معامله‌گران نسبت به عملکرد قیمت در کوتاه‌مدت خوش‌بین هستند.

نظرسنجی‌ای که صفحه «[email protected]» در توییتر برگزار کرده است و امروز با مشارکت حدود ۵۰,۰۰۰ نفر به پایان رسید، نشان می‌دهد که بیشتر شرکت‌کنندگان انتظار دارند ماه نوامبر (آبان) را با قیمت ۶۰,۰۰۰ دلار به پایان برساند.

۳۵ درصد گزینه ۶۰,۰۰۰ دلار را انتخاب کرده‌اند و ۲۷.۵ درصد گفته‌اند که کندل ماه نوامبر (آبان) بین ۵۵,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ دلار بسته می‌شود.

۴۸ ساعت سرنوشت‌ساز برای بازار بیت کوین؛ اتفاقات مهمی که این هفته شاهد آن خواهیم بود
نتایج نظرسنجی انجام‌شده درباره قیمت پایانی بیت کوین در ماه نوامبر

بدون دیدن تصویر کامل راهی که بیت کوین طی کرده است، خیلی راحت فراموش می‌کنیم که بیت کوین در ۱۲ ماه گذشته چقدر پیشرفت کرده است. یک سال پیش و در همین روزها بیت کوین فشار فروش کوتاهی را تجربه کرده بود و زیر ۱۶,۵۰۰ دلار معامله می‌شد. همان طور که بنجامین کاون (Benjamin Cowen)، تحلیل‌گر کریپتو کوانت (Crypto Quant) گفته است، «نباید جنگل را به‌خاطر چند درخت از دست بدهید».



منبع