هش ریت اتریوم برای اولین بار از ۱.۱۱ پتاهش بر ثانیه (PH/s) فراتر رفت. رکورد قبلی در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی)، به دست آمده بود که در آن، هش ریت اتریوم به ۱.۰۸ پتاهش بر ثانیه رسیده بود.

به گزارش کوین تلگراف، طی یک‌سال اخیر، با رشد قیمت اتریوم که حتی بازدهی بهتری نسبت به بیت کوین برجای گذاشته، استخراج در شبکه اتریوم به‌صرفه‌تر از هر زمان دیگری شده است. به نظر می‌رسد همین مسئله موجب سرازیرشدن ماینرها به این شبکه و افزایش نرخ استخراج آن باشد.

حال هش ریت اتریوم به رکورد تاریخی جدیدی دست یافته است و به ۱.۱۱ پتاهش بر ثانیه نزدیک شده است. رکورد قبلی در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) در حالی به دست آمد که قیمت اتریوم از ۴,۴۶۰ دلار به ۳,۱۶۰ دلار رسیده بود.

روند هش ریت و قیمت اتریوم از ابتدا تاکنون

افزایش هش ریت به معنی آن است که گره‌های بیشتری به شبکه اتریوم پیوسته‌‌اند؛ در نتیجه شبکه بیش‌ازپیش غیرمتمرکز می‌شود. همچنین امنیت بلاک‌چین اتریوم افزایش پیدا می‌کند. در صورت کم بودن هش ریت، گره‌های کمتری در شبکه حاضر و در نتیجه معاملات کند‌تر و امنیت هم کاهش خواهد یافت.

در دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰)، جامعه اتریوم ارتقای اِرو گلیسیر (Arrow Glacier) را به اجرا گذاشتند که فرایند انتقال به اثبات سهام را به آینده موکول کرد. تمایل به اجرای این ارتقا نشان داد که اتریوم برای مهاجرت به اثبات سهام راهی طولانی در پیش دارد. پیش از انتقال کامل به اتریوم ۲،‌ باید فرایند انتقال از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) به الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) طی شود. پس از آن، انفجار «بمب سختی» را پیش‌رو داریم که طی آن دیگر استخراج در اتریوم بی‌معنا خواهد بود. پس از آن شبکه به‌اصطلاح وارد «عصر یخبندان» خود می‌شود تا فرایند انتقال به‌صورت کامل انجام گیرد.

همچنین بخوانید: شمارش معکوس برای به‌روزرسانی بعدی اتریوم؛ هرآنچه باید درباره ارتقای اِرو گلیسیر بدانید

پس از تغییر کامل به اثبات سهام، دیگر استخراج جایی در شبکه اتریوم نخواهد داشت و به‌جای آن تراکنش‌ها به‌وسیله ذخیره ارزش روی گره‌های مشخصی در شبکه، اعتبارسنجی می‌شوند.

همچنین بخوانید: جنگ استخراج و اثبات سهام؛ آیا اثبات کار در نهایت به حاشیه می‌رود؟

در حال حاضر، هش ریت شبکه از یک پتاهش در ثانیه گذشته است. هر پتاهش در ثانیه معادل با ۱,۰۰۰ تراهش در ثانیه (TH/s) است و نشان می‌دهد که هشت ریت شبکه اتریوم از مارس ۲۰۱۶ (اسفند ۱۳۹۴) که این نرخ برای اولین بار ثبت شد، تاکنون، رشدی ۶۶,۰۰۰ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین بخوانید: نسخه دوم اتریوم اواسط ۲۰۲۲ راه‌اندازی خواهد شد؛ پایانی برای ماینرهای اتریوم

اما بنیاد اتریوم از برند اتریوم ۲ ناراضی است. صفحه توییتر این بنیاد با انتقاد به استفاده از واژه «اتریوم ۲» ابراز داشت که این واژه به اندازه کافی نشان نمی‌دهد که چه فرایندی در طول دوره ارتقای اتریوم طی شده است. همچنین این حساب توییتری اعلام کرد که واژه “ETH2” که برای تشخیص زنجیره اثبات سهام از زنجیره اثبات کار استفاده می‌شود، در آینده نزدیک حذف خواهد شد. ایجاد سوءتفاهم برای کاربران تازه وارد، جلوگیری از کلاهبرداری، دربرگیرنده‌بودن و شفافیت سهام از جمله دلایل حذف این واژه برشمرده شده‌اند.

در مسیر مهاجرت به اثبات سهام، هش ریت اتریوم رکوردی جدید برجا گذاشت
توییت بنیاد اتریوم و خبر حذف استفاده از واژه Eth ۲

طبق برنامه‌ها مهاجرت از الگوریتم اجماع اثبات کار (Pow) به الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS)، در سه ماهه دوم یا سوم سال میلادی جاری رخ خواهد داد.



منبع