بازی کریپتوکیتیز یک بازی مبتنی بر بلاک چین است که در آن می‌توانید گربه‌های مجازی را با پول واقعی خریداری کنید، آن‌ها را پروش دهید و درصورت تمایل بفروشید. همه گربه‌ها در این بازی کاملاً منحصربه‌فرد هستند و کپی‌کردن آن‌ها غیرممکن است. در این بازی افراد مالک گربه‌ها هستند و هیچ‌کس نمی‌تواند گربه فرد دیگر را از او بگیرد و نابودکردن این بچه‌گربه‌های مجازی غیرممکن است. در این مقاله از سری مقالات آموزشی به بررسی این بازی پرطرفدار می‌پردازیم.

بازی کریپتوکیتیز چیست؟

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، بازی کریپتوکیتیز یک بازی مبتنی بر بلاک چین است که در آن با جمع‌آوری و پرورش گربه‌های مجازی می‌توانیم درآمد کسب کنیم. با این همه بچه‌گربه‌های بازی در پلتفرم قابل معامله هستند و برخی از آن‌ها حتی با پول واقعی به فروش می‌رسند. این بازی به‌اصطلاح dapp است که مخفف عبارت Decentralized Application و بخشی ضروری از حوزه دیفای (Defi) است؛ یعنی هیچ نهاد یا فردی به‌تنهایی مالک برنامه نیست. کریپتوکیتیز اولین برنامه غیرمتمرکز محسوب می‌شود که برای بازی یا موارد استفاده در زمان آزاد یا اوقات فراغت ساخته شده است.

 کریپتوکیتیز چگونه شروع شد؟

جالب است بدانید که یک تیم استارتاپی از ونکوور کانادا شرکت کریپتوکیتیز را ایجاد کردند و آن را Axiom Zen نام‌گذاری کردند. این بازی روی بلاک چین اتریوم که یک ارز دیجیتال شناخته شده است، اجرا می‌شود. بازی کریپتوکیتیز که در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد، تاکنون گیمرهای زیادی را به سمت خود جذب کرده است. مؤسس این بازی در گذشته نیز روی پروژه‌های نرم‌افزاری و بازی‌های واقعیت مجازی بسیاری کار کرده و فردی باتجربه در این حوزه است، اما براساس بررسی‌های انجام‌شده پروژه کریپتوکیتیز موفق‌ترین کار وی شناخته می‌شود. این بازی به‌تازگی رشد انفجاری داشته و حتی گزارش‌هایی مبنی بر کسب درآمدهای کلان از فروش این گربه‌های مجازی وجود دارد. فروش این گربه‌ها بسیار افزایش یافته و گزارش‌ها حاکی از آن است که بالغ بر ۱۲ میلیون دلار برای خرید گربه‌های مجازی هزینه شده است.

نحوه بازی کریپتوکیتیز

شما بدون داشتن هیچ گربه‌ای بازی را شروع می‌کنید و اولین کاری که باید انجام دهید این است که یکی از آن‌ها را از فروشگاه بخرید. بازار کاربرپسند بوده و شروع بازی آسان است. علاوه بر این، برای شروع پرورش گربه‌ها، به حداقل دو گربه منحصربه‌فرد نیاز دارید (از آنجا ‌که همه آن‌ها منحصربه‌فرد هستند، کار چندان سختی نخواهد بود). امکان شروع با یک گربه مجرد وجود دارد، اما پس از آن باید با شخص دیگری برای شروع پرورش همکاری کنید. اگر دو گربه دارید، می‌توانید بلافاصله پرورش آن‌ها را شروع کنید که این امر فرایندی آسان است که در آن شما تنها گربه‌هایی را که می‌خواهید پرورش دهید انتخاب می‌کنید و فقط یک دکمه را فشار می‌دهید. هنگامی که گربه‌های مجازی تولیدمثل کردند، یک تخم در موجودی شما تخم‌ریزی می‌شود. هنگامی که روی آیکون شبیه تخم‌مرغ کلیک می‌کنید، گربه از تخم خارج می‌شود و یک بچه‌گربه اضافی در انبار خود خواهید داشت.

 

گربه‌هایی که می‌توانید بخرید می‌توانند از نسل‌های مختلف باشند. نسل هر گربه دقیقاً زیر تعداد گربه‌ها قابل مشاهده است؛ برای مثال فرض کنید ما دو گربه داریم که هر دوی آن‌ها بخشی از نسل دوم هستند. اگر این دو گربه بعداً تولیدمثل کنند، نسل آن بخشی از نسل سوم گربه‌ها خواهد بود. هر گربه همچنین «جنسیت» متفاوتی دارد و در بازی کریپتوکیتیز یکی از آن‌ها «DAME» برای مؤنث و دیگری «‌SIRE» برای مذکر نامیده می‌شود. با تولیدمثل دو گربه شما، آن‌ها یک دوره نقاهت را تجربه می‌کنند و در آن دوره امکان تولیدمثل وجود ندارد. با ادامه‌یافتن این تولیدمثل‌ها، نسل گربه‌ها نیز عوض می‌شود و ترکیب ژن‌ها ادامه می‌یابد.

 کریپتوکیتیز چکونه کار میکند؟

کریپتوکیتیز که یک بازی مبتنی بر بلاک چین است، روی الگوریتمی به نام ژنتیک یا GA اجرا می‌شود که سعی می‌کند الگوریتم ژنتیک واقعی را تقلید کند؛ یعنی اطلاعاتی که در یک بچه‌گربه ذخیره می‌شود، مانند DNA موجودات زنده است. در ما انسان‌ها، DNA حاوی کدی است که قد، رنگ مو، رنگ چشم و… را نشان می‌دهد. در بازی کریپتوکیتیز ژن‌های تأثیرگذار بر ظاهر عبارت‌اند از: رنگ، الگوهای روی خز و حالات صورت. در این مورد ژن‌ها می‌توانند روی رنگ پس‌زمینه نمایش داده‌شده همراه با بچه‌گربه نیز تأثیر بگذارند. در بدن انسان، حیوان یا گیاهان، DNA با پروتئین ساخته می‌شود. درمورد بچه‌گربه‌های کریپتو، ژن‌ها با اعداد ساده ساخته می‌شوند.

 

علاوه بر این، در زندگی واقعی، انسان‌ها یا حیوانات از طریق فرایند جفت‌گیری تولیدمثل می‌کنند؛ یعنی DNA یکی از والدین با DNA والد دیگر مخلوط شده و این امر به تولد یک فرزند منحصربه‌فرد منجر می‌شود. از آنجا که ژن‌ها مخلوطی از هر دو والدین هستند و این ترکیب هرگز نمی‌تواند یکسان باشد، هر کودک/ حیوان DNA منحصربه‌فردی خواهد داشت. اصول الگوریتم ژنتیک دقیقاً یکسان عمل می‌کند. کد منحصربه‌فرد یک بچه‌گربه کریپتو با کد دیگری مخلوط می‌شود و به این ترتیب یک بچه‌گربه جدید ایجاد می‌شود. در این بازی شکاف بین دو والدین هر بار که با هم جفت می‌شوند متفاوت است؛ به‌طوری‌که حتی «خواهر و برادر» DNA و ظاهر یکسانی ندارند.

الگوریتم ژنتیک و اتریوم چگونه به هم متصل می‌شوند؟

همان‌طور که گفتیم الگوریتم ژنتیک GA چیزی است که گربه‌های مجازی را ایجاد کرده و همه آن‌ها را منحصربه‌فرد نگه می‌دارد، اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که در این میان نقش بلاک چین و ارزهای دیجیتال چیست؟

 

برای پاسخ به این سؤال یکی از اصطلاحات مهمی که باید توضیح داده شود، قراردادهای هوشمند است. اتریوم از این نوع قراردادها برای ذخیره اطلاعات و استفاده از داده‌ها برای انجام محاسبات استفاده می‌کند. در ادامه به بررسی قراردادهای هوشمند و نقش آن در بازی کریپتوکیتیز می‌پردازیم.

 

قراردادهای هوشمند چیست؟

هنگام انجام تراکنش با یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین، از یک حساب به‌اصطلاح خارجی استفاده می‌شود. در ارز دیجیتال بیت کوین تنها همین یک نوع حساب وجود دارد؛ درحالی‌که در اتریوم دو نوع حساب وجود دارد؛ حساب‌های خارجی و حساب‌های قراردادی. حساب‌های قراردادی از این نظر خاص هستند که متعلق به یک شخص واحد نیستند و مانند حساب‌های خارجی، یک آدرس دارند که هنگام انجام تراکنش ضروری است.

 

حساب‌های قراردادی همچنین حاوی یک قطعه کد هستند که با هر بار تراکنش، اجرا می‌شنود. این کد توسط یک ماینر اجرا می‌شود تا تأیید کند یک تراکنش انجام شده است. حساب‌های قراردادی همان قراردادهای هوشمند بوده و با تأیید تراکنش‌ها همواره در حال محاسبه هستند.

 

نحوه عملکرد قراردادهای هوشمند در بازی کریپتوکیتیز

 

    KittyBase

کیتی بیس یک بلاک چین عمومی است؛ یعنی به‌کمک آن که تمام کدهای متصل به DAPP در دسترس عموم است. این بدان معناست که همه می‌توانند کدهای بچه‌گربه‌ها را که در این قراردادهای هوشمند ذخیره می‌شوند، مشاهده کنند. این محل ذخیره‌سازی KittyBase نام دارد که یکی از قراردادهای هوشمند پلتفرم کریپتوکیتیز است.

 

    KittyOwnership

از آنجا که همه بچه‌گربه‌ها منحصربه‌فرد هستند، نمی‌توان آن‌ها را تعویض کرد؛ یعنی هیچ‌گاه امکان تغییر گربه‌های مجازی با یکدیگر وجود ندارد، مگر آنکه بخواهید مقدار موجودی خود را تغییر دهید. این قرارداد همان چیزی است که آن‌ها KittyOwnership می‌نامند و مسئول منحصربه‌فرد نگه‌داشتن ارزش هر بچه‌گربه است. هرچند ممکن است که دو گربه ارزش یکسانی نداشته باشند و البته هیچ‌گاه ارزش دو گربه یکسان نیست، اما از طریق همین قرارداد است که اگر یک گربه بخشی از یک تراکنش باشد، می‌تواند ارزش کل موجودی را تغییر دهد.

 

    KittyBreeding

یکی دیگر از قراردادهای هوشمند KittyBreeding است و این همان چیزی است که کراس اوور را ممکن می‌کند. کد داخل قرارداد ترکیب ژن‌های دو گربه مختلف را در یک گربه جدید امکان‌پذیر می‌سازد.

 

    KittyAuction

یکی دیگر از قراردادهای هوشمند است که به شما امکان می‌دهد بچه‌گربه‌های خود را به بازیکنان دیگر بفروشید. همچنین امکان «قرض‌دادن» بچه‌گربه‌های برای تولیدمثل با گربه‌های بازیکنان دیگر را فراهم می‌کند.

 

    KittyMinting

درنهایت ما یک قرارداد داریم که به آن KittyMinting گفته می‌شود. این قرارداد تابعی است که مشابه عرضه اولیه کوین (ICO) کار می‌کند و این نحوه راه‌اندازی انجمن است؛ به این صورت که نسل اول گربه‌ها که به آن‌ها ژن صفر می‌گویند، ساخته می‌شود. گربه‌های ژن صفر به‌صورت رایگان واگذار می‌شوند تا انجمن کار خود را از یک نقطه شروع کند.



منبع