داده‌های تازه نشان می‌دهد که هم‌زمان با سقوط بیت کوین به محدوده ۳۶٬۰۰۰ دلار، ۴۰۰ میلیون دلار موقعیت معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال لیکویید شده است. یکی از بزرگترین موقعیت‌های لیکویید‌شده ارزشی معادل ۴ میلیون دلار داشته است.

به گزارش کریپتو پوتیتو، نوسانات اخیر بازار ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذارانی که از اهرم‌های معاملاتی بالا استفاده کرده بودند، دردسر قابل‌توجهی ایجاد کرده است؛ به‌طوری که حجم موقعیت‌های معاملاتی لیکوییدشده در ۲۴ ساعت گذشته به ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که قیمت بیت کوین در عرض یک روز حدود ۳,۰۰۰ دلار کاهش یافته است.

به‌جرئت می‌توان گفت بازار ارزهای دیجیتال حتی در همین چند وقت اخیر روزهای بهتری را داشته است؛ زیرا در کمتر از یک هفته گذشته حدود ۴۰۰ میلیارد دلار از ارزش این بازار کاسته شده است.

در حالی که بسیاری از سرمایه‌گذاران مدتی است از عبارت‌هایی مانند «زمستان ارزهای دیجیتال» و «بازار نزولی» استفاده می‌کنند، وضعیت بازار بیت کوین از دیروز بدتر هم شده است.

این پرشیا بلاکچین در هفته گذشته حمایت مهم ۴۰,۰۰۰ دلاری را از دست داد و به ۳۸,۰۰۰ دلار سقوط کرد. سپس با یک جهش ناگهانی و البته کوتاه مواجه شد که کمی قیمت آن را افزایش داد. بعد از این جهش، قیمت این پرشیا بلاکچین دوباره کاهش یافت و به محدوده ۳۶,۰۰۰ دلار رسید که پایین‌ترین سطح ۱۹ روز گذشته آن محسوب می‌شود.

در این مدت، وضعیت آلت کوین‌ها از بیت کوین هم بدتر و درصد کاهش قیمت آلت کوین‌هایی مثل ریپل، کاردانو، اولنچ، دوج کوین، سولانا، شیبا اینو، پالیگان و کریپتو دات کام برای هفت روز گذشته دورقمی بوده است. گفتنی است اتریوم و بایننس کوین هم از این قاعده مستثنا نیستند.

طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده، افزایش نوسانات می‌تواند بازهم باعث لیکوییدشدن حجم بیشتری از موقعیت‌های معاملاتی می‌شود.

لیکوییدشدن زمانی رخ می‌دهد که صرافی برای پیشگیری از سوخت‌شدن مبلغ اولیه‌ای که به معامله‌گر قرض داده است، موقعیت معاملاتی اهرم‌دار آن تریدر را به‌طور کامل ببندد. در واقع پلتفرم‌های معاملاتی با این کار اجازه نمی‌دهند که موجودی حساب یک معامله‌گر به عددی کمتر از بدهی‌اش به صرافی برسد. این اتفاق در درجه اول در بازارهای آتی رخ می‌دهد.

داده‌های سایت کوین‌گلس (Coinglass) نشان می‌دهد که از دیروز، ۴۰۰ میلیون دلار موقعیت معاملاتی مربوط به ۱۲,۰۰۰ معامله‌گر لیکویید شده است. بزرگترین موقعیت معاملاتی لیکوییدشده در صرافی اوکی‌ اکس (OKEx) بوده است که حدوداً ۴ میلیون دلار ارزش داشت.



منبع