.
منظور از قرارداد توافقی بین دو یا چند شخص است که آن‌ها را متعهد به انجام کاری در آینده می‌کند. برای مثال، قرارداد اجاره یک‌ خانه، فرد مستاجر را ملزم به پرداخت اجاره در مدت‌زمان مشخصی می‌کند. ضمانت اجرای تعهدات یک قرارداد از سوی طرفین، به‌وسیله یک‌ طرف سوم مورد اعتماد برقرار می‌شود؛ به این صورت که اگر یکی از دو طرف کوتاهی کند، باید به یک ‌نهاد قضایی یا سازمان دولتی مراجعه شود تا روند اجرای قرارداد را پیگیری کند. قرارداد هوشمند ضمن حفظ ساختار یک قرارداد، نیاز به ‌طرف سوم مورد اعتماد را از میان برداشته است.
.
یک قرارداد هوشمند، توافقی میان طرفین است که در قالب کدهای کامپیوتری نوشته‌شده و روی یک بلاک‌چین ثبت می‌شود تا ضمانت اجرایی پیدا کند. هوشمند بودن این نوع قراردادها به خاطر فعال شدن خودکار آن‌ها در صورت برقرار شدن شرایط از پیش تعیین‌شده است. زمانی که یک قرارداد هوشمند روی یک بلاک‌چین عمومی مثل اتریوم اجرا شود، دیگر قابل‌توقف نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی اجرای آن را بگیرد. با قراردادهای هوشمند می‌توان برنامه‌ها و پروژه‌هایی را ساخت که بدون هیچ‌گونه واسطه و ازکارافتادگی تا ابد به کار خود ادامه خواهند داد.
.
به این برنامه‌ها، برنامه‌های غیرمتمرکز هم می‌گویند. حتی خود برنامه‌نویس قرارداد هوشمند هم نمی‌تواند کد قرارداد هوشمند ثبت‌شده در بلاک‌چین را تغییر دهد. از قراردادهای هوشمند می‌توان در صنعت بیمه مبادلات تجاری، انتخابات شفاف و بدون تقلب و جمع‌آوری سرمایه اولیه استفاده کرد. اتریوم اولین پلتفرمی بود که این نوع قابلیت را روی بلاک‌چین معرفی و نوشتن آن‌ها را با زبان برنامه‌نویسی مخصوصی به نام «سالیدیتی» ممکن کرده است. بااین‌حال، هم‌اکنون تعداد دیگری از پلتفرم‌ها مانند «ایاس» ، «تزوس» ، «ترون» و … نیز میزبان قراردادهای هوشمند هستند.
.
نظر شما درباره فواید و مشکلات قرارداد هوشمند چیست؟
.
نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
.
منبع: پرشیابلاکچین
.
اهمیت: مهم
.
#فناوری_جدید#غیرمتمرکز #برنامه_نویسی #کریپتو #برنامه_غیرمتمرکز #قراردادهوشمند#