زمان خبر:4 دقیقه قبل

فین‌تک مخفف financial technology است و به معنای فناوری مالی است که به استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای تولید محصولات و ارائه خدمات و سرویس‌ها در صنعت مالی اشاره دارد.

 

فین‌تک (Fintech) از دو واژه «finance» به معنی مالی و «technology» به معنای تکنولوژی تشکیل شده است و به هر کسب‌وکاری اطلاق می‌شود که برای ارتقا یا خودکارسازی خدمات و فرآیندهای مالی از تکنولوژی استفاده می‌کند. فین‌تک یک صنعت در حال رشد است که با بهره‌گیری از روش‌های مختلف هم به نفع مصرف‌کنندگان و هم به نفع کسب ‌و‌ کارها کار می‌کند. فینتک کاربردهای بسیار فراوانی دارد؛ از موبایل بانک و بیمه گرفته تا اپلیکیشن‌های ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری.

 

این صنعت بسیار بزرگ است و در سال‌های آینده به گسترش خود ادامه خواهد داد. یکی از عوامل تاثیرگذار بر رشد روزافزون فین‌تک این است که بسیاری از بانک‌های سنتی، حامی تکنولوژی هستند و در استارت‌آپ‌های فین‌تکی سرمایه‌گذاری می‌کنند، آنها را می‌خرند یا با آن‌ها شریک می‌شوند؛ زیرا از این طریق به مشتریانی که ذهنیت دیجیتالی و آنلاین دارند دسترسی پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، خدمت‌رسانی به این مشتریان آسان‌تر است و در عین حال می‌توانند صنعت خود را به تکنولوژی تجهیز کنند در حالی‌که این تکنولوژی مرتبط با صنعت مالی است.

 

یک شرکت finteck چطور شرکتی است؟

شرکت‌های فین‌تک، تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی، بلاک چین و علوم داده را با حوزه‌های مالی سنتی ترکیب می‌کنند تا آنها را امن‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر کنند. فین‌تک که با سرعت زیادی در حال رشد است، شامل شرکت‌هایی است که تقریباً در هر حوزه مالی نوآوری می‌کنند؛ از صنعت پرداخت و وام‌دهی گرفته تا امتیازدهی اعتباری و معاملات سهام.

 

 finteckچگونه کار می‌کند؟

فین‌تک صنعت جدیدی نیست، فقط صنعتی است که بسیار سریع پیشرفت کرده و تکامل یافته است. تکنولوژی همیشه تا حدودی بخشی از دنیای مالی بوده است. برای مثال برخی از آنها عبارتند است: معرفی و تولید کارت‌های اعتباری و بانکی در دهه 1950 در دنیا، دستگاه‌های خودپرداز، معاملات الکترونیکی، اپلیکیشن‌های مالی شخصی و معاملات فرکانس بالا (HFT) در دهه‌های بعد.

 

تکنولوژی و الگوریتم پشت فینتک از پروژه‌ای به پروژه دیگر و از اپلیکیشنی به اپلیکیشن دیگر متفاوت است. با این حال، برخی از جدیدترین پیشرفت‌ها در این حوزه، استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، بلاک چین و علوم داده برای انجام هر چیزی از پردازش ریسک‌های اعتباری گرفته تا اجرای صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد.

 

در واقع، برای هدایت و نظارت بر مسائل دنیای پیچیده صنعت فین‌تک، یک تکنولوژی نظارتی و رگولاتوری ( قانون گذاری) برای اجرای قوانین بانکداری و مالی به نام “رگ تک” به وجود آمده است. با رشد فین‌تک، نگرانی‌ها در مورد امنیت سایبری در این صنعت نیز افزایش یافته است. رشد گسترده شرکت‌ها و بازارهای فین‌تک در مقیاس جهانی منجر به افزایش آسیب‌پذیری زیرساخت‌های فین‌تک شده و در عین حال آن را به هدفی برای حملات مجرمان سایبری تبدیل کرده است. خوشبختانه پیشرفت فناوری، خطرات حملات و تهدیدها در این حوزه را به حداقل رسانده  است.

 

reg teck چیست؟

رگ‌تک (reg tech) به مجموعه‌ای از شرکت‌ها و راه‌حل‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از تکنولوژی به کسب و کارها کمک می‌کند تا بر چالش‌های نظارتی غلبه کنند. در واقع، رگ‌تک زیرمجموعه‌ای از فین‌تک محسوب می‌شود که با تکیه بر تکنولوژی، فرایندهای نظارتی را تسهیل کرده و باعث می‌شود که کسب و کارها در مواجهه با قوانین روزافزون، کارآمدتر و موثرتر عمل کنند.



منبع