صرافی وان اینچ که پس از مدتی نام خود را به شبکه وان اینچ تغییر دارد، یک تجمیع‌کننده صرافی‌های غیرمتمرکز یا Dex Aggregator خوب در بازار محسوب می‌شود. این پلتفرم سرویس‌های متنوعی در اختیار کاربران قرار می‌دهد که یکی از آن‌ها کیف پول نرم افزاری است. 

 

کیف پول 1inch چیست؟

وان اینچ همیشه به‌دنبال معرفی محصولات جدید برای مخاطبین جدید است و حالا کاربران اندروید می‌توانند از مزایای 1inch در موبایلشان بهره‌مند شوند. این جملاتی است که سرگئی کونز (Sergej Kunz) هم‌بنیان‌گذار پلتفرم وان اینچ در زمان رونمایی از نسخه اندرویدی کیف پول 1inch بیان کرد.

ایده یک تجمیع‌کننده صرافی‌های غیرمتمرکز در می ۲۰۱۹ به ذهن سازندگان این پلتفرم رسید که از این طریق مشکل نقدینگی تراکنش‌ها را بهبود ببخشد. بنابر گزارش‌های Dune Analytics، در اواخر ماه مارس یکی از بزرگ‌ترین تجمیع‌کنندگان دکس‌ها بوده و حجم تبادلات آن روی شبکه اتریوم به ۳۰۹ میلیون دلار رسید.

پلتفرم وان اینچ که در آوریل ۲۰۲۱ نسخه iOS کیف پول خود را عرضه کرد، پس از گذشت حدود یک سال برای اینکه بهتر بتواند به کاربرانش خدمات دهد، در ماه مارس ۲۰۲۲ خبر از عرضه نسخه اندرویدی کیف پول خود داد. این نسخه از کیف پول 1inch از نام دامنه اتریوم و پروپوزال EIP1559 پشتیبانی می‌کند.

 

کیف پول 1inch حضانتی است یا غیرحضانتی؟

کیف پول وان اینچ عبارت بازیابی ۱۲ کلمه و کلید خصوصی (Private Key) را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ بنابراین این کیف پول را می‌توان غیرحضانتی دانست. کاربران از قسمت تنظیمات با انتخاب گزینه My Wallets به کیف پول‌هایی که در وان اینچ ساخته‌اند، دسترسی دارند. با انتخاب هر کدام، می‌توان به تنظیمات مختص به آن‌ها از جمله کلمات یادآوری و کلید خصوصی دسترسی داشت.

 

کیف پول وان اینچ از چه شبکه‌هایی پشتیبانی می‌کند؟
کیف پول 1inch از شبکه‌های اتریوم، BNB Chain، پالیگان، آپتیمیزم، آربیتروم، Gnosis و آوالانچ پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند روی این شبکه‌ها اقدام به ارسال، دریافت و ذخیره رمزارز مورد نظرشان کنند.

 

کیف پول وان اینچ را در کدام کیف پول‌ها می‌توان ایمپورت کرد؟
با استفاده از عبارت بازیابی و کلید خصوصی که برنامه در اختیار کاربر قرار می‌دهد، این کیف پول قابلیت ایمپورت را به کیف پول‌های شبکه اتریوم و BNB Chain دارد.

 

بررسی امنیت کیف پول 1inch
برای بررسی امنیت کیف پول 1inch می‌توان چند مولفه را در نظر گرفت. اولین مورد، کدهای برنامه است. برخی از کدهای این برنامه در صفحه گیت هاب آن موجود است و کاربران می‌توانند مشاهده کنند.

نکته بعدی غیرحضانتی بودن آن است. با در اختیار داشتن کلید خصوصی و عبارت یادآوری، خیال کاربران از بابت کنترل کامل روی دارایی‌هایشان تقریبا راحت است.

همچنین وان اینچ ادعا می‌کند با توجه به امکان معاملات سریع یا Flash Transaction، تراکنش کاربران را از خطراتی مانند فرانت ران (Front Run) محافظت می‌کند. این ویژگی می‌تواند سرمایه کاربران را در مقابل حمله ساندویچی نیز محفوظ نگه دارد.

 

کیف پول وان اینچ چه نسخه‌هایی دارد؟
کیف پول وان اینچ در دو نسخه اندروید و iOS عرضه شده است. نسخه مربوط به دستگاه‌های شرکت اپل، در سال گذشته روانه بازار شد و در حال حاضر قابلیت‌های بیشتری مانند ذخیره و مراوده NFT دارد.

نسخه اندروید آن کیف پول 1inch تقریبا یک ماه پیش عرضه شده است و در حال حاضر تنها امکان خرید ارز دیجیتال با ارز فیات، ارسال، دریافت و سواپ دارد.

 

آیا کیف پول 1inch پشتیبانی دارد؟
بخش مشخصی با عنوان Support در سایت وان اینچ به چشم نمی‌خورد؛ اما این پلتفرم دارای فروم و شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، دیسکورد و ردیت است که کاربران در آن با یکدیگر در ارتباط هستند و مشکلات خود را مطرح می‌کنند. همچنین در داخل تنظیمات نرم‌افزار، از بخش Contact Us یا «ارتباط با ما»، کاربران می‌توانند از طریق ایمیل با تیم 1inch در ارتباط باشند.

 

آیا کیف پول وان اینچ برای کاربران ایرانی مناسب است؟
برای دانلود کیف پول 1inch مشکلی پیش روی کاربران ایرانی وجود ندارد؛ اما بخش‌هایی از آن زمانی که می‌خواهیم کار کنیم، فعال نیست و نیاز به VPN دارد.



منبع