در بازارهای مالی، افراد زیادی هستند که ادعای حرفه‌ای بودن می‌کنند، ولی در این میان، تنها عده کمی وجود دارند که نه‌تنها ادعای موفق بودن نمی‌کنند، بلکه واقعاً در کارشان موفق هستند! «پیتر برنت» (Lewis Peter Brandt) یکی از این معامله‌گران افسانه‌ای است که در بیشتر بازارهای مالی از بورس و اوراق بهادار بگیر تا ارزهای دیجیتال، طلا، املاک و… سرمایه گذاری کرده است.

 

در این بخش، نگاهی به طرز تفکر و نگاه پیتر برنت به بازار می‌اندازیم و با شخصیت او بیشتر آشنا می‌شویم. اگر به‌دنبال یک مربی واقعی برای معامله‌گری در بازارهای مالی هستید یا دلتان می‌خواهد به چند نصیحت واقعی و کارساز که از زبان یک معامله‌گر بسیار حرفه‌ای زده می‌شوند گوش دهید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

چند نکته جالب درباره Peter Brandt

پیتر برنت در توییتی اعلام کرد که «جو بایدن» و افکاری که برای افزایش مالیات از سود ارزهای دیجیتال در سر دارد، یک خطر بزرگ برای سرمایه‌گذاران و تریدرها به شمار می‌رود.

«Peter Brandt» معتقد است که احتمال ۱ میلیون دلاری شدن بیت کوین درست به اندازه صفرشدن ارزش آن است!

برنت، تعصب خاصی روی بیت کوین ندارد و آن را چیزی عجیب و غریب نمی‌داند. او بر این باور است که بیت کوین، چیزی مثل سایر دارایی‌هاست.

پیتر پس از پیش‌بینی سقوط ارزش بیت کوین، مورد حمله آماجی از انتقادها قرار گرفت؛ به‌حدی که علاقه‌اش به تجارت ارزهای دیجیتال کم‌رنگ شد و اعلام کرد که ترجیح می‌دهد در بازارهای سنتی‌تری مانند بورس و اوراق بهادار سرمایه گذاری کند و مدتی از دنیای پر از آشوب و سرشار از سرمایه‌گذاران نابالغ ارزهای دیجیتال فاصله بگیرد.

او معتقد است ارزهایی مانند «اتریوم» و سایر آلت کوین‌ها در آینده، عملکرد بسیاری بهتری از بیت کوین خواهند داشت.

 

آیا پیتر برنت واقعاً یک معامله‌گر افسانه‌ای است؟

بله. پیتر برای اولین بار تجارت را حوالی سال ۱۹۷۵ آغاز کرد. عملکرد او در این مدت، بسیار شگفت‌انگیز بود. درواقع او توانست نرخ سالانه ۴۲ درصدی را در یک بازه کوتاه تجربه کند. البته تنها این نیست؛ چون او بعدها توانست این مقدار را به ۶۰۰ درصد هم برساند! بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و جهانی از برنت به‌عنوان مشاور تجاری کسب و کارشان کمک می‌گیرند.

 

او دو کتاب نوشته است. اولین کتاب او با عنوان «معامله آتی کالا با الگوهای نمودار کلاسیک» (Trading Commodity Futures with Classical Chart Patterns) در سال ۱۹۹۰ منتشر شد. این کتاب مجموعه‌ای کامل‌شده از خبرنامه‌هایی است که در طول سال‌ها با نام «The Factor» منتشر می‌شده‌اند. برنت در این خبرنامه‌ها طرز تفکر و ساز و کار خودش درباره بازار و معامله‌گری را با خوانندگانش در میان می‌گذاشت.

 

کتاب دوم او با نام «خاطرات یک معامله‌گر حرفه‌ای کالا: درس‌هایی از ۲۱ هفته تجارت واقعی» (Diary of a Professional Commodity Trader: Lessons from 21 Weeks of Real Trading) در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. برنت در این کتاب خاطرات معاملات خود در سال ۲۰۰۹ را برای خوانندگانش تعریف می‌کند و شما را با فلسفه خود درباره سفته‌بازی، تجزیه و تحلیل بازار، شناسایی و انتخاب تجارت، مدیریت ریسک و بسیاری موارد دیگر آشناتر می‌کند. شما با خواندن این کتاب می‌توانید نگاهی رایگان به عمق تجربه‌های یک معامله‌گر حرفه‌ای بازار بیندازید.

 

نگاه پیتر برنت (Peter Brandt) به خودش 

مدتی قبل سایت آمازون با پیت برنت یک مصاحبه اختصاصی ترتیب داد. در این مصاحبه برنت از خودش و نگاهی که به بازار دارد صحبت کرد. بررسی گلچینی از طلایی‌ترین صحبت‌های او می‌تواند برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازارهای مالی بسیار مفید باشد. بیایید نگاهی به این ماجرا بیندازیم:

 

آقای برنت، چه چیزی سبب شد به‌عنوان یک معامله‌گر، موفقیتی این چنین طولانی را تجربه کنید؟

جالب است بدانید من هیچ‌وقت فکر نکردم یک معامله‌گر موفق هستم؛ چون هدفی که برای عملکرد خودم در نظر می‌گیرم، همیشه بالاتر از چیزی است که به دست می‌آوردم. درواقع من بزرگ‌ترین و سخت‌گیرترین منتقد خودم هستم.

 

وقتی بالاخره موفق می‌شوم و به یک هدف می‌رسم به‌جای جشن‌گرفتن، میله پرش بعدی‌ام را یک یا چند قسمت بالاتر می‌گذارم؛ به همین دلیل وقتی هنوز از درون احساس موفقیت نمی‌کنم، برایم سخت است که درباره موفق‌بودن صحبت کنم، اما درمجموع هدف‌هایی را که تا امروز به دست آورده‌ام، مدیون سه چیز می‌دانم:

 

توجه بسیار زیاد به مدیریت ریسک

من بیشتر از هر چیز، زمان و انرژی ذهنی قابل‌توجهی را روی کشف و به کار بردن روش‌های کنترل ریسک می‌گذارم. مدیریت ضرر و زیان و دوره‌های از دست دادن سرمایه، اولویت‌های اول من هستند؛ چون وقتی بتوانم کشتی سرمایه خودم را در طول طوفان‌های پیدا و پنهان به‌خوبی مدیریت کنم، دیر یا زود توانایی دیدن ساحل یا دریانوردی در آرامش را به دست خواهم آورد.

 

طراحی بسیار ساده رویکردهای معاملاتی

من پیچیده فکر نمی‌کنم. حضور یک رویداد تجاری در برنامه معاملاتی من به این معنا نیست که آن تجارت حتماً سودآور خواهد بود. این تنها به این معناست که تجارت در برنامه‌های من جریان دارد.

 

همیشه به دنبال تجزیه فرایندها در تجارت هستم

این موضوع به من کمک می‌کند تا اجزای معامله‌ها را درک و حتی اندازه‌گیری کنم و از این راه، حساب گزینه‌های قابل کنترل و غیر قابل کنترل را از هم سوا سازم.

 

البته اینکه یک یا چند مورد از معامله‌ها سودآور خواهند بود یا نه، عامل قابل‌کنترلی نیست. وقتی یک معامله‌گر این موضوع را یاد می‌گیرد، می‌تواند احساسات خود را هنگام روبه‌روشدن با فرصت‌های ترید، بیشتر از گذشته کنترل کند.

 

به نظر شما چرا بیشتر معامله‌گرها با مشکل روبه‌رو می‌شوند؟

شاید بهتر باشد به‌جای «مشکل» از واژه «چالش» استفاده کنیم. این موضوع تنها محدود به تعدادی از معامله‌گرها نیست؛ زیرا همه معامله‌گران در حال مبارزه هستند. تنها نوع مبارزه برای معامله‌گران حرفه‌ای و تازه‌کار با هم فرق می‌کند. معامله‌گران حرفه‌ای با به حداقل رساندن نوسانات دارایی، مدیریت ذهنشان هنگام فراز و فرود قیمت‌ها و انجام کاری که می‌دانند باید انجام دهند، در این مبارزه به پیروزی می‌رسند.

 

این در حالی است که تاجران تازه‌کار دست‌کم تا زمانی که قوانین بازی را یاد بگیرند، دور خودشان می‌چرخند. این ماجرا تا زمانی که آن‌ها روی یادگیری و افزایش دانش خودشان تمرکز نکنند، ادامه پیدا می‌کند. من فکر می‌کنم بیشترین چیزی که سبب به چالش کشیده‌شدن معامله‌گران تازه‌کار می‌شود، از سه منبع ریشه می‌گیرد:

 

معامله‌گران تازه‌کار به‌جای مدیریت معامله‌هایی که در آن‌ها ضرر کرده‌اند، اولویتشان را روی یافتن معامله‌هایی سودآور قرار می‌دهند. آن‌ها به‌دنبال بازارهایی هستند که همیشه برای آنها معامله‌هایی سودآور را به دنبال داشته باشند.

این ماجرا آنها را وارد یک جست‌وجوی بی‌پایان برای یافتن ترکیبی جادویی از الگوهای موفقیت در بازار می‌کند تا دست‌کم در ۸۰ درصد مواقع موفق شوند؛ درحالی‌که احتمال موفقیت در یک بازار حتی برای حرفه‌ای‌ترین سرمایه‌گذاران نیز بسیار کمتر از این حرف‌هاست.

 

معامله‌گران تازه‌کار از اهرمی استفاده می‌کنند که محکوم به شکست است. به زبان ساده، آن‌ها به‌دلیل هیجان به دست آوردن موفقیت، گاهی در یک معامله تا ۲۰ درصد از سرمایه خود را به خطر می‌اندازند، ولی معامله‌گران حرفه‌ای هرگز چنین کاری را با سرمایه ارزشمندشان انجام نمی‌دهند.

بیشتر معامله‌گران تازه‌کار تکلیفشان را با معامله‌ها روشن نکرده‌اند. آن‌ها نمی‌دانند که یک معامله برای آنها چه معنایی می‌دهد؛ درحالی‌که اگر تعریف عملی و اجزای یک نوع تجارت به‌روشنی درک نشود، نمی‌توان مرزهای مشخصی برای ریسک‌کردن و صبر در معامله‌ها مشخص کرد. از طرفی، فرایند طراحی رویکردهای معاملاتی و شیوه‌های عملکرد تقریباً غیرممکن خواهند شد.

با وجود اینکه معامله‌گران تازه‌کار با گذشت زمان، شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد، حداقل باید یک نقطه شروع برای این ماجرا وجود داشته باشد. متأسفانه بیشتر معامله‌گران مبتدی قبل از اینکه فرصت فهمیدن قوانین بازی را به دست بیاورند، تمام سرمایه و حتی امیدشان را از دست می‌دهند.

 

10توصیه‌Lewis Peter Brandt برای معامله‌گران تازه‌کار 

اولین چیزی که می‌خواهم به کسانی که در اول این راه هستند بگویم، این است که لطفاً وارد این بازی نشوید و دست از تلاش برای تبدیل‌شدن به یک معامله‌گر بردارید؛ زیرا این کار واقعاً سخت و طاقت‌فرساست. توصیه می‌کنم سرمایه خود را به یک معامله‌گر حرفه‌ای بدهید تا او این کار را برای شما انجام دهد، ولی اگر با این حرف‌ها میدان را خالی نمی‌کنید ۱۰ نصیحت برایتان دارم:

 

1)حداقل دو سال طول می‌کشد تا با چم و خم بازارهای مالی آشنا شوید و قوانین بازی را یاد بگیرید؛ بنابراین در این مدت به‌جای بازی با سرمایه‌تان از یک حساب شبیه‌سازی شده برای معامله‌گری کمک بگیرید.

2)هرگز از هیچ‌کس مشاوره تجاری نگیرید.

3)به سخنان کسی که خودش سابقه معاملاتی موفقی ندارد، گوش ندهید.

4)بیشتر کتاب‌ها و سمینارهایی که درباره تجارت هستند، به‌جای اینکه شما را به جلو هداست کنند، مانع رشدتان خواهند شد.

5)معامله‌گران موفق هرگز مثل هم معامله نمی‌کنند؛ چون عوامل زیادی مانند «تحمل ریسک»، «شخصیت» و مهارت‌های ویژه خودشان را برای معامله‌کردن دارند.

6)بازارهای مالی معلم‌هایی بزرگ هستند؛ بنابراین، خودتان را برای آشناشدن با بخش‌هایی از وجودتان که از آن‌ها خبری نداشتید آماده کنید.

7)تنها حریف شما در بازارها و معامله‌ها، فقط و فقط خودتان هستید.

8)تجارت موفق نتیجه مستقیم کار و تلاش سخت است. برای رسیدن به این هدف، هیچ فرمول عجیب یا نسخه جادویی وجود ندارد.

9)از بازار انتظار معجزه نداشته باشید. معامله‌گرانی که فکر می‌کنند می‌توانند به‌راحتی ۱۰ هزار دلار را به ۱ میلیون دلار تبدیل کنند، خیلی زود شکست می‌خورند. حرفه‌ای‌ترین معامله‌گران در بهترین حالت تنها ۳۰ درصد سود سالانه را تجربه می‌کنند.

10)این مهم است که از معامله‌کردن خوشتان بیاید. اگر بعد از یکی دو سال کلنجار رفتن در بازارهای مختلف مالی متوجه شدید از این کار خوشتان نمی‌آید، بدون هیچ فکر و خیالی آن بازارها را برای همیشه ترک کنید!

 



منبع