.
شرکت اوربیت در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که ازاین‌پس تمرکز مجموعه خود را بر روی فعالیت‌هایی در زمینه انتشار ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین قرارداده است. انتشار ارزهای دیجیتال در این شرکت به‌صورت شبکه‌ای صورت گرفته و اعلام شده که سود حاصل از پروژه‌های مبتنی بر بلاک‌چین را بین اعضای خود تقسیم خواهد کرد.
.
این شرکت ایجاد و انتشار ارز دیجیتال را جزو اهداف خود عنوان کرده و سه ارز snl،Nye coin و Rkn را به‌عنوان بخشی از فعالیت خود برای اعتمادسازی بین کاربران معرفی کرده است. در ادامه نیز آورده که با تراست ولت و برخی از کیف‌پول‌های مطرح برای عرضه سرویس‌ها تعامل داشته است.

اما چرا این شرکت اصلا قابل‌اعتماد نیست و نمی‌توان به شعارها و اهداف آن اعتماد کرد؟
.
یکی از مهم‌ترین دلایل پانزی بودن این پلتفرم، استفاده از ساختار هرمی و جذب عضو بر این پایه به‌جای استفاده از روش‌های مرسوم عرضه توکن مثل ICO و IDO است.
‌.
در سایت این شرکت نیز اطلاعات کاملی درباره گروه توسعه و مطالب مرتبط با پروژه‌ها وجود ندارد و فقط به نوشتن توضیحات بسیار کلی، کوتاه و مبهم بسنده شده و اطلاعاتی درباره دفتر شرکت یا تاییدیه‌های شرکت ارائه نشده است.
.
توکن راکون که یکی از پروژه‌های مرتبط با اوربیت است، از مشخص کردن هویت گروه ۴ نفره خود سرباز می‌زند و می‌گوید هویت سازنده بیت‌کوین هم مشخص نیست! اما این موضوع به‌هیچ‌عنوان قابل‌مقایسه با بیت‌کوین نیست؛ چراکه بیت‌کوین اهداف جذب سرمایه را به‌صورت شبکه‌ای در دستور کار خود نداشته است.
.
وب‌سایت راکون نیز دچار ایرادات اساسی است. با بررسی وضعیت ورودی سایت ارز NYE، می‌توان دریافت که درصد زیادی از ترافیک ورودی این سایت از کشور ایران است.
.
به‌طورکلی، ویژگی‌های این پروژه مثل سود ثابت ماهانه، عضویت‌گیری به روش شرکت‌های هرمی، عدم شفافیت در هویت افراد تیم، ایرادات اساسی در وب‌سایت پروژه و… عواملی است که معمولا در بیشتر پروژه‌های پانزی دیده می‌شود و به همین علت می‌توان گفت که این پروژه به‌هیچ‌وجه قابل‌اعتماد نیست.
.
به نظر شما چرا برخی افراد به پروژه‌هایی ازاین‌دست اعتماد می‌کنند؟
.
منبع: پرشیابلاکچین
.
اهمیت: مهم
.
#اوربیت #پانزی #کلاهبرداری #ارزدیجیتال #بیتکوین