افزایش بی سابقه نرخ تورم در چهل سال اخیر و وخامت روزافزون وضعیت اقتصاد جهانی، بسیاری از تحلیلگران مالی را بر آن داشته است تا سرمایه گذاری در طلا را برای محافظت در برابر نوسانات و کاهش احتمالی ارزش دلار آمریکا توصیه کنند.

سال‌هاست که معامله‌گران ارزهای دیجیتال بیت کوین (BTC) را «طلای دیجیتال» می‌نامند، اما آیا این دارایی به واقع نسبت به طلا سرمایه‌گذاری بهتری است؟ در ادامه نگاهی خواهیم داشت به برخی از استدلال‌های متعارفی که سرمایه‌گذاران نسبت به طلا به عنوان یک منبع ذخیره ارزش دارند و اینکه چرا بیت‌کوین ممکن است گزینه بلندمدت بهتری نسبت به آن باشد.

حفظ ارزش

یکی از رایج ترین دلایل خرید طلا و بیت کوین این است که این دو دارایی سابقه درخشانی در حفظ ارزش خود در مواقع افزایش عدم قطعیت در وضعیت اقتصادی دارند.

نمی توان این واقعیت را انکار کرد که طلا در طول تاریخ بهترین وسیله برای محافظت از ثروت افراد بوده است، اما این دارایی نیز همیشه ارزش خود را حفظ نمی کند. نمودار زیر نشان می دهد که معامله گران طلا نیز در معرض دوره های طولانی کاهش قیمت بوده اند.

به عنوان مثال، شخصی که سپتامبر 2011 (شهریور 90) طلا خریده است، برای بازگشت به منطقه سبز و رسیدن به سود، باید تا ژوئیه 2020 (تیر 99) صبر می کرد و اگر همچنان دارایی خود را حفظ می کرد، دوباره در وضعیت ضرر قرار می گرفت.

در مقابل، در تاریخ بیت کوین، هرگز بازگشت قیمت و عبور از آخرین رکورد ثبت شده آن بیش از 3 تا 4 سال طول نکشیده است و همین امر نشان می دهد در یک جدول زمانی بلندمدت، BTC می تواند ذخیره ارزش بهتری باشد.

آیا بیت کوین می تواند پوشش بهتری در برابر تورم باشد؟

طلا از لحاظ تاریخی به عنوان یک محافظ خوب در برابر تورم در نظر گرفته شده است، زیرا قیمت آن همگام با افزایش هزینه های زندگی افزایش می یابد. اما، نگاه دقیق‌تر به نمودار طلا در مقایسه با بیت‌کوین نشان می‌دهد که در حالی که طلا طی دو سال گذشته افزایش متوسطی معادل 21.84 درصد داشته است، قیمت بیت‌کوین 311 درصد افزایش یافته است.

در دنیایی که هزینه های کلی زندگی سریعتر از ظرفیت بیشتر مردم در حال افزایش است، داشتن یک کلاس از دارایی که بتواند از روند رشد فزاینده تورم پیشی بگیرد، در واقع به جای حفظ ثروت، به افزایش ثروت کمک می کند.

بیت کوین در شرایط بحران های ژئوپلیتیک می تواند منعکس کننده طلا باشد

به خوبی می دانیم که طلا که اغلب «کالای بحران» نامیده می‌شود، در مواقع افزایش عدم اطمینان ژئوپلیتیک در جهان، به خوبی ارزش خود را حفظ می‌کند، زیرا مردم در زمان افزایش تنش‌های جهانی بیشتر روی طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. ولی در همین مواقع، متأسفانه برای افرادی که در مناطق درگیر بحران یا سایر مناطق در معرض بی ثباتی قرار دارند، حمل اشیاء با ارزش یک اقدام مخاطره آمیز است چرا که این افراد در معرض توقیف دارایی ها و یا سرقت قرار می گیرند.

در این شرایط مسلماً بیت کوین گزینه امن تری را برای افراد گرفتاتر در این شرایط ارائه می دهد زیرا تنها با حفظ کردن یک عبارت می توانند بدون ترس از از دست دادن سرمایه خود، سفر کنند.

ارزش دلار همچنان کاهش می یابد

هرچند در ماه‌های اخیر دلار آمریکا قدرتمند عمل کرده است، اما همیشه اینطور نیست. در دوره‌هایی که ارزش دلار در برابر سایر ارزها کاهش می‌یابد، سرمایه‌گذاران به سمت طلا و بیت‌کوین هجوم آورده‌اند.

در حالی که طلا برای هزاران سال به عنوان یک دارایی باارزش مورد استفاده بوده است، در جامعه دیجیتال مدرن ما، کاربرد گسترده ای نداشته یا پذیرفته نشده است و اکثر مردم در نسل های جوان هرگز حتی یک سکه طلا ندیده اند. بلکه برای این افراد، بیت‌کوین گزینه‌ای آشناتر است که می‌تواند به سادگی با سبک زندگی دیجیتالی افراد ادغام شود و در عین حال به امنیت یا ذخیره‌سازی فیزیکی نیاز ندارد.

عرضه محدود بیت کوین

بسیاری از سرمایه گذاران و کارشناسان مالی به کمبود و محدودیت های عرضه طلا پس از سال ها کاهش تولید اشاره می کنند و به همنی دلیل طلا را گزینه خوبی برای سرمایه گذاری می دانند.

به طور معمول، ممکن است پنج تا ده سال طول بکشد تا یک معدن جدید به مرحله بهره برداری برسد، به این معنی که افزایش سریع عرضه بعید است و بانک‌های مرکزی نرخ فروش طلا را در سال 2008 به میزان قابل توجهی کاهش دادند. ولی هنوز بیش از 50000 تن طلا در زمین وجود دارد که معدنچیان در صورت افزایش قیمت با خوشحالی روی استخراج آن تمرکز خواهند کرد.

به همین خاطر، طلا هرگز به سرزمین موعود «کمیابی واقعی» نخواهد رسید. بنابراین، در هر مقطعی که عرضه افزایش یابد، قیمت آن کاهش پیدا خواهد کرد ولی با توجه به تعداد محدود بیت کوین های قابل استخراج، این واقعیت در مورد پرچمدار ارزهای رمزنگاری شده صدق نمی کند.

 

این مطلب صرفاً ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با آکادمی پرشیا بلاکچین نمی‌باشد.

منبع: cointelegraph



منبع