در هنگام خرید ارز دیجیتال، کاربران باید بین یک کارگزار، یک صرافی دارایی دیجیتال یا مبادله مستقیم با فروشنده تصمیم بگیرند. اگرچه روش‌های مختلفی برای خرید ارزهای دیجیتال وجود دارد، اما رایج‌ترین سوالی که سرمایه‌گذاران می‌پرسند این است که آیا باید از یک کارگزار یا صرافی استفاده کنند؟ شاید رایج ترین مورد بین این دو، یک صرافی باشد که بیشتر به عنوان یک پلتفرم بازار مانند برای خریداران و فروشندگان به منظور متحد شدن در ترید دارایی های دیجیتال تعریف می شود. صرافی ها کارمزدهای کمتری نسبت به یک کارگزار ارائه می دهند و از زمان شکل گیری تجربه کاربری را بهبود بخشیده اند تا موانع ورود معامله گرانی که برای اولین بار وارد بازار شده اند را کاهش دهند. با این حال، وقتی کاربران مسیر صرافی را دنبال می‌کنند، باید بین یک پیشنهاد غیرمتمرکز یا متمرکز تصمیم بگیرند، جایی که عواملی مانند در دسترس بودن دارایی، امنیت و هزینه‌ها را ارزیابی می‌کنند.

 

قبل از پرداختن به اهمیت فناوری میان زنجیره ای برای دیفای باید درخصوص صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز، مزایا و معایب این نوع از صرافی ها صحبت کنیم تا به ضرورت ایجاد فناوری میان زنجیره ای برسیم.

 

مروری بر مزایای صرافی های متمرکز

صرافی های متمرکز گزینه های محبوبی برای مبتدیان ارزهای دیجیتال هستند. صرافی‌های متمرکز، Centralized Exchanges، که CEX نیز نامیده می‌شود، سازمان‌هایی هستند که معاملات ارزهای دیجیتال را در مقیاس بزرگ هماهنگ کرده و اغلب مدلی را که توسط یک بورس سنتی تنظیم شده است، تکرار می‌کنند. تحت این مدل، یک CEX با “تسویه” معاملات از طریق دفتر سفارش، (که سفارشات خرید و فروش باز را فهرست می کند)، در بازار شرکت می کند. این صرافی ها همچنین خدمات اضافی مانند نگهداری دارایی را ارائه می دهند.

 

CEXها به دلیل روشی دوستانه و آشنا که به کاربران امکان می دهند در دارایی های دیجیتال سرمایه گذاری کنند، در بین مبتدیان ارزهای دیجیتال محبوب شده اند. به عبارت دیگر، برخلاف استفاده از کیف پول رمزنگاری، کاربران صرافی های متمرکز می توانند مانند یک پلتفرم سنتی وارد حساب های خود شوند. بسیاری از این پلتفرم‌ها مزایایی را نیز ارائه می‌کنند، از جمله عملکرد گسترده از نظر ویژگی‌های پیشرفته مانند ارائه معاملات آتی و مشتقات و نقدینگی گسترده، که تضمین می‌کند برای هر فروشنده یک خریدار وجود دارد و بالعکس.

 

دلیل کارآمد نبودن CEXها در وضعیت فعلی خود

با وجود کاربرپسندتر بودن صرافی‌های متمرکز، اما این نوع پلتفرم ها در برآورده کردن هدف ارزهای غیرمتمرکزی که در دسترس کاربران قرار می‌دهند، شکست می خورند.

 

اگرچه ثابت شده است که صرافی های متمرکز مزایای بسیاری را برای کاربران نهایی خود ارائه می دهند، زیبایی فناوری بلاک چین توانایی آن در حذف اشخاص ثالث است. متأسفانه، در میان رایج‌ترین روش‌های معاملاتی که امروزه برای کاربران در دسترس است، صرافی‌های متمرکز بر یک واسطه تکیه می‌کنند که این موضوع آن‌ها را در برابر هک‌ ها آسیب‌پذیر می‌کند و در معرض خطرات نظارتی بالایی قرار می‌گیرد.

 

به خاطر طراحی، این پلتفرم‌ها معمولاً خارج از زنجیره عمل می‌کنند، جایی که به ضمانت نامه برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال تبدیل می‌شوند. در نتیجه، نقض امنیت و ذخیره‌سازی ناایمن اطلاعات، وجوه و کلیدهای خصوصی، در میان نگرانی‌های دیگر درباره نگهبانی و حریم خصوصی نیز رایج است.

 

مروری برمزایای صرافی های غیرمتمرکز

در ادامه بررسی چرایی اهمیت فناوری میان زنجیره ای برای دیفای، به صرافی های غیرمتمرکز می رسیم. برخلاف صرافی متمرکز، صرافی‌های غیرمتمرکز بدون شخص ثالث عمل می‌کنند و ماهیتاً آنها را غیرقانونی و قابل تأیید می‌کنند. همانطور که از نام آنها مشخص است، صرافی های غیرمتمرکز، Decentralized Exchanges (DEX) بدون یک مرجع مرکزی کار می کنند. بنابراین، این صرافی‌ها از یک قرارداد هوشمند استفاده می‌کنند که می‌تواند تحت مجموعه‌ای از شرایط به‌ صورت خودکار اجرا شود و تمام تراکنش‌ها را مستقیماً در بلاک چین ثبت کند. از آنجایی که این صرافی‌ها مستقیماً وجوه کاربر را نگه نمی‌دارند، کمتر به هدف هکرها تبدیل می‌شوند. برای سرمایه گذار، این مورد، معیار خاصی از امنیت را تضمین می کند.

 

از آنجایی که معامله گران ذاتاً غیرمتمرکز هستند، کیف پول خود را همراه با وجوه خود به صورت خارجی در صرافی نگه می دارند و کنترل بیشتری بر دارایی های خود در اختیار آنها می گذارند. در همین مدل، کاربران از ناشناس ماندن بهره می‌برند، زیرا نیازی به رعایت رویه‌های «احراز هویت مشتری» یا (KYC) یا قوانین ضدپول‌شویی (AML) و همچنین شفافیت و ترکیب‌پذیری ندارند.

 

معایب صرافی های غیرمتمرکز

اگرچه صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) معمولاً به‌عنوان ارزهای رمزنگاری‌شده کار می‌کنند، اغلب فاقد تجربه کاربر، مقیاس‌پذیری و نقدشوندگی هستند. به‌عنوان راه‌حلی که جدا از واسطه‌های امروزی وجود دارد، صرافی‌های غیرمتمرکز به ارائه نقدینگی پایین‌تر، عدم محافظت در برابر پیشروی، (عملی که ناعادلانه تلقی می‌شود و با افزایش استفاده، مشمول هزینه‌های گزاف شبکه می شود)، شناخته شده‌اند.

 

با توجه به اینکه بسیاری از این عوامل نتیجه نسبتاً جدید بودن DEXها بوده و در نتیجه در معرض تفکیک بازار هستند، نتیجه این است که در مورد جفت‌های معاملاتی کمتر رایج، کاربران ممکن است مشمول سفارش‌هایی شوند که تکمیل آنها مدتی طول می‌کشد. علاوه بر این، از آنجایی که این صرافی ها در مراحل اولیه توسعه هستند، کسانی که آشنایی کمتری با فناوری بلاک چین غیرمتمرکز دارند، اغلب برای شروع استفاده از آنها با موانع زیادی برای ورود مواجه شده اند.

 

بنابراین راه حل بهتر چیست؟ فناوری های میان زنجیره ای و ترکیب  CEX و DEX را می توان به عنوان تحول بعدی دانست. اینجاست که موضوع اهمیت فناوری میان زنجیره ای برای دیفای مطرح می شود.

 

تحول بعدی صرافی های ارزهای دیجیتال

DEX مدرن به گونه ای طراحی شده است که از مزایای CEX و DEX با استفاده از فناوری های نوآورانه برای فعال کردن تراکنش های کارآمدتر استفاده کند اما از آنجایی که محدودیت‌هایی برای CEX و DEX مدرن ارائه شده است، بسیاری پیشنهاد می‌کنند که برای پذیرش گسترده دارایی، به یک پلتفرم غیرقانونی که از دارایی‌ها در بسیاری از شبکه‌ها پشتیبانی می‌کند، نیاز است. در تئوری، این تجربه کاربران را قادر می‌سازد تا همیشه وجوه خود را کنترل کنند، بدون اینکه انعطاف‌پذیری یک تجربه کاربری امیدوارکننده را کنار بگذارند.

 

Polkadex نسل بعدی صرافی را به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز سفارش همتا به همتا مبتنی بر دفتر سفارش ارز دیجیتال پیشنهاد کرده است. هدف این پروژه تبدیل شدن به موتور معاملاتی Web3 با ترکیب مزایای CEX و DEX و در عین حال حذف معایب هر دو است.

 

برای دستیابی به این هدف، Polkadex راه حلی را بر اساس تکنولوژی محیط اجرای قابل اعتماد پیشرو یا TEE طراحی کرده است. این راه حل به Polkadex اجازه می دهد تا از معادله برای اپراتورهای صرافی خارج شود، بنابراین یک صرافی غیر حضانتی ایجاد می کند که اگر نگوییم سریعتر از صرافی های متمرکز اما به همان سرعت، عمل می کند.

 

مانند صرافی‌های متمرکز، هدف پولکادکس حمایت از دارایی‌ها از زنجیره‌های مختلف است، البته به صورت غیرمتمرکز. برای این منظور، Polkadex نه تنها در حال توسعه THEA است، (یک پل نقدینگی غیرمتمرکز که ابتدا اتریوم و بعداً زنجیره‌های دیگر را به پولکاکس متصل می‌کند)، بلکه اخیراً پاراچین پولکادات را نیز برنده شده است که به آن اجازه می‌دهد به اکوسیستم گسترده‌تر Polkadot متصل شود.

 

به لطف یک کمپین مبتنی بر جامعه، Polkadex در حراج، تعداد 973000 DOT که وام داده شده بود، برنده شد. به عنوان یک پاراچین مبتنی بر Substrate، پولکادکس از دارایی‌های کل اکوسیستم پولکادات، از جمله پاراچین‌های همکار خود، پشتیبانی می‌کند، در حالی که به لطف THEA، پولکادکس در ابتدا از دارایی‌های اتریوم و سپس سایر شبکه‌های محبوب در آینده پشتیبانی خواهد کرد. این ترکیب لایه‌های قابلیت همکاری، اتریوم، پولکادات و بعداً سایر بلاک‌چین‌ها را در زیر یک سقف تجاری غیرمتمرکز متحد می‌کند.

 

Polkadex با استفاده از مدلی ترکیبی از TEE لایه 2، پاراچین و پل نقدینگی غیرمتمرکز، امکان تبادل دارایی‌ها از بلاک چین‌های مختلف را فراهم می‌کند و در عین حال تضمین می‌کند که کاربران وجوه و کلیدهای قرارداد هوشمند خود را حفظ می‌کنند. این صرافی علاوه بر این، پیشنهادات تکمیلی، از جمله PolkaIDO، (یک IDO کاملاً غیرمتمرکز و روی زنجیره) ارائه می‌کند، که به طور یکپارچه با پل‌های زنجیره‌ای متقابل Polkadex Orderbook، Parachains و THEAs ادغام می‌شود.



منبع