به نظر می‌رسد رشد بی‌وقفه شاخص دلار آمریکا (DXY) بعد از یک جهش پرقدرت متوقف شده و به‌دنبال این اتفاق قدرت خریداران در بازارهای مالی سنتی و بازار ارزهای دیجیتال روبه‌افزایش است. برخی از کارشناسان معتقدند این اتفاق می‌تواند باعث عبور بیت کوین از سطوح مقاومتی مهمی شود و احتمال جهش قیمت در کوتاه‌مدت را بیشتر کند.

به گزارش کوین تلگراف، بیت کوین روز ۶ ژوییه (۱۵ تیر) هم‌زمان با شروع ساعت کار بازارهای مالی سنتی، در حالی که در محدوده‌ای باریک بین سطوح حمایت و مقاومت خود در حال نوسان بود، توانست تا نزدیکی ۲۰٬۰۰۰ دلار رشد کند.

نمودار قیمت بیت کوین در نمای ۱ ساعته.

سطوح موردنظر نهنگ‌ها در همین ناحیه‌هاست

داده‌های بازار نشان می‌دهد جفت‌ارز معاملاتی بیت کوین/ دلار آمریکا در نمای ۱ روزه در محدوده باریکی در حال نوسان است و حجم معاملات به‌تدریج در این ناحیه بیشتر می‌شود.

پس از بازیابی ضرر ۶ درصدی روز گذشته، داده‌های دفتر سفارش صرافی‌ها نشان می‌دهد که سطوح حمایت و مقاومت کنونی، بسیار به هم نزدیک هستند.

علاوه بر این، با توجه به داده‌های درون‌زنجیره‌ای پلتفرم ویل مپ (Whalemap)، زیادبودن تعداد موقعیت‌های معاملاتی (خرید) نهنگ‌ها بین سطوح ۲۰٬۵۴۶ دلار تا ۲۱٬۳۲۷ دلار نشان می‌دهد که برای مشخص‌‌شدن روند، بیت کوین باید از این ناحیه مهم عبور کند.

در همین حال، علاقه سرمایه‌گذاران به خرید بیت کوین روی قیمت ۱۹٬۲۰۰ دلار باقی مانده که این موضوع ناشی از سقوط این پرشیا بلاکچین به ۱۷٬۶۰۰ دلار، پایین‌ترین سطح چندساله خود، در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ است.

نمودار سطوح پرفعالیت نهنگ‌های بیت کوین.
سطوح پرفعالیت نهنگ‌های بیت کوین.

پی‌یر (Pierre)، یکی از تحلیلگران ارزهای دیجیتال در توییتر، در این رابطه گفته است:

باید کندل روزانه بیت کوین بالای ۲۰٬۵۰۰ دلار بسته شود تا بتوان گفت قیمت مجدداً در حال آزمایش سطوحی برای تغییر روند است. چند هفته پیش هشدار داده بودم که قیمت بیت کوین مانند ماه مه (اردیبهشت) ممکن است پرنوسان باشد و با سقوط مواجه شود. تا اینجا همان اتفاق تکرار شده و انتظار دارم روند فعلی قیمت دوباره به چالش کشیده شود. گفتنی است آخرین بار روند بازار در سطح ۳۲٬۰۰۰ دلار مورد آزمایش قرار گرفته بود.

نمودار قیمت بیت کوین همراه با تحلیل پی‌یر در نمای روزانه.
نمودار قیمت بیت کوین؛ تحلیل پی‌یر از نمای روزانه.

نمودار بالا میانگین‌های متحرک ۱۰ تا ۳۰ روزه را نشان می‌دهد که مانعی برای رشد قیمت هستند.

در زمان نگارش این مطلب، بیت کوین با قیمت ۲۰٬۱۱۸ دلار زیر سطوح مهمی در بازه‌های زمانی پایین‌تر در حال معامله‌شدن است. مایکل ون دپوپ (Michaël van de Poppe)، یکی از تحلیلگران وب‌سایت کوین تلگراف، معتقد است که شکستن مقاومت ۲۰٬۳۰۰ دلاری می‌تواند راه را برای رسیدن قیمت به مقاومت ۲۳٬۰۰۰ دلاری هموار کند.

ون دپوپ گفته است:

بیت کوین توانسته یکی از مقاومت‌های پیش روی خود را بشکند و اکنون به‌سمت منطقه مقاومتی بعدی، یعنی سطح ۲۰٬۳۰۰ دلار در حرکت است. انتظار دارم که بیت کوین برای مدتی در اینجا نوسان داشته باشد؛ اما شکست سطح مقاومت بعدی محرکی برای ادامه مسیر به‌سمت ۲۳٬۰۰۰ دلار، شروع بازیابی صعودی قیمت در تابستان است.

نمودار قیمت بیت کوین همراه با تحلیل ون دپوپ در نمای ۱۵دقیقه‌ای.
نمودار قیمت بیت کوین همراه با تحلیل ون دپوپ در نمای ۱۵دقیقه‌ای.

در همین حال، اخبار مرتبط با صنعت ارزهای دیجیتال تأثیر کمی روی قیمت بیت کوین داشته است. کارگزاری ارزهای دیجیتال وویجر دیجیتال (Voyager Digital)، به‌دنبال مشکلات پلتفرم وام‌دهی سلسیوس (Celsius)، اعلام ورشکستگی کرده است.

رشد دلار متوقف شده است؟

در سطح کلان، بازارهای مالی آسیایی با افت همراه شده‌اند؛ به‌طوری که شاخص هانگ سنگ (Hang Seng) بورس هنگ‌ کنگ حدود ۱.۲ درصد و شاخص «SSE» شانگهای چین ۱.۴ درصد در زمان نگارش این مطلب سقوط کرده‌ است.

در همین حال، شاخص دلار آمریکا که پس از افزایش اخیر خود به بالاترین سطح در ۲۰ سال گذشته رسیده بود، اکنون زیر سطوح اوج خود در حال تثبیت است و بالای ۱۰۶ واحد قرار دارد. گفتنی است شاخص دلار، ارزش دلار آمریکا را در برابر سبدی از ارزهای فیات مطرح جهان می‌سنجد.

ون دپوپ افزود:

این اولین بار است که پس از یک اصلاح شدید در قیمت ارزهای دیجیتال و هم‌زمان با بالابودن قدرت شاخص دلار آمریکا، شاهد چنین بهبودی هستیم. بازار سهام نیز در حال حاضر قدرت خوبی دارد. اگر این وضعیت در آینده در حالی که احساسات حاکم بر بازار کاملاً نزولی است، ادامه پیدا کند، اصلاً تعجب نخواهم کرد.

نمودار شاخص دلار آمریکا در نمای ۱ساعته.
نمودار شاخص دلار آمریکا در نمای ۱ ساعته.



منبع