زمان خبر:6 دقیقه قبل

بر اساس گزارشی جدید، هک پل های میان زنجیره ای یا به عبارتی Cross-chain، میزان ۶۹ درصد از کل رمزارزهای سرقت شده در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است که بالغ بر ۲ میلیارد دلار ضرر می باشد.

این گزارش از سوی شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین Chainalysis در 2 آگوست (11 مرداد) ارائه شده و اشاره می کند که در سال جاری 13 هک برای پل رمزارزهای جداگانه وجود داشته که جدیدترین آنها سرقت 190 میلیون دلاری Nomad Bridge است. سه ماهه اول سال 2022 (سه ماهه آخر 1400) بیشترین میزان سرقت رمزارزها از سال 2021 را به خود اختصاص داد که بزرگترین آن ها حمله به رونین بریج در اواخر مارس (اوایل فروردین) بود که منجر به سرقت 624 میلیون دلاری اتر و USDC بوده است.

پل‌ های میان زنجیره‌ ای که به پل‌ های بلاکچین نیز معروف هستند، برای انتقال رمزارزها از یک شبکه بلاکچین به شبکه دیگر طراحی شده‌ اند.

Chainalysis توضیح می دهد: «در حالی که طراحی پل متفاوت است، کاربران معمولا توکن های خود را از یک زنجیره به پروتکل پل ارسال می کنند که سپس در یک قرارداد قفل می شود. سپس معادل همان را یک توکن موازی در زنجیره دیگری دریافت می کنند.»

آسیب پذیری های پل

طبق گزارش Chainalysis، پل‌ ها اغلب مورد هدف هستند، زیرا آن‌ ها «یک نقطه ذخیره‌ سازی مرکزی از وجوه دارند که دارایی‌ های «پل» شده روی بلاکچین دریافت کننده را پشتیبانی می‌ کند.

به گفته برخی از کارشناسان، طراحی موثر پل هنوز در مراحل اولیه توسعه خود است و برخی از توسعه دهندگان هنوز درک نسبتا کمی از پروتکل های امنیتی دارند و پروتکل های آنها را در برابر سوء استفاده توسط هکرها آسیب پذیر می کند.

 

این مطلب صرفاً ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با آکادمی پرشیا بلاکچین نمی‌باشد.

منبع: cointelegraph



منبع