زمان خبر:38 ثانیه قبل

بسیاری افراد اجرای فرایندهای «احراز هویت» (KYC) در کریپتو را عاملی بازدارنده برای استاندارد بیت کوین می‌دانند که هدفش انجام تراکنش‌های همتا به همتای ناشناس است. با این حال، رگولاتورها به ترویج اجرای KYC و اقدامات ضد پولشویی (AML) به عنوان ابزاری برای اطمینان از ایمنی سرمایه‌گذاران و محافظت در برابر کلاهبرداری مالی، ادامه می‌دهند.

در حالی که اکثر صرافی‌های رمزارزی اجرای توصیه‌های نظارتی را برای باقی ماندن در خط پذیرش کریپتو آغاز کرده‌اند، اما سرمایه‌گذاران هنوز می‌توانند با انتخاب صرافی‌هایی که فرآیندهای KYC را ندارند، ناشناس بمانند. اما آیا انتخاب گزینه دوم به عنوان یک سرمایه‌گذار به معنای به خطر انداختن ایمنی است؟

موضوع اعتماد است
ناشناس بودن در بیشتر موارد به دو صورت پیش می‌رود. صاحبان صرافی‌های رمزارزی که فرآیندهای KYC را انجام نمی‌دهند، اغلب انتخاب می‌کنند که ناشناس بمانند تا از بررسی‌های قانونی جلوگیری کنند. در نتیجه سرمایه‌گذاران باید اعتماد زیادی به افرادی که مسئول اداره این صرافی‌ها هستند، داشته باشند.

از سوی دیگر، صرافی های غیرمتمرکز مانند dYdX از پروتکل‌های بدون نیاز به اعتماد (Trustless) برای ایجاد یک پلتفرم معاملاتی تحت کنترل جامعه استفاده می‌کنند. این به نوبه خود، علیرغم عدم الزام KYC در پلتفرم، اعتماد را در بین سرمایه‌گذاران بوجود می‌آورد.

بنابراین، نظارت بر سوابق یک پلتفرم و افرادی که آن را اداره می‌کنند، هنگام معامله بر روی پلتفرم‌هایی که فرآیندهای KYC را ندارند بسیار مهم است.

بلاک چین همیشه به یاد می‌آورد
در حالی که طرح‌های با پشتوانه مالی سنتی، رمزارز را به عنوان ابزاری برای پولشویی به تصویر می‌کشند، اما تراکنش‌های غیرقانونی ارزهای دیجیتال به طور مداوم نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. علیرغم سهولت استفاده از ارزهای دیجیتال بدون نیاز به KYC، یک مطالعه توسط Chainalysis تأیید کرد که تنها ۰/۱۵٪ از کل تراکنش‌های رمزارزی در سال ۲۰۲۱ به فعالیت‌های غیرقانونی مرتبط بوده است.

علاوه بر این، سوابق غیرقابل تغییر در بلاک چین به مقامات این اجازه را می‌دهد تا صاحبان تراکنش‌ها را ردیابی کنند، و همین امر سودجویان را از استفاده از کریپتو – چه از پلتفرم‌های دارای KYC و چه بدون KYC – برای تامین مالی اقدامات خود باز می‌دارد.

ماهیت پایدار بلاک چین به مقامات در سراسر جهان این امکان را داده که کلاهبرداران و پولشویان را که سال‌ها پیش مرتکب جرمی شده‌اند، تعقیب کنند.

در صورتی کوین‌های شماست که کلیدهای خصوصی آن را داشته باشید
یکی از بزرگترین نگرانی‌ها هنگام کار با صرافی‌های رمزارزی، عدم کنترل بر دارایی‌ها است. ذخیره رمزارزها در صرافی‌های رمزارزی به معنای تحویل کلیدهای خصوصی به صرافی است.

استفاده از صرافی هایی که نیازی به KYC ندارند، سرمایه‌گذاران را در معرض خطر از دست دادن دائمی وجوه خود قرار می‌دهد. در حالی که هر دو نوع صرافی – منطبق و غیر منطبق با KYC – از سرمایه‌گذاران می‌خواهند که دارایی‌های خود را به اشخاص ثالث تحویل دهند، اما صرافی‌های منطبق با KYC اعتماد بیشتری را در بین سرمایه‌گذاران و تنظیم‌کننده‌ها ایجاد می‌کنند.

پاسخ به سوال «آیا صرافی‌های بدون KYC ایمن هستند؟» در درک تفاوت‌های ظریف ذکر شده در بالا نهفته است. چه با KYC و چه بدون KYC، سرمایه‌گذاران کریپتو در هر دو حالت به یک اندازه در برابر خطرات مربوط به عوامل خارجی مانند اهداف شوم مالک صرافی و شیوه‌های مدیریتی مشکوک آسیب‌پذیر هستند، علاوه بر این هیچکدام از طرف دولت نیز حمایت نمی‌شوند.

و در نهایت سرمایه‌گذاری در یک صرافی غیر منطبق با KYC با محدودیت‌هایی در حجم معاملات، توکن‌های موجود و سایر خدمات ارائه‌شده توسط آن همراه است.

این مطلب صرفاً ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با آکادمی پرشیا بلاکچین نمی باشد.

منبع: cointelegraph



منبع