Celer cBridge یک پل توکن متقابل زنجیره ای متمرکز بر کاربر با نقدینگی زیاد برای کاربران است. این پل بسیار کارآمد است و ویژگی‌های هیجان‌انگیز توسعه‌دهنده مانند پل زدن پیام عمومی برای مواردی مانند DEX و توکن های NFT را ارائه می‌دهد که با گسترش عملکرد و خدمات موجود توسط شبکه حضانتی Celer (SGN) امکان‌پذیر شده است.

 

cBridge یکی از پل هایی است که از بلاک چین های سازگار با EVM پشتیبانی می کند.

کاربران می توانند از cBridge برای انتقال فوری توکن‌ها در اتریوم، آربیتروم، پالیگان (Matic) و زنجیره هوشمند بایننس با هزینه و تأخیر کم استفاده کنند.

برای کاربران، پل زدن توکن ها با زنجیره متقابل با استفاده از Celer’s cBridge مزایای زیر را ارائه می دهد:

 

    -نقدینگی زیاد با امکان پشتیبانی انتقال بزرگتر

    -سادگی

    -آن رپدکردن توکن بومی: (Native gas token unwrapping) به عنوان مثال. انتقال WETH از BSC به ETH رپد نشده در Arbitrum

    -بسیاری از توکن ها و زنجیره ها را پشتیبانی می کند.

 

cBridge در هسته خود، فناوری فعلی کانال سلر را گسترش می‌دهد و با چند چالش اصلی که مانع رسیدن ما به آینده‌ای پایدار چند زنجیره‌ای و چند لایه 2 می‌شود، مقابله می‌کند، یعنی تجربه کاربری بسیار پیچیده و سرمایه‌گذاری قابل توجه در زمان و پول. (برای جابجایی دارایی ها بین چندین زنجیره و لایه مورد نیاز است). به‌ویژه برای زنجیره‌های جمع‌آوری لایه ۲ اتریوم مانند Arbitrum و Optimism، Celer cBridge به کاربران این امکان را می‌دهد که به جای اینکه چند روز منتظر بمانند، با کسری از هزینه، در آن زنجیره‌های جمع‌آوری سپرده گذاری کرده و از آن خارج شوند.

 

علاوه بر این، cBridge امکان همکاری مستقیم و انتقال ارزش بین لایه‌های ۲ و زنجیره‌های جانبی روی اتریوم و همچنین هر زنجیره‌ای که از EVM پشتیبانی می‌شود را فراهم می‌کند. این کار در آینده اتصال بیشتری بین لایه 1 و لایه 2 اتریوم را امکان پذیر می کند که در غیر این صورت از هم جدا می شوند.

 

با بسیاری از ادغام‌های زنجیره جانبی و زنجیره لایه ۲ در آینده نزدیک، این قابلیت همکاری، شکاف یکپارچه‌سازی را که مدت‌هاست در بلاک چین‌های پیشگام وجود داشته است، پر می‌کند و این نیاز مبرم به اکوسیستم زنجیره لایه ۲ را برآورده می‌کند.

 

راه اندازی شبکه اصلی cBridge v1.0 با رابط کاربری رو به رو و نرم افزار گره همراه است.

از دیدگاه کاربر، cBridge را می توان برای انتقال فوری توکن ها به صورت زنجیره ای و متقابل بین هر دو از این شبکه ها استفاده کرد: Ethereum، Arbitrum، Polygon یا زنجیره هوشمند بایننس. با انجام این کار، cBridge جریان نقدینگی را بین این شبکه‌های متصل به هم بدون تأخیر طولانی یا یک متولی مبتنی بر اعتماد حفظ می‌کند.

 

دکتر مو دونگ، یکی از بنیانگذاران شبکه سلر می گوید: «هدف ما با cBridge به عنوان یک پلتفرم منبع باز با ماموریت رساندن پذیرش بلاک چین به جریان اصلی، ارائه یک شبکه انتقال ارزش تعاملی با کارایی بالا و مقرون به صرفه بدون هیچ گونه مصالحه ای در مورد امنیت یا تضمین است. ما به حمایت و تسهیل پروژه‌هایی که بر اساس راه‌حل‌های ما هستند، ادامه خواهیم داد.

 

هرکسی می‌تواند نرم‌افزار گره cBridge را اجرا کند تا به شبکه آن بپیوندد و نقدینگی چندلایه‌ای و زنجیره‌ای را فراهم کند و در عین حال بازدهی را از طریق کارمزد تراکنش‌ها ایجاد کند.»

 

برخی از موارد استفاده فوری از cBridge Celer عبارتند از:

    انتقال ارزش چند هاپ فوری و کم هزینه بین چندین شبکه مختلف لایه 2 در اتریوم، از جمله Optimistic Rollups و PoS Sidechains. بدون عبور از لایه زیرین بلاک چین.

    ورود یا خروج فوری از لایه ۲ از طریق لایه ۱ اتریوم بدون دوره انتظار فعلی چند روزه.

    یک پل دو طرفه بین لایه 2 در یک بلاک چین و یک شبکه کاملاً متفاوت لایه 1 بدون عبور از هیچ لایه 1 مربوطه.

 

Celer cBridge نمایه هزینه‌ای مشابه با کانال‌های Celer ارائه می‌دهد تا هزینه‌های پرش بین چندین محیط بلاک چین را کاهش دهد. کاربران DeFi می‌توانند به جای دریافت کارمزد به ازای هر تراکنش، از این پل استفاده کنند تا هزینه‌های مربوط به ارزش انتقال و نقدینگی مورد استفاده در سراسر شبکه هنگام جابجایی توکن‌های خود را حفظ کنند.

 

در حالی که cBridge برای سرعت بخشیدن به سرعت تراکنش در بلاک چین های مختلف (نزدیک به 1000 برابر) طراحی شده است، هزینه حرکت نقدینگی با اندازه کوچکتر را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

 

سلر از قراردادهای هوشمندی استفاده می‌کند که در هر زنجیره همراه با شبکه حضانتی، (یک بلاک چین مبتنی بر Tendermint، به منظور فعال کردن قابلیت همکاری چند بلاک‌چینی یکپارچه)، مستقر می‌شوند. برای ارسال یک پیام یا فراخوانی یک تابع قرارداد هوشمند زنجیره ای متقابل، یک کاربر یا یک dApp ابتدا قصد خود را به عنوان یک پیام با یک هدر ساختاریافته و بار باینری دلخواه به یک قرارداد هوشمند Message Bus در زنجیره منبع ارسال می کند. سپس اعتباردهنده، شبکه حضانتی، ابتدا در مورد وجود چنین پیامی به اجماع خواهد رسید و همزمان یک گواهی چند امضایی با وزن سهام ایجاد می کند. سپس این گواهی از طریق یک Executor که در پیام مشترک می شود به مقصد منتقل می شود. در زنجیره مقصد، همان قرارداد Message Bus برای بررسی اعتبار پیام وجود دارد و منطق مربوطه مرتبط با پیام را بلافاصله یا پس از یک بازه زمانی ایجاد می‌کند.

آموزش پل زدن با استفاده از Celer cBridge

 

مرحله 1: به cBridge بروید و کیف پول را وصل کنید.

 

به برنامه و قسمت Connect Wallet بروید. از شما خواسته می شود یک کیف پول را انتخاب کنید. cBridge 2.0 در حال حاضر فقط از MetaMask و Wallet Connect پشتیبانی می کند.

مرحله 2: زنجیره مبدا و مقصد را انتخاب کنید

 

cBridge از محبوب ترین بلاک چین های سازگار با EVM مانند BSC، Optimism، Fantom، Boba Network و Avalanche پشتیبانی می کند.

 

توکن را برای پل زدن بر روی آن انتخاب کنید، محبوب ترین توکن ها مانند استیبل های USDC و USDT یا ETH را می توان در بسیاری از شبکه ها پل کرد.

 

در صورت لزوم اسلیپیج را تنظیم کنید. اگر اسلیپیج بسیار کم را انتخاب کنید، ممکن است انتقال شما با شکست مواجه شود.

 

مرحله 3: جزئیات تراکنش را بررسی کنید.

قبل از کلیک روی انتقال، جزئیات تراکنش مانند نرخ پل و کارمزد قابل پرداخت به ارائه دهندگان نقدینگی و سهامداران سلر را بررسی کنید.

 

مرحله 4: روی انتقال و تأیید هزینه قرارداد کلیک کنید.

اگر این اولین باری است که از پل برای یک توکن خاص استفاده می‌کنید، باید به آن مجوز برای خرج کردن توکن خود بدهید. پس از تایید، جزئیات انتقال را بررسی کرده و انتقال را تایید کنید، سپس تراکنش را در کیف پول خود امضا کنید.

 

منتظر بمانید تا تراکنش تایید شود و وجوه شما به مقصد برسد.

 

در مواردی که انتقال شما به دلیل نقدینگی ناکافی در زنجیره مقصد یا اسلیپیج نامطلوب با شکست مواجه شود، یک پنجره باز می شود که دلیل شکست را توضیح می دهد. می‌توانید انتقال را در پنجره لغو کنید یا با کلیک بر روی درخواست بازپرداخت در تاریخچه انتقال، آن را لغو کنید.

 



منبع