تتر یک ارز دیجیتال با‌ثبات است که قیمت آن همواره برابر با یک دلار آمریکا است. استیبل کوین‌ها در واقع رمزارزهایی با قیمت ثابت هستند که از پشتوانه دلاری برخوردارند. به عبارت ساده‌تر، به‌ازای هر واحد از این استیبل کوین‌ها یک واحد دلار آمریکا توسط تیم سازنده آنها نگهداری می‌شود؛ اما برخی از استیبل کوین‌ها با پشتوانه‌های متفاوتی مانند طلا، کالاهای با‌ارزش یا ارزهای دیجیتال دیگر پشتیبانی می‌شوند. همچنین نوعی دیگر از استیبل کوین‌ها نیز که به عنوان استیبل کوین‌های الگوریتمی شناخته می‌شوند، توسط فرمول‌های ریاضی و پشتوانه‌هایی مانند رمزارزها ثبات قیمت پیدا می‌کنند.

در هر حالت می‌توان گفت که هدف تمامی استیبل کوین‌ها برابری قیمت با دلار و حفظ دارایی افراد در مقابل نوسانات بازار رمزارزها است. استیبل کوین USDT کار خود را از سال ۲۰۱۴ آغاز کرده است. این استیبل توسط شرکت آیفینکس ایجاد شده است. شرکت آیفینکس شرکت مادر استیبل کوین تتر و صرافی متمرکز بیتفینکس است.

 

شرکت Tether Ltd در ابتدای کار خود اعلام کرده بود که هر واحد USDT دارای پشتوانه‌ای معادل یک دلار آمریکا است؛ اما در گزارشی که در سال ۲۰۲۱ توسط تتر منتشر شد، مشخص شد که تنها ۲.۹ درصد از USDTها پشتوانه دلاری دارند و بیش از ۶۵ درصد از این توکن‌ها با سفته‌های بدون وثیقه پشتیبانی می‌شوند. این موضوع شک و تردیدها را درباره اولین و پرکاربردترین استیبل کوین بسیار افزایش داده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورتی که اکثریت بازار به دلیل ترس اقدام به فروش استیبل کوین‌های تتر خود کنند، دارایی‌های این شرکت برای پرداخت پول به کاربران کافی نخواهد بود.

 

توکن تتر قابل استخراج نیست و تنها شرکت Tether Ltd می‌تواند این استیبل کوین را ایجاد و توزیع کند. همچنین عرضه کل این استیبل کوین محدود نبوده و می‌توان به هر میزان از آن را ایجاد کرد. شرکت Tether Ltd هیچ‌گونه اطلاعاتی از نحوه ضرب استیبل کوبن تتر در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد و تنها به صورت روزانه گزارشی مبنی‌بر تعداد تترهای ضرب شده در وب‌سایت خود منتشر می‌کند.

 

شرکت Tether Ltd در ابتدای فعالیت خود در وبسایت خود گفته بود که به ازای هر یک واحد تتر، یک دلار به‌صورت فیزیکی در یک سپرده بانکی نگهداری می‌کند؛ اما پس از ایجاد مشکلاتی برای استیبل کوین تتر در سال ۲۰۱۶، این موضوع دستخوش تغییر شد. شرکت تتر در حال حاضر لیست زیر را به عنوان پشتوانه‌های استیبل‌ کوین تتر ارائه داده است.

پشتوانه‌ استیبل‌ کوین تتر

    ۷۹.۶۲ درصد وجه نقد، معادل‌های نقدی، سایر سپرده‌های کوتاه‌مدت و اوراق تجاری (تنها ۱۰.۲۵ درصد در این دسته از پشتوانه‌ها به صورت پول نقد نگهداری می‌شود.)

    ۵.۲۵ درصد اوراق قرضه شرکتی، وجوه و فلزات گران‌بها

    ۶.۷۷ درصد وام‌های تضمین شده

    ۸.۳۶ درصد سایر سرمایه‌گذاری‌ها از جمله توکن‌های مختلف

 

نکته قابل توجهی که در رابطه با پشتوانه‌های اعلام شده توسط شرکت تتر وجود دارد، این است که هیچگونه اسناد و مدارک معتبری برای اثبات وجود این پشتوانه‌ها موجود نیست. همچنین سابقه نه‌چندان خوب صرافی بیتفینکس در دستکاری قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷ و انواع اتهامات از جمله مشارکت در پول‌شویی، سبب شده است که نگرانی‌ها درباره پشتوانه استیبل کوین USDT به‌شدت افزایش پیدا کند.

 

 همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که دارایی کاربران استیبل کوین تتر را در معرض خطر قرار می‌دهد، استفاده از قابلیتی به نام Black List در ساختار قرارداد هوشمند این استیبل کوین است. این قابلیت به تیم سازنده تتر امکان می‌دهد هر زمان که بخواهند دارایی افراد را مسدود سازند.

 

با وجود تمامی این مشکلات، استیبل کوین تتر همچنان پرطرفدارترین استیبل کوین در بازار رمزارزها محسوب می‌شود. ارزش کل بازار استیبل کوین USDT در حال حاضر نزدیک به ۶۷ میلیارد دلار است. این استیبل کوین در جایگاه سوم و پس از بیت کوین و اتریوم قرار دارد و دامیننس یا سلطه آن بر بازار حدودا ۶.۵۹ درصد است. به همین دلیل بررسی دامیننس تتر و رفتار آن در مواقع مختلف می‌تواند دید بسیار مناسبی از وضعیت بازار در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

دامیننس تتر چیست؟

به طور کلی دامیننس (Dominance) به مفهوم تسلط یا سلطه است. دامیننس تتر به معنی تسلط استیبل کوین تتر بر بازار رمزارزها است. به عبارت ساده‌تر دامیننس تتر نشان‌دهنده سهم ارز دیجیتال تتر از کل بازار رمزارزها است. ارزش کل بازار یا مارکت کپ تتر از حاصل ضرب تعداد توکن‌های در گردش در قیمت تتر بدست می‌آید و چون قیمت تتر همواره حدودا برابر با یک دلار است، می‌توان گفت ارزش کل بازار USDT برابر با توکن‌های درگردش این استیبل کوین است.

 

دامیننس تتر از تقسیم ارزش بازار تتر بر ارزش کل بازار رمزارزها بدست می‌آید. افزایش دامیننس تتر نشان‌دهنده افزایش تعداد توکن‌های USDT در گردش و کاهش دامیننس استیبل کوین USDT نشان‌دهنده کاهش تعداد توکن‌های تتر در گردش است. دامیننس تتر از این رو حائز اهمیت است که افزایش آن نشان‌دهنده فروش ارزهای دیجیتال توسط معامله‌گران و تبدیل آنها به USDT و کاهش آن نشان‌دهنده تبدیل تتر به سایر رمزارزها است.

 

زمانی که دامیننس تتر افزایش پیدا می‌کند، می‌توان نتیجه گرفت که اکثر معامله‌گران در حال فروش دارایی‌های خود هستند و احتمال ریزش کل بازار رمزارزها وجود دارد. همچنین یا کاهش دامیننس تتر می‌توان نتیجه گرفت که معامله‌گران در حال تبدیل استیبل کوین‌های خود به سایر رمزارزها بوده و احتمال صعود بازار وجود دارد.

رابطه دامیننس تتر و بیت کوین

در شرایط عادی و زمانی که روند بازار مشخص است، معمولا توجهی به نمودار دامیننس تتر نمی‌شود. در این شرایط تمام توجهات به دامیننس یا تسلط بیت کوین بر بازار است؛ اما در شرایطی روند بازار دستخوش تغییر می‌شود، با توجه به نقش USDT در ثبات بازار،  تحلیل نمودار دامیننس تتر می‌تواند به تحلیل آینده بازار کمک برجسته‌ای داشته باشد.

 

تحلیل دامیننس بیت کوین می‌تواند به سرمایه‌گذاران برای تشخیص زمان پایان یافتن صعود بیت کوین و آغاز صعود آلت کوین‌ها کمک کند. زمانی که دامیننس بیت کوین کاهش پیدا می‌کند، نشان‌دهنده این است که معامله‌گران در حال تبدیل دارایی‌های خود به سایر آلت‌ کوین‌ها هستند.

 

بررسی دامیننس بیت کوین می‌تواند به تشخیص زمان آغاز آلت‌سیزن کمک شایانی داشته باشد. اما دامیننس تتر نشان‌دهنده وضعیت کلی بازار رمزارزها است. زمانی که اعتماد به بازار رمزارزها کاهش می‌یابد، معامله‌گران دارایی‌های خود را به USDT تبدیل می‌کنند و در حالت برعکس، زمانی که به بازار خوش‌بین هستند، استیبل کوین‌های خود را به بیت کوین و سایر آلتکوین‌ها تبدیل می‌کنند.

 

به عبارت ساده‌تر، افزایش دامیننس تتر نشان می‌دهد که مردم در حال فروش رمزارزهای خود هستند. به همین دلیل قیمت ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و آلتکوین‌ها به دلیل تقاضای کم، در چنین دوره‌هایی کاهش می‌یابد. همچنین زمانی که مردم شروع به تبدیل USDT‌های خود به سایر رمزارزها می‌کنند، تسلط تتر کاهش می‌یابد و تقاضا برای سایر ارزهای دیجیتال به سرعت بالا می‌رود. بنابراین اگر تسلط USDT افزایش یابد، قیمت ارزهای دیجیتال کاهش پیدا می‌کند، اما اگر تسلط آن کاهش یابد، قیمت ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد.

 



منبع