زمان خبر:12 دقیقه قبل

دادگاه استیناف ایالات متحده روز جمعه تصمیم کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) مبنی بر تصویب طرح استقرار چند ماهواره Starlink توسط اسپیس ایکس در مدار زمین و پایین تر از آنچه که برنامه ریزی شده بود را تائید کرد. این طرح به عنوان بخشی از تلاش اسپیس ایکس برای ارائه اینترنت پهن باند فضایی مطرح شده است.

شایان ذکر است که اسپیس ایکس (SpaceX) ایلان ماسک در سال 2021 تاییدیه اصلی FCC برای ارسال 2824 ماهواره در مدار پایین تر برای ارائه خدمات اینترنت پرسرعت پهن باند به افرادی که در حال حاضر به اینتنرنت دسترسی ندارند را دریافت کرد. رقبای این شرکت یعنی Viasat Inc و DISH Network Corp (NASDAQ:DISH) تأییدیه FCC را به چالش کشیدند.

Viasat روز جمعه ضمن اشاره به این که در کل تاریخ بشر تاکنون 10000 ماهواره به فضا فرستاده شده است، گفت که معتقد است “این تصمیم یک عقبگرد برای ایمنی فضا و حفاظت از محیط زیست است.”

این شرکت اضافه کرد که اگر دادگاه FCC را مجبور به رسیدگی به “مسائل پیچیده پیرامون استقرار ماهواره ها در مدار پایین زمین کرده باشد، می‌توان از اثرات مضری که در غیر این صورت ممکن است برای دهه‌ها یا حتی قرن‌های آینده زمین را تهدید کند، جلوگیری کرد”. ولی حکم اخیر دادگاه این تئوری آسیب را بیش از حد مبتنی بر حدس و گمان خوانده است.

در همین حال، کمپانی DISH نیز خاطرنشان کرده است که این تصمیم، قوانین FCC که اسپیس ایکس و سایر اپراتورها را از تداخل در خدمات تلویزیونی ارائه شده توسط اپراتورهای ماهواره ای منع می کند، تغییر نخواهد داد. DISH گفت: “ما مراقب خواهیم بود تا اطمینان یابیم عملیات اسپیس ایکس به میلیون ها مشتری ماهواره ای ما آسیب نمی رساند.”

روز پنجشنبه، شرکت مخابرات بی‌سیم ایالات متحده یعنی T-Mobile US (NASDAQ:TMUS) گفت که از ماهواره‌های Starlink اسپیس ایکس برای دسترسی کاربران تلفن همراه به شبکه در بخش‌هایی از خاک آمریکا استفاده خواهد کرد و برنامه‌هایی را نیز برای اتصال مستقیم تلفن‌های همراه کاربران به ماهواره‌های موجود در مدار ارائه خواهد کرد.

گفتنی است که اسپیس ایکس از سال 2019 نزدیک به 3000 ماهواره استارلینک را به سمت مدار پایینی زمین پرتاب کرده است که به راحتی از رقبای OneWeb و Amazon.com Inc (NASDAQ:AMZN) پروژه کویپر (Kuiper) پیشی گرفته است. از سوی دیگر، ماه گذشته، FCC درخواست‌های اسپیس ایکس برای دریافت 885.5 میلیون دلار یارانه خدمات اینترنتی پس از اعطای موقت این بودجه در سال 2020 را رد کرد.

 

این مطلب صرفاً ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با آکادمی پرشیا بلاکچین نمی‌باشد.

منبع: investing



منبع