بازارهای مالی پرنوسان امروزی باعث ایجاد استرس زیادی در بین سرمایه گذاران شده و حتی ممکن است بزرگترین منبع آنها یعنی قدرت مغز را از بین ببرد. تحت فشار قرار گرفتن ممکن است سرمایه گذاری های شما را در جهت اشتباه هدایت کند و حساب ها و پرتفوی های شما را تهدید کند. علائم فشار روی مغز شامل بی خوابی، افزایش درگیری، کاهش انرژی، مشکلات حافظه، مشکل در تمرکز ویا افزایش مصرف غذا، الکل یا مواد مخدر است. چندین راه برای مدیریت اضطراب و استرس در بازارهای مالی وجود دارد، از جمله تعیین انتظارات واقع بینانه و تعادل بین کار و زندگی. این مطلب در مورد روش های مدیریت اضطراب و استرس در بازارهای مالی است. تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

مفهوم نوسانات در بازارهای مالی

بازارهای مالی یک سیستم پیچیده، مرتبط و متشکل از سرمایه گذاران بزرگ و کوچک هستند که تصمیمات ناهماهنگی در مورد طیف وسیعی از سرمایه گذاری ها اتخاذ می کنند. بازار را می توان به عنوان یک اکوسیستم سازماندهی شده توسط یک دست نامرئی تعبیر کرد. هر شرکت کننده در بازار براساس ایده های فردی خود و پیروی از منافع شخصی خود آزادانه عمل می کند و بازی می کند. “بازار” خلاصه ای از ارزش های جمعی افراد و شرکت ها است.

 

نوسانات بازار به معنای تمایل بازار به بالا و پایین شدن شدید قیمت ها در یک بازه زمانی کوتاه مدت است. برای اندازه گیری نوسانات بازارهای مالی معمولا از معیاری با عنوان انحراف استاندارد یا ROI استفاده می کنند. ROI یا همان بازده یک سرمایه ‌گذاری به مدت‌ زمانی گفته می شود که در آن بازه مشخص می شود فرد می ‌تواند برابر با مبلغی که سرمایه ‌گذاری کرده، به دست آورد یا خیر.

چرایی ایجاد اضطراب و استرس در بازارهای مالی

بازار پر از ریسک و نوسان بازارهای مالی مانند بازار بورس و سهام و بازار ارز دیجیتال تأثیر بسیار منفی و فوری بر سلامت فیزیکی سرمایه ‌گذاران داشته است و با کاهش قیمت ها و برآورده نشدن انتظارات سرمایه گذاران اضطراب و استرس را در آن ها افزایش می دهد. چراکه افراد به دلیل عدم آموزش مدیریت اضطراب و استرس خود دچار استرس بیشتری می شوند.

 

درحقیقت بیشترین میزان اضطراب و استرس ایجاد شده در معاملات، به دلیل احساس عقب ماندن یا ترس از دست دادن بازار یا کسب سودهای بزرگ در این بازار است. افراد انتظار یک شبه ره صدساله رفتن در این بازارها را دارند و اکثرا بدون آموزش صحیح و اصولی و تنها با هدف کسب سود در کوتاه مدت یا عقب نماندن از افرادی که در این بازار به سودهای آنچنانی دست پیدا می کنند وارد این بازار می شوند و چون به هدفی که مورد انتظار آن هاست دست پیدا نمی کنند سرخورده، مضطرب و نگران می شوند و اگر قدرت مدیریت اضطراب و استرس در بازارهای مالی را نداشته باشند، دست به تصمیمات به مراتب بدتری می زنند و بیشتر دچار ضرر و زیان می شوند.

 

احساسات می ‌توانند بر تصمیم ‌گیری تأثیر بگذارند اما وقتی نوبت به در نظر گرفتن تصمیمات سرمایه ‌گذاری در بازارهای پرنوسان می ‌رسد، ممکن است همین تحت فشار قرار گرفتن و تحت تاثیر بودن احساسات، به میزان خیلی بیشتری سرمایه ‌گذاری‌های شما را در جهت اشتباه هدایت کند.

 

سطح بالای استرس در بازار مالی امروزی نه تنها حساب‌ ها و پرتفوی ‌های شما را تهدید می‌ کند بلکه بزرگترین منبع و قدرت یک سرمایه‌ گذار یعنی قدرت مغز وی را نیز از بین می ‌برد.

 

علائم فشار بر مغز شما عبارتند از بی خوابی، افزایش درگیری، کاهش انرژی، مشکلات حافظه، مشکل در تمرکز و یا افزایش مصرف غذا، الکل یا مواد مخدر برای کاهش اضطراب و استرس. هر یک از این علائم به این معنی است که شما کمتر قادر خواهید بود بهترین تصمیمات شخصی و حرفه ای خود را بگیرید.

 

بیایید برای یک دقیقه خیلی واقعی باشیم. اگر در حال حاضر استرس دارید، اضافه کردن چیزهای جدید به روز پر از استرس شما بسیار اشتباه است. با این اوصاف، در اینجا پنج «نباید» آورده شده است که ممکن است شما را شگفت زده کرده و همچنین به شما کمک می کند تا برخی «نباید»های ساده تر را برای مدیریت اضطراب و استرس کشف کنید. به عبارت دیگر در راستای کاهش و مدیریت اضطراب و استرس در بازارهای مالی راهکارهایی وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد.

 

روش های مدیریت اضطراب و استرس در بازارهای مالی

 زیان بخشی از بازار است. باید آن را قبل از ورود به بازارهای مالی بپذیرید

به گفته مک کال، (یکی از نویسندگان حوزه روانشناسی بازارهای مالی)، سامورایی ها قبل از ورود به جنگ، مرگ را به عنوان پیامدی عادی از جنگ می پذیرند و با این کار شجاعت بیشتری برای نبرد و تردید و دودلی کمتری نسبت به هدف خود به دست می آورند. بنابراین قبل از اینکه به عنوان یک معامله گر وارد بازارهای مالی شوید باید قبول کنید که شکست و زیان بخشی از بازار است. تا زمانی که به این باور نرسید، نمی توانید در مدیریت اضطراب و استرس در بازارهای مالی موفق عمل کنید.

 

 افزایش تمرکز ذهنی و جسمی

مغز شما نیاز دارد تا برای تصمیم گیری درست، تمرکز خود را حفظ کند. برای این کار باید بتوانید راهکارهایی برای افزایش تمرکز ذهنی و جسمی خود به کار ببرید. به عنوان مثال تمرین تنفس عمیق را انجام دهید، ورزش کنید، مدیتیشن و یوگا را امتحان کنید. همچنین انتخاب های درست غذایی و مکمل های غذایی مناسب را برای تغذیه مغز خود در نظر بگیرید تا استرس را کاهش دهید، خلق و خو را بهبود بخشید و انرژی و تمرکز مغز خود را افزایش دهید. چرا که اغلب اوقات، زمانی که استرس داریم، عادات غذایی اشتباه می شوند. برخی از مردم غذا نمی خورند، برخی پرخوری می کنند و بیشتر آنها نمی دانند چگونه غذا بخورند تا مواد شیمیایی مغز را برای عملکرد مطلوب ذهنی متعادل کنند. وقتی اجازه می‌ دهیم قند خونمان پایین و بالا شود، استرس را در مغزمان تداوم می ‌دهیم.

 

مهمتر از همه، در زمان های استرس زا کنترل قند خون کلیدی است. این بدان معناست که کربوهیدرات های ساده را قطع نکنید. هر سه ساعت یا بیشتر، حتماً یک وعده غذایی ترکیبی با کربوهیدرات/چربی سالم/پروتئین به اندازه میان وعده میل کنید تا به خودتان یک مزیت ذهنی در برابر مدیریت اضطراب و استرس بدهید. سرمایه ‌گذاران معمولا برنامه های‌ سریع و فشرده دارند، بنابراین مدیریت عادات غذایی مهم است.

 

 کارهای روزمره خود را رها نکنید

در ساعت معمولی خود بیدار شوید و به برنامه معمول خود پایبند باشید. اگر برنامه روتین خود را از دست بدهید، میزان استرس و اضطراب شما برای انجام ندادن برخی کارهای روتین افزایش می یابد. بنابراین به برنامه روتین و همیشگی خود با برنامه ریزی مناسب پایبند بمانید.

 

 داشتن برنامه ریزی

برنامه ریزی آینده بهترین راه برای کاهش و مدیریت اضطراب و استرس مالی است. نکته اصلی اهمیت نظم و انضباط است، عجله نکردن در تصمیم گیری ها و داشتن یک برنامه روشن برای اطمینان از این که ما همیشه آماده مقابله با هر چیزی که زندگی ممکن است برایمان درنظرگرفته باشد، هستیم. همیشه مهم است که شما برخی از سیاست‌ ها را در نظر بگیرید: مثلا «در این برهه از زندگی ما این موضوع مهم است که بگوییم، خوب، در مواقع اضطراری، این کاری است که قرار است انجام دهم» یا «در صورت از دست دادن سرمایه، این همان کاری است که قرار است انجام دهم». منتظر نمانید تا این اتفاق بیفتد و سپس سعی کنید تا جایی که می توانید سریعاً به اتفاق پیش آمده پاسخ دهید. اگر وقت دارید و نوشتن این مطالب برایتان آسان تر است، سیاست های خاصی را برای نحوه برخورد با رویدادهای زندگی ارائه دهید. به طوری که وقتی این اتفاق می افتد، برای شما شوک آور نباشد.

 

با این کار، در صورت وقوع حوادث استرس زایی که ممکن است منجر به تصمیم گیری های آنی و غلط شود، ما راهی فوری برای شروع برخی از اقداماتی خواهیم داشت که از حرکت خیلی سریع ما جلوگیری می کند. درواقع ما باید نوعی واکنش داشته باشیم که اجازه دهد سرعتمان را کم کنیم، بفهمیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است، به دنبال منابعی باشیم که برای احساس بهتر در مورد آنچه در حال رخ دادن است به آن نیاز داریم، و سپس به سمت جلو حرکت کنیم.” بنابراین داشتن برنامه ریزی و راه حل های جایگزین یکی از بهترین روش های مدیریت اضطراب و استرس در بازارهای مالی است.

 

 بازار را به صورت لحظه ای بررسی نکنید

بررسی پرتفولیو و سبد سرمایه گذاری شما در بازارهای مالی (چه در بازاهای سهام و چه در بازارهای رمزارز)، غیرضروری بوده و در اغلب اوقات سبب ایجاد استرس شدید نیز می ‌شود و حتی در برخی موارد باعث تصمیم گیری های عجولانه شما می شود.

 

  حفظ روابط اجتماعی

در مدیریت اضطراب و استرس مفهومی به نام تاب آوری وجود دارد. حفظ ارتباطات اجتماعی و دریافت حمایت اجتماعی از کسانی که موجب آرامش شما می شوند، تاب آوری شما در برابر اضطراب و استرس در بازارهای مالی را افزایش می دهد.

 

  شجاعت خود را تا پایان معامله حفظ کنید

هیچگاه کاری را نیمه تمام رها نکنید. یکی از خصوصیات معامله ‌گران موفق این است که دوست دارند پروژه‌ های ذهنی خود را تکمیل کنند و آن ها را به خوبی به انتها برسانند. بنابراین اگر شجاعت ورود به معامله را داشته اید پس شجاعت ادامه دادن و تا انتها رفتن را نیز حفظ کنید. شما باید ضمن کسب مهارت های مدیریت اضطراب و استرس، برای ورود به بازارهای مالی آموزش های لازم را دیده باشید و قبل از ورود به یک معامله برنامه ریزی کنید و اگر تردیدی نسبت به ورود به یک معامه داشتید از همان ابتدا به آن ورود نکنید.

 

 بر روی معامله تمرکز کنید و نه بر آنچه که امکان دارد رخ دهد

شما باید تمام تمرکز خود را بر نحوه صحیح تجزیه و تحلیل معامله مورد نظر خود قرار دهید و از همان ابتدا روی آنچه که ممکن است به عنوان نتیجه رخ دهد (مثبت و منفی) متمرکز نشوید.



منبع