زمان خبر:22 ثانیه قبل

بازوی تحقیقاتی فدرال رزرو ایالات متحده هفته گذشته با انتشار دو مقاله پژوهشی، به بررسی امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) و پیامدهای ناشی از تجارت دارایی های دیجیتال برای ثبات مالی پرداخت.

فدرال رزرو و ریاست آن هر روز فشار بیشتری برای اعمال نظارت بیشتر بر صنعت کریپتو، به ویژه در زمینه ارتباط آن با بخش مالی گسترده تر در سطح بازار وارد می کنند. مقاله اخیر این بانک مرکزی در مورد ثبات مالی، به موضوع مقررات پرداخته و نویسندگان آن خواستار نظارت سخت‌گیرانه‌تر بر شرکت‌هایی شده اند که دارایی مشتریان را مدیریت می‌کنند.

در این مقاله آمده است: «نظارت، افشاگری جامع و الزامات سرمایه و نقدینگی، در صورت لزوم، می تواند انعطاف پذیری نهادها را در اکوسیستم دارایی های دیجیتال بهبود ببخشد. به عنوان مثال، واحدهای رمزنگاری متمرکزی که به عنوان طرف مقابل کاربران خرد در اکوسیستم دارایی های دیجیتال فعالیت می‌کنند، معمولاً مشمول الزامات سرمایه، نقدینگی یا افشاگری جامع نمی شوند.»

نویسنده در این مقاله به این نتیجه رسیده است که اکوسیستم رمزنگاری این پتانسیل را دارد که در بازارهای مالی آسیب‌پذیری‌های جدی ایجاد کند؛ البته در ادامه می افزاید که «این ریسک‌های ثبات مالی چندان گسترده نیستند، زیرا اکوسیستم دارایی های دیجیتال هنوز خدمات مالی قابل توجهی ارائه نمی‌کند و ارتباطات متقابل آن با سیستم مالی سنتی محدود است هرچند ممکن است چنین خطراتی در آینده افزایش یابند. به عبارت دیگر، در صورتی که ارتباط سیستم مالی دیجیتال با سیستم سنتی بیشتر شود یا ارائه خدمات مالی آن گسترش یابد، خطراتی که برای ثبات مالی ایجاد می شوند به سرعت اهمیت پیدا خواهند کرد».

دیفای زیر ذره بین بازرسان

مقاله ای که تحت عنوان “امورمالی غیرمتمرکز (DeFi): پتانسیل ایجاد تحول و ریسک های مرتبط” منتشر شد، یک نمای کلی از اکوسیستم دیفای (DeFi) ارائه کرده و ضمن اشاره به رشد قابل توجه این بخش از بازار کریپتو، نسبت به پتانسیل آن برای ایجاد ریسک های پایدار بلندمدت در سیستم های مالی سنتی هشدار می دهد:

« از زمان ایجاد بیت‌کوین، ارائه خدمات مالی در بلاک‌چین‌های عمومی و بدون مجوز مسیر زیادی را طی کرده است، اما فعالیت در حوزه دیفای هنوز به نقطه‌ای نرسیده است که از نظر سیستمی حائز اهمیت باشد. با این وجود، رشد سریع و نقش مهمی که چنین بلاک‌چین‌هایی در بازارهای امروز ایفا می کنند نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران باید توجهی جدی به طیف کاملی از مسائل مربوط به ثبات مالی معطوف کنند که ممکن است در صورت بیشتر شدن اهمیت سیستمیک چنین فعالیت‌هایی ایجاد شوند».

 

این مطلب صرفاً ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با آکادمی پرشیا بلاکچین نمی‌باشد.

منبع: theblock



منبع