شاید چندان ساده نباشد که با یک کلیک روی دکمه خرید بیت کوین، تمام سرمایه‌ و پس‌انداز چندین سال زحمت‌کشیدن خود را به‌دست بازاری پرنوسان بسپارید. هرچقدر هم که به خوش‌آتیه‌بودن بیت کوین امیدوار باشید، بازهم ریسک ورود سرمایه کلان به بازار پرافت‌وخیز این کوین می‌تواند پای هر سرمایه‌گذاری را سست کند؛ اما خبر خوش این است که روش کم‌ریسک‌تر دیگری هم برای سرمایه‌گذاری روی بیت کوین وجود دارد که در بلندمدت شاید نتیجه بهتری در پی داشته باشد. در این روش که میانگین‌گیری یا متوسط هزینه دلاری (Dollar Cost Averaging) نیز نامیده می‌شود، شما در بازه‌های زمانی مشخص مبالغ ازپیش‌تعیین‌شده‌ای را به سرمایه‌گذاری روی دارایی خاصی اختصاص می‌دهید.

سرمایه‌گذاری اندک، ولی مستمر روی هر پروژه مطرح می‌تواند در بلندمدت به پس‌اندازی ارزشمند تبدیل شود. در این روش سرمایه‌گذاری، شما به‌جای اینکه ریسک سرمایه‌گذاری کلان را به جان بخرید، هر چند وقت یک‌ بار (مثلاً هر ماه) صرف‌نظر از اینکه قیمت چه رقمی را نشان می‌دهد، مبلغ اندکی را به حساب پس‌انداز خود می‌فرستید. نتیجه حاصل از این روش گاهی فراتر از حد انتظار سرمایه‌گذار است و در بلندمدت می‌تواند نتایج مثبت غافل‌گیرکننده‌ای داشته باشد.

در این مطلب، قصد داریم شما را با این روش بیشتر آشنا کنیم؛ اما احتمالاً هیچ توضیحی بهتر از مثالی روشن نمی‌تواند روش سرمایه‌گذاری را معرفی کند. بنابراین، در‌ادامه از تجربه نیک نولان (Nick Nolan)، نویسنده و تولیدکننده محتوا، در‌ این زمینه استفاده می‌کنیم. نولان در مطلبی با زبان شیوا و روان توضیح می‌دهد که چطور با خرید ماهانه ۱۰۰ دلار بیت کوین، در یک سال توانست به سود فراوانی دست پیدا کند. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله خواندنی را از دست ندهید و تا پایان با ما همراه باشید.

سرمایهگذاری مستمر در بیت کوین

اولین‌باری که روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کردم، نوامبر‌۲۰۱۷ بود. یادم می‌آید که سر میز نهار با ۱۰ نفر از دوستانم درباره اتریوم و بیت کوین و لایت کوین صحبت می‌کردیم و من هیچ ایده‌ای نداشتم که ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کنند؛ اما به یاد می‌آورم که بعد‌از‌آن نگاهی به نمودارهای قیمت انداختم.

در آن زمان، قیمت هر واحد بیت کوین از حدود ۱,۰۰۰ دلار در ابتدای سال ۲۰۱۷ به بیش از ۱۰,۰۰۰ دلار در نوامبر رسیده بود. اتریوم نیز سودی چشمگیر داشت و از ۱۰ دلار به‌ازای هر کوین در ژانویه تا ۴۰۰ دلار در ماه صعود کرده بود. ارزش لایت کوین نیز از ۴ دلار به ۷۰ دلار برای هر کوین افزایش یافته بود.

نمودار قیمت اتریوم در سال ۲۰۱۷

در آن زمان، پول نقد زیادی نداشتم و اصلاً با فضای ارزهای دیجیتال آشنا نبودم؛ بنابراین، تنها کاری که کردم، خرید ۵۰ دلار اتریوم و ۲۵ دلار لایت کوین بود؛ اما بیت کوین برای من خیلی گران به‌نظر می‌رسید و نمی‌توانستم آن را بخرم.

بعد از یک ماه، فراموش کردم که چند کوین خریده‌ام. شش ماه پیش، به یادم آمد که مدت‌ها پیش یک حساب کاربری در صرافی کوین‌بیس ایجاد کرده بودم. پس از اینکه دوباره وارد حسابم شدم، دریافتم که ۷۵ دلار سرمایه‌گذاری من در سه‌ونیم سال پیش، به ۱۲۰ دلار تبدیل شده است.

اگر در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ هم به سرمایه‌گذاری اندک، اما مستمر خودم ادامه می‌دادم، احتمالاً دارایی بسیار بیشتری داشتم. بااین‌حال، دلم نمی‌خواهد با «ای کاش‌» زندگی‌ام را بگذرانم و به‌جای این کار، ترجیح می‌دهم به فکر آینده باشم و هوشمندانه‌تر سرمایه‌گذاری کنم.

از‌آن‌‌جا‌که بازار ارزهای دیجیتال هنوز در‌مقایسه‌با بازار بورس و سهام و اوراق قرضه بی‌ثبات‌‌تر است، بهترین کار سرمایه‌گذاری‌های متعدد و سپس رهاکردن آن‌ها به حال خود است. ناگفته نماند با تحلیل و پیش‌بینی بازار هم می‌توان معامله‌گر موفقی شد. به‌عنوان مثال، دوستی دارم که با معامله روزانه بیت کوین درآمد زیادی کسب می‌کند؛ اما مسئله این است که تمام روزش را صرف مطالعه و تمرین دانسته‌هایش در معامله‌گری می‌کند.

در چیزی که با آن آشنا نیستید، سرمایهگذاری نکنید

پیشنهاد نمی‌کنم روی چیزی که سررشته‌ای در آن ندارید، سرمایه‌گذاری کنید. برای خرید مقادیر اندک بیت کوین هم، پیش از ایجاد کیف پول شخصی و حساب کاربری در صرافی‌ها، باید دانشی عمومی و اجمالی درباره ارزهای دیجیتال و بلاک چین و بیت کوین به‌دست آورید. تصمیم من این بود که صرف‌نظر از تحلیل و پیش‌بینی‌های قیمت، هر ماه ۱۰۰ دلار بیت کوین بخرم. استراتژی‌ام هم خرید ۵۰ دلار در اول هر ماه و ۵۰ دلار در نیمه ماه بود. البته از‌آن‌جا‌که قیمت بیت کوین هرروز کم‌و‌زیاد می‌شود، این میزان نه عددی دقیق، بلکه فقط ارزیابی کلی است. شخصاً قیمت‌ها را از صرافی کوین‌بیس می‌گرفتم و هربار ۲ دلار کارمزد صرافی هم کنار می‌گذاشتم.

کارم را از ۱نوامبر‌۲۰۲۰ آغاز کردم و تا ۱۵‌اکتبر‌۲۰۲۱ (۱۱‌آبان۱۳۹۹ تا ۲۳‌مهر‌۱۴۰۰) آن را ادامه دادم. در‌مجموع، ۲۴ بار سرمایه‌گذاری (ماهی دو مرتبه) انجام شد و درپایان، معادل ۱,۲۰۰ دلار بیت کوین خریدم. در ۱‌نوامبر‌۲۰۲۰، قیمت هر بیت کوین معادل ۱۳,۷۳۷.۱۱ دلار بود. با کسر ۲ دلار کارمزد از کل مبلغ ۵۰دلاری اولین سرمایه‌گذاری، خرید ۴۸ دلار بیت کوین برابر با ۰.۰۰۳۴۹۴۱ بیت کوین شد. سرمایه‌گذاری دوم را ۱۵ روز بعد و در ۱۵‌نوامبر (۲۵‌آبان) انجام دادم. در آن زمان، قیمت هر بیت کوین ۱۵,۹۵۵.۵۹ دلار بود که باز‌هم با کسر ۲ دلار کارمزد از ۵۰ دلار مبلغ سرمایه‌گذاری و خرید ۴۸‌دلاری، ۰.۰۰۳۰۰۸۳ بیت کوین خریدم. در آن زمان، مجموع دارایی من ۰.۰۰۶۵۰۲۳ بیت کوین بود. در پایان سرمایه‌گذاری دوم، درکل ۱۰۰ دلار وارد بازار بیت کوین کرده بودم که اکنون ۱۰۳.۷۵ دلار ارزش داشت.

۱دسامبر‌۲۰۲۰ (۱۱‌آذر۱۳۹۹)، قیمت هر بیت کوین به ۱۸,۷۷۸.۴۵ دلار رسیده بود و ۴۸ دلار سرمایه‌گذاری من (به‌علاوه ۲ دلار کارمزد همیشگی) معادل ۰.۰۰۲۵۵۶۱ بیت کوین بود. بدین‌ترتیب، تا آن زمان با ۱۵۰ دلار سرمایه‌گذاری، ۰.۰۰۹۰۵۸۴ بیت کوین با ارزش کل ۱۷۰.۱۰ دلار در‌اختیار داشتم. دو هفته بعد در ۱۵‌دسامبر (۲۵‌آذر)، قیمت بیت کوین بازهم رشد کرد و به ۱۹,۴۴۳.۱۹ دلار رسید. سرمایه‌گذاری همان مبلغ همیشگی معادل با خرید ۰.۰۰۲۴۶۸۷ بیت کوین بود که مجموع کل حساب بیت کوینم را به ۰.۰۱۱۵۲۷۱ می‌رساند. در آن زمان، ۲۰۰ دلار سرمایه‌گذاری من با ۲۴.۱۲ دلار سود به ۲۲۴.۱۲ دلار رسیده بود.

۱ژانویه۲۰۲۱ (۱۲‌دی۱۳۹۹)، جهش بیت کوین قیمت این دارایی را به ۲۹,۴۱۳.۲۹ دلار رسانده بود و من با خرید ۴۸ دلار همیشگی، به ۰.۰۰۱۶۳۱۹ بیت کوین دست پیدا کردم که مجموع کل دارایی‌ام را به ۰.۰۱۳۱۵۹ کوین رساند. در آن زمان، ۲۵۰ دلار سرمایه‌گذاری کل من با سودی چشمگیر تا ۳۸۷.۰۵ دلار افزایش پیدا کرده بود. دو هفته بعد و در ۱۵‌ژانویه‌۲۰۲۱ (۲۶‌دی)، باز‌هم اوضاع برای بیت کوین عالی پیش رفت. در آن زمان، هر واحد بیت کوین ۳۶,۷۵۴.۶۰ دلار ارزش داشت و خرید ۴۸دلاری آن برابر با ۰.۰۰۱۳۰۵۹ کوین بود. مجموع بیت کوین‌های من به ۰.۰۱۴۴۶۴۹ واحد رسید تا با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ دلار، به سرمایه‌ای ۵۳۱.۶۵دلاری دست پیدا کنم.

اگر هر ماه ۱۰۰ دلار بیت کوین می‌خریدید، چه اتفاقی می‌افتاد؟
نمودار قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷

با‌این‌همه، برترین ارز بازار تا ۱فوریه‌۲۰۲۱ (۱۳‌بهمن۱۳۹۹) دچار افت شد و به ۳۳,۵۳۴.۳۹ دلار رسید. بنابراین، با خرید ۴۸ دلار بیت کوین توانستم ۰.۰۰۱۴۳۱۳ کوین به‌دست بیاورم و کل دارایی‌ام را به ۰.۰۱۵۸۹۶۲ بیت کوین برسانم که ارزشی معادل ۵۳۳.۰۷ دلار داشت. طبق معمول، ۴۸ دلار بعدی ۲ هفته بعد وارد حساب بیت کوینم شد؛ اما این بار از‌آن‌جا‌که بازار با صعودی خیره‌کننده‌ به ۴۷,۹۳۵.۶۶ دلار رسید، مقدار کمتری بیت کوین (۰.۰۰۱۰۰۱۳ واحد) با همان میزان همیشگی خریدم. در آن زمان، ۴۰۰ دلار سرمایه‌گذاری من ۸۰۹.۹۹ دلار ارزش داشت و کیف پولم رقم ۰.۰۱۶۸۹۷۵ بیت کوین را نشان می‌داد.

۱‌مارس۲۰۲۱ (۱۱‌اسفند)، قیمت هر بیت کوین به ۴۹,۶۳۵.۳۰ دلار رسیده بود و ۴۸ دلار بیت کوین معادل با ۰.۰۰۰۹۶۷ واحد کوین بود. بدین‌ترتیب، در آن زمان ۴۵۰ دلار سرمایه‌گذاری‌ من ۰.۰۱۷۸۶۴۵ بیت کوین با ارزش کل ۸۸۶.۷۱ دلار دستاورد برایم داشت. دو هفته بعد و در ۱۵‌مارس (۲۵‌اسفند)، هر بیت کوین تا ۵۵,۶۲۹.۰۸ دلار صعود کرد تا خرید ۴۸‌دلاری‌ام مساوی با ۰.۰۰۰۸۶۲۸ واحد کوین باشد. به‌عبارت‌دیگر، ۵۰۰ دلار سرمایه‌گذاری پس از پنج ماه سودی بیش از دو برابر داشت و موجودی‌ام را به ۱,۰۴۱.۷۸ دلار رساند.

۱آوریل‌۲۰۲۱ (۱۲‌فروردین‌۱۴۰۰)، قیمت هر واحد بیت کوین ۵۸,۷۲۶.۴۷ دلار برآورد می‌شد و ۴۸ دلار خرید آن برابر با ۰.۰۰۰۸۱۷۳ کوین بود. بدین‌ترتیب، کل بیت کوین حسابم ۰.۰۱۹۵۴۴۶ واحد با ارزش کل ۱,۱۴۷.۷۸دلاری بود. دو هفته بعد، قیمت هر بیت کوین تا ۶۳,۲۲۹.۰۴ دلار افزایش یافت و با پرداخت ۴۸ دلار، ۰.۰۰۰۷۵۹۱ واحد کوین به‌دست آوردم که باعث شد موجودی کل بیت کوین من به ۰.۰۲۰۳۰۳۷ واحد برسد. در آن زمان، ارزش سرمایه‌گذاری ۶۰۰دلاری‌ام ۱,۲۸۳.۷۸ دلار شده بود.

سرمایه‌گذاری در بیت کوین

۱می۲۰۲۱ (۱۱‌اردیبهشت‌۱۴۰۰)، با شیب نزولی بیت کوین همراه و قیمت ۵۷,۸۵۹.۲۸دلاری هر بیت کوین باعث شد ۴۸ دلار آن معادل ۰.۰۰۰۸۲۹۶ واحد کوین باشد. بدین‌ترتیب، موجودی کل بیت کوین من به ۰.۰۲۱۱۳۳۳ کوین با ارزش کل ۱,۲۲۲.۷۵ دلار رسید. دو هفته بعد و در ۱۵‌می (۲۵‌اردیبهشت)، قیمت هر کوین ۴۶,۷۷۱.۰۱ دلار ارزیابی می‌شد و ۴۸ دلار بیت کوین برابر با ۰.۰۰۱۰۲۶۲ کوین بود. بدین‌ترتیب در ماه هفتم سرمایه‌گذاری، ۰.۰۲۲۱۵۹۵ بیت کوین به ارزش ۱,۰۳۶.۴۲ دلار دراختیار داشتم.

۱ژوئن‌۲۰۲۱ (۱۱‌خرداد‌۱۴۰۰)، هر واحد از برترین ارز دیجیتال دنیا ۳۶,۶۸۴.۹۹ دلار ارزش داشت. بدین‌ترتیب، خرید ۴۸ دلار بیت کوین معادل ۰.۰۰۱۳۰۸۴ کوین بود که موجودی حسابم را به ۰.۰۲۳۴۶۷۹ بیت کوین با ارزش ۸۶۰.۹۲ دلار می‌رساند. دو هفته بعد، بازار این کوین اندکی جان دوباره گرفت و قیمت هر واحد آن به ۴۰,۱۵۸.۰۶ دلار رسید. بدین‌ترتیب با مبلغ همیشگی سرمایه‌گذاری‌ام، ۰.۰۰۱۱۹۵۲ واحد به‌دست آوردم تا موجودی کل بیت کوین حسابم به ۰.۰۲۴۶۶۳۱ واحد با ارزش کل ۹۹۰.۴۲ دلار برسد.

ماه نهم سرمایه‌گذاری (۱۰‌تیر‌۱۴۰۰)، با بیت کوین ۳۳,۵۱۰.۹۳دلاری آغاز شد تا ۴۸ دلار معادل ۰.۰۰۱۴۳۲۳ بیت کوین باشد. بدین‌ترتیب، کل بیت کوینی که به‌دست آورده بودم، به ۰.۰۲۶۰۹۵۴ واحد با ارزش کل ۸۷۴.۴۸ دلار رسید. دو هفته بعد و در ۱۵‌ژوئیه‌۲۰۲۱ (۲۴‌تیر‌۱۴۰۰)، هر بیت کوین باز‌هم با قیمت ارزان‌تری درمقایسه‌با ۱ژوئیه معامله می‌شد. بدین‌ترتیب، خرید ۴۸ دلار بیت کوینِ ۳۱,۸۷۲.۴۹دلاری معادل ۰.۰۰۱۵۰۶ کوین بود. در آن زمان، ۹۰۰ دلار سرمایه‌گذاری کل من که برابر با ۰.۰۲۷۶۰۱۴ بیت کوین بود، برای اولین‌بار دچار ضرر شد و ارزش کلش به ۸۷۹.۷۲ دلار رسید.

در این استراتژی، صرف‌نظر از نوسان‌های قیمت بیت کوین خود را به خرید مبلغی معین در فواصل زمانی مشخص ملزم کرده بودم؛ بنابراین، در ۱‌اوت (۱۰‌مرداد)، باز‌هم سراغ ۴۸ دلار بیت کوینی رفتم که در آن زمان با رشدی بیش از ۶هزار دلار درمقایسه‌با مرتبه پیش، به ۳۹,۸۵۹.۱۸ دلار رسیده بود. بدین‌ترتیب، با خرید ۰.۰۰۱۲۰۴۲ واحد کوین به موجودی کل ۰.۰۲۸۸۰۵۶ بیت کوین رسیدم تا ۹۵۰ دلار سرمایه‌گذاری کل من، ۱,۱۴۸.۱۶ دلار ارزش داشته باشد. نیمه اوت‌۲۰۲۱، شاهد رشد بیت کوین تا ۴۷,۰۱۴.۳۸ دلار بود و بدین‌ترتیب، خرید ۴۸‌دلاری ۰.۰۰۱۰۲۰۹ بیت کوین به موجودی‌ام اضافه کرد. در آن زمان، مجموعاً ۰.۰۲۹۸۲۶۵ بیت کوین به ارزش کل ۱,۴۰۲.۲۷ دلار داشتم.

۱‌سپتامبر‌۲۰۲۱ (۱۰‌شهریور‌۱۴۰۰)، ۴۸ دلار بیت کوین ۴۸,۸۳۴.۲۷دلاری معادل ۰.۰۰۰۹۸۲۹ واحد کوین به ارزش ۱,۵۰۴.۵۵ دلار بود. در آن زمان، مجموعاً ۱,۰۵۰ دلار سرمایه‌گذاری کرده بودم و ۰.۰۳۰۸۰۹۴ واحد کوین دراختیار داشتم. دو هفته بعد و در ۱۵‌سپتامبر (۲۴‌شهریور)، هر بیت کوین معادل ۴۸,۱۴۴.۰۳ دلار بود تا ۴۸ دلار ۰.۰۰۰۹۹۷ کوین به دارایی‌ام اضافه کند. در پایان ماه سپتامبر، ۱,۱۰۰ دلار سرمایه‌گذاری کرده بودم و درمجموع، ۰.۰۳۱۸۰۶۴ کوین در‌اختیار داشتم که ارزشش برابر با ۱,۵۳۱.۲۸ دلار بود.

در ۱‌اکتبر‌۲۰۲۱ (۹‌مهر‌۱۴۰۰)، قیمت هر واحد کوین به ۴۸,۱۶۵.۷۶ دلار رسید تا ۴۸ دلار بیت کوین معادل ۰.۰۰۰۹۹۶۶ واحد کوین باشد. بدین‌ترتیب با ۱,۱۵۰ دلار سرمایه‌گذاری، در آن زمان ۰.۰۳۲۸۰۳ بیت کوین دراختیار داشتم که ارزشش برابر با ۱,۵۷۹.۹۸ دلار بود. آخرین سرمایه‌گذاری‌ام را در ۱۵‌اکتبر‌۲۰۲۱ (۲۳‌مهر‌۱۴۰۰) با بیت کوین ۶۱,۶۹۰.۳۲‌دلاری انجام دادم. بدین‌ترتیب، با ۴۸ دلار توانستم ۰.۰۰۰۷۷۸۱ واحد بیت کوین بخرم و موجودی کل خود را به ۰.۰۳۳۵۸۱۱ واحد با ارزش کل ۲,۰۷۱.۶۳ دلار برسانم. از‌آن‌جا‌که درمجموع ۱,۲۰۰ دلار سرمایه‌گذاری کرده بودم، این میزان موجودی مساوی با بیش از ۸۰۰ دلار سود بود.

اگر هر ماه ۱۰۰ دلار بیت کوین می‌خریدید، چه اتفاقی می‌افتاد؟
برنامه سرمایه‌گذاری نیک نولان در یک نگاه. برای مشاهده اندازه، اصلی روی تصویر کلیک کنید.

با سرمایه‌گذاری ۱۰۰دلاری مستمر در بیت کوین چقدر سود کسب کردم؟

همان‌طورکه گفتم، درست در پایان مدت‌زمانی که برای سرمایه‌گذاری تعیین کرده بودم، به چیزی حدود ۷۳درصد سود با ریسک بسیار اندک دست یافتم.

در میان خاطره نولان، بد نیست ما هم یادآوری کنیم که بیت کوین حدود یک ماه بعد از آخرین سرمایه‌گذاری او، یعنی در ۱۰نوامبر‌۲۰۲۱ (۱۹‌آبان‌۱۴۰۰)، به اوج ۶۸,۷۸۹.۶۳دلاری خود رسید. بدین‌ترتیب، همان ۰.۰۳۳۵۸۱۱ بیت کوین می‌توانست در اوج خود بیش از ۲,۳۱۰ دلار ارزش داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر، بدون اینکه نیاز باشد ریسک بزرگی به جان بخریم، همین استراتژی ساده و بی‌دردسر بدون حتی یک دلار اضافه، در زمان اوج بیت کوین به سودی نزدیک به ۲۰۰درصد دست یافت.

بی‌شک قیمت بیت کوین به نوسان خود ادامه خواهد داد. با‌این‌همه، این مثال به‌خوبی نشان می‌دهد که چگونه سرمایه‌گذاری‌های کوچک‌، اما مستمر راهی مطمئن برای رشد هستند. اگر به اعداد و ارقام هم نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که ارزش کل به‌دست‌آمده فقط یک بار از مقدار کل سرمایه‌گذاری‌شده کمتر بود.

نمی‌توان ریسک ذاتی هر نوع سرمایه‌گذاری را انکار کرد و بازهم منِ نویسنده [نولان] سرمایه‌گذاری روی چیزی که درک درستی از آن ندارید، به‌هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌کنم. علاوه‌بر‌این، هیچ پولی که آمادگی ازدست‌دادنش را نداشته باشم، روی بیت کوین یا هر دارایی دیگری سرمایه‌گذاری نمی‌کنم. ساده‌تر بگویم، اگر همین فردا قیمت بیت کوین به صفر دلار برسد، قطعاً ناامید می‌شوم؛ اما زندگی بر سرم خراب نمی‌شود و رفاه مالی‌ام از بین نمی‌رود.

اعدادی که در این مقاله مرور کردیم، به‌خوبی نشان داد که روند آینده بیت کوین هم احتمالاً صعودی خواهد بود. حتی اگر با چندین ماه کاهش قیمت دست‌به‌گریبان باشیم، بازهم درمجموع روند کلی برترین ارز دیجیتال بازار صعودی به‌نظر می‌رسد.

جمعبندی

در این مقاله جالب که با استفاده از یادداشت نیک نولان در وب‌سایت مدیوم نوشته شده بود، با نمونه‌ای از روش میانگین‌گیری یا همان متوسط هزینه دلاریِ بیت کوین آشنا شدیم. در این مثال خاص، سرمایه‌گذار قصد داشت ۱,۲۰۰ دلار روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کند؛ اما به‌جای اینکه این مبلغ نسبتاً زیاد را به‌یک‌باره بپردازد و سپس نگران ریسک افت قیمت بعد از خرید باشد، آن را به ۲۴ قسمت ۵۰دلاری تقسیم و در مدت یک سال روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرد. فواصل زمانی خرید کوین هم مشخص و هر ۱۵ روز یک‌ بار بود. بدین‌ترتیب، نولان هر ماه ۱۰۰ دلار بیت کوین خرید.

در این مدت، نولان به بررسی اخبار فاندامنتال یا تحلیل تکنیکال نیازی نداشت و ریسک زیادی متحمل نشد. هرماه می‌توانست بخش بسیار اندکی از حقوقش را کنار بگذارد و نگران خرج‌کردن پس‌انداز بلندمدت خود نباشد. اگرچه نولان بخشی از دارایی‌اش را زمانی روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرد که این ارز دیجیتال در محدوده سقف قیمت خود بود، او توانست با این روش از افت ارزش کوین هم بهره ببرد و قسمتی از سرمایه‌اش را زمانی وارد بازار کند که بیت کوین در حال نزول بود.

یکی از مزایای بازار بیت کوین از ابتدای پیدایش تاکنون، روند صعودی آن بوده است. با وجود تمام روزهای ضعیف موقتی بازار، پادشاه ارزهای دیجیتال همواره در مسیری روبه‌رشد گام برداشته است. بنابراین، روش میانگین هزینه دلاری یا همان خرید اندک با فواصل معین می‌تواند به شما کمک کند بدون ریسک‌پذیری زیاد، هرماه مبالغی اندک وارد بازار کنید و تقریباً مطمئن باشید که در بلندمدت سود می‌کنید. با تمام این اوصاف، هرگز‌ نباید پولی را وارد بازار کنید که توانایی ازدست‌دادنش را ندارید. ریسک هر سرمایه‌گذاری هرچقدر اندک باشد، بازهم صفر نیست.



منبع