روی نمودار یک‌ساله بیت کوین نشانه‌ای نزولی دیده می‌شود که مشابه آن هرگز در بازار رویت نشده است. بیت کوین حالا کمتر از ۳ هفته فرصت دارد تا با جهش به سطوح بالاتر از شکل‌گیری این الگوی نزولی جلوگیری کند.

به گزارش بلاک ورکس، بیت کوین کمتر از ۲۰ روز تا ثبت اولین کندل پوششی نزولی خود در نمای یک‌ساله فاصله دارد. این الگو زمانی تشکیل می‌شود که دو کندل با رنگ‌های مخالف (یکی صعودی و دیگری نزولی) پشت سر هم قرار گیرند، به‌طوری که بدنه کندل دوم، بدنه کندل اول را به‌طور کامل پوشش دهد.

نمونه یک کندل پوششی صعودی (سمت چپ) و نزولی (سمت راست).

از آنجایی که بیت کوین به‌عنوان یک دارایی عمر زیادی ندارد، بیرون‌کشیدن روند‌های قیمتی از نمودار سالانه آن کار سختی است. البته در نمودار هفتگی این پرشیا بلاکچین نیز که نمایی به‌نسبت کوتاه‌مدت‌تر به حساب می‌آید، شاهد یک رویداد تازه بودیم؛ اینکه قیمت برای اولین بار در تاریخ به پایین‌تر از اوج چرخه صعودی ماقبل خود سقوط کرد.

بیت کوین در آستانه ثبت اولین کندل پوششی نزولی یک‌ساله خود؛ منتظر یک سقوط بزرگ باشیم؟
نمودار هفتگی قیمت بیت کوین.

همان طور که از نمودار هفتگی بیت کوین پیداست، ۱۹٬۸۰۰ دلار اوج چرخه صعودی سال ۲۰۱۷ این پرشیا بلاکچین بوده است و یک سال طول کشید تا این چرخه کف قیمتی خود را در ۳٬۱۰۰ دلار پیدا کند؛ یعنی یک سقوط ۸۳درصدی از اوج آن زمان. در چرخه کنونی اما، بیت کوین از اوج ۶۹٬۰۰۰ دلاری به نزدیکی ۱۶٬۰۰۰ دلار سقوط کرد که ریزش ۷۵درصدی بهای این پرشیا بلاکچین را در دوره‌ای تقریباً یکسان (یک‌ساله) نشان می‌دهد. چیزی هم که اکنون شاهد آن هستیم نوسان کندل هفتگی بیت کوین زیر اوج قیمتی سال ۲۰۱۷ برای پنجمین هفته متوالی است.

بیت کوین در آستانه ثبت اولین کندل پوششی نزولی یک‌ساله خود؛ منتظر یک سقوط بزرگ باشیم؟
نمودار یک‌ساله قیمت بیت کوین.

همچنین بخوانید: پرایس اکشن چیست؛ آموزش معامله با Price Action

نبرد این هفته بازار می‌تواند بر سر عبور از مقاومت ۱۷٬۴۰۰ دلاری باشد. ضمن اینکه نرخ تورم ماه قبل آمریکا امروز و نرخ بهره بانکی جدید قرار است فردا منتشر شود. انتظار برای افزایش ۰.۵۰ واحد درصدی نرخ بهره در این دوره و بیشتر‌شدن نگرانی‌ها از مواجهه با رکود اقتصادی، تصویری تیره و تار از آینده ارزهای دیجیتال و دیگر دارایی‌های ریسکی باقی گذاشته است.

مایک مک‌گلون (Mike McGlone)، استراتژیست ارشد بلومبرگ، می‌گوید:

بیت کوین، به‌عنوان نقدشونده‌ترین ابزار معاملاتی در دنیا، در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان یک شاخص پیشروی جایگاه تازه‌ای پیدا کرد و در شرایطی که ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران کمتر و کمتر می‌شد، [بخشی از] ارزش خود را از دست داد. با این حال، این پرشیا بلاکچین می‌تواند به نسخهٔ پرنوسان‌ترِ طلا یا اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا تبدیل شود.

نوسان ۲۶۰ روزه بیت کوین در حال حاضر ۴ برابر طلاست. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ میلادی نوسان بیت کوین ۱۰ برابر طلا بود.

هانی رشوان (Hany Rashwan)، مدیرعامل مؤسسه «21Company»، معتقد است کاهش میل سرمایه‌گذاران به ریسک‌پذیری بیشتر که از قبل در بازار دیده می‌شد، آن‌قدری که انتظار می‌رفت نتوانسته بر بازار بیت کوین اثر بگذارد.

او دراین‌باره گفته است:

شرایط کنونی به‌وضوح ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران را نشان می‌دهد و این مسئله نه فقط به بازار ارزهای دیجیتال، بلکه مربوط به تمام صنایع است. در واقع این نوسانِ محدود و خنثای بیت کوین در یک بازه قیمتی خاص بود باعث آرامش خاطر بازار شد.

برخی معامله‌گران به بهبود شرایط بازار در آینده نزدیک امیدوار هستند، اما بیت کوین کمتر از ۳ هفته فرصت دارد تا از سطوح کنونی ۴۰درصد رشد کند و خود را به جایی برساند که شکل‌گیری کندل پوششی نزولی سالانه منتفی شود.

تحلیلگران مؤسسه کوین شیرز (CoinShares) در جدیدترین گزارش خود نوشته‌اند:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری ویژه بیت کوین هفته گذشته شاهد ورود ۱۷میلیون دلار سرمایه جدید بودند. می‌توان گفت احساسات بازار از اواسط نوامبر (آبان) تاکنون پیوسته در حال بهبود بوده است و از این تاریخ مجموعاً ۱۰۸میلیون دلار سرمایه وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیت کوین شده‌ است. این میزان برابر با ۲.۱درصد از کل دارایی تحت‌مدیریت این صندوق‌هاست.

در گزارش کوین شیرز همچنین آمده است:

این بهبود احساسات نسبت به بیت کوین با منفی‌شدن احساسات نسبت به عملکرد دلار در بازارهای جهانی هم‌زمان شده است که بار دیگر رابطه معکوس بیت این دو را به تصویر می‌کشد. ضمن اینکه محصولات سرمایه‌گذاری شورت بیت کوین (در جهت کاهش قیمت – فروش) برای دومین هفته متوالی شاهد خروج سرمایه بوده‌اند و در این هفت روز مجموعاً ۳.۹میلیون دلار از دست داده‌اند.



منبع