ساتوشی ناکاموتو، خالق اسرارآمیز بیت کوین، برای آخرین بار ۱۲ سال پیش در انجمن قدیمی و مجبوب بیت کوین تاک (Bitcointalk) فعال بود و پس از آن جامعه بیت کوین را برای همیشه ترک کرد.

به گزارش کرپیتو پوتیتو، ناکاموتو نمی‌خواست تنها چهره‌ای پنهان و رازآلود باشد. در عوض، خالق بزرگ‌ترین پرشیا بلاکچین جهان می‌خواست روی پروژه‌ای متن‌باز تمرکز کند و اعتبار بیشتری را به برنامه‌نویسان مشارکت‌کننده بدهد.

اطلاعات مروبط به فعالیت ساتوشی ناکاموتو در بیت کوین تاک.

با گذشت بیش از یک دهه بعد، هویت ساتوشی ناکاموتو همچنان یک معمای حل‌نشده باقی مانده است. خالق بیت کوین از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰، به طور قابل‌توجهی در توسعه بیت کوین مشارکت داشت. در آخرین پیام ارسالی به جامعه بیت کوین، ناکاموتو موضوعی را به نام «برخی محدودیت‌های DoS اضافه شد، حالت امن حذف شد» به رشته بحث‌های بیت کوین تاک اضافه کرد. در آخرین پیام، او تأکید کرد که کارهای بیشتری برای انجام‌دادن وجود دارد.

ناکاموتو، زمانی در این انجمن فعال بود که بیت کوین با قیمت ۰.۲ دلار معامله می‌شد و شبکه اصلاً در برابر حملات داس (DoS) مقاوم نبود. چند روز پیش از آن، ناکاموتو از این قضیه ابزار ناراحتی کرد که ویکی لیکس از کمک‌های مالی بیت کوین استفاده می‌کند، آن هم در زمانی که شبکه این پرشیا بلاکچین بسیار کوچک بود. این اقدام ویکی لیکس به‌دنبال محاصره مالی ایالات متحده صورت گرفت، زیرا شرکت‌های پرداختی مانند پی‌پل، مسترکارت و ویزا ارائه خدمات به سازمان‌های افشاگر غیرانتفاعی مثل ویکی لیکس را متوقف کرده بودند.

فروپاشی مالی سال ۲۰۰۸ منجر به کمک‌ مالی دولت به بانک‌ها و شروع چرخه ریاضت اقتصادی شد. در پی آن، اعتماد عمومی به دولت‌ها و سازمان‌ها کاهش یافت و بیت کوین به‌عنوان پاسخی به این بحران جهانیِ مشروعیت پدیدار شد.

از آن زمان چه چیزی تغییر کرده است؟

تغییرات زیادی در ماهیت بیت کوین رخ داده است. از همان روزهای اولیه، ساتوشی ناکاموتو پیش‌بینی می‌کرد که لایه‌هایی که روی بلاک چین بیت‌کوین ساخته می‌شوند (مانند شبکه لایتنینگ)، به آن امکان می‌دهند تا تعریف خود را از یک پول باثبات فراتر ببرد. قابلیت برنامه‌نویسی، یکی از عوامل متعددی است که اضافه‌شدن آن به‌طور بالقوه بیت کوین را به چهارچوبی بهینه برای ایجاد و توسعه نسل سوم وب (Web3) تبدیل می کند.

به‌روزرسانی بلندپروازانه تپروت (Taproot) که در نوامبر (آبان) سال گذشته اجرا شد، اساساً راه را برای شتاب‌بخشیدن به ارائه خدمات حوزه دیفای (DeFi) از طریق شبکه بیت کوین هموار کرد.

همچنین بخوانید: یک سال پس از به‌روزرسانی تپروت؛ بیت کوین بالاخره به دیفای راه پیدا می‌کند؟

سال ۲۰۲۲، سالی نسبتاً پر هرج‌ومرج، بی‌ثبات و از نظر مالی سخت بود که ورشکستگی‌های متعددی از جمله فروپاشی تأسف‌بار اکوسیستم چند میلیارد دلاری تِرا و ورشکستگی فاجعه‌بار صرافی FTX در آن رخ داد. با این همه، بیت کوین سرسخت باقی ماند. همچنین، نرخ ‌پذیرش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در سال گذشته بیش از ۸۰۰درصد رشد داشته است.

فراموش نکنیم، بیت کوین به عنوان پول قانونی در السالوادور و جمهوری آفریقای مرکزی پذیرفته شده است و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این که بسیاری از کشورهای دیگر نیز احتمالاً از این روند پیروی خواهند کرد، فراوان است.



منبع