ماینرهای بیت کوین در سال ۲۰۲۲ یکی از سخت‌ترین دوران‌های کاری خود را پشت سر گذاشتند. با این حال، تمام معیارهای مربوط به فعالیت آنها در این سال منفی نیست و نشانه‌های امیدوارکننده‌ای نیز در داده‌های درون‌زنجیره‌ای (On-chain) مرتبط با استخراج‌کنندگان این پرشیا بلاکچین دیده می‌شود.

به گزارش کریپتو اسلیت، سال ۲۰۲۲ دوران بسیار بدی برای ماینرهای بیت کوین بود. اوایل این سال درگیری نظامی میان روسیه و اوکراین آغاز شد و به‌دنبال آن قیمت انرژی در سراسر جهان افزایش یافت؛ اتفاقی که به ضرر فضای استخراج ارزهای دیجیتال به‌عنوان یکی از صنایع وابسته به انرژی تمام شد.

در ادامه، فروپاشی شبکه تِرا قیمت بیت کوین را به پایین‌ترین سطح خود در دو سال گذشته رساند و همان یک‌ذره سودی را که برای ماینرهای این پرشیا بلاکچین باقی مانده بود، از بین برد.

با گذشت تابستان این سال که با افزایش سرسام‌آور هزینه‌های انرژی همراه بود، بازار بار دیگر تحت‌تأثیر یک بحران قرار گرفت؛ ورشکستگی صرافی «FTX».

شرایط نابسمان سال ۲۰۲۲ هم به ماینرهای کوچک و هم به مزارع بزرگ استخراج بیت کوین ضربه زد. در واقع، آسیب بیشتر به شرکت‌های بزرگی وارد شد که سهام آنها در بورس‌های مختلف نیز خریدوفروش می‌شد. آسیب وارد‌شده به شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه استخراج به این دلیل بیشتر بود که آنها با تکیه بر سودهای کلان خود در طول بازار صعودی سال ۲۰۲۱، حجم بدهی‌های (وام‌های) خود را افزایش داده و پروژه‌های عظیمی را برای گسترش دامنه فعالیت‌های خود آغاز کرده بودند.

فشاری که طی سال ۲۰۲۲ بر ماینرهای بیت کوین وارد شده است، صرفاً در حد یک روایت نیست. داده‌های درون‌زنجیره‌ای این موضوع را تأیید می‌کنند که ۲۰۲۲ سال بسیار پراضطرابی برای استخراج‌کنندگان این پرشیا بلاکچین بوده است.

درآمد ماینرهای بیت کوین از هر اِگزاهش بر ثانیه قدرت پردازشی، از ابتدای امسال پیوسته در حال کاهش بود. درآمد آنها از نظر دلاری هم در مجموع همین وضعیت را داشته و می‌توان گفت دلیل فروش گسترده ماینرها در این سال تا حد زیادی با همین شاخص روشن می‌شود.

تغییرات درآمد ماینرهای بیت کوین از هر اگزاش هش بر ثانیه قدرت پردازشی بر حسب دلار (خط آبی) و بیت کوین (خط نارنجی).

همچنین بخوانید: تحلیل آنچین (On Chain Analysis) یا درون‌زنجیره‌ای چیست؟

شاخص روبان هش نیز این فشار را تأیید می‌کند. این معیار با بررسی میانگین متحرک ۳۰ و ۶۰ روزه بیت کوین، زمان‌بندی دوره‌های فروش دسته‌جمعی ماینرها را نشان می‌دهد. زمانی که میانگین متحرک ۳۰ روزه میانگین متحرک ۶۰ روزه را به سمت پایین قطع کند، یعنی هزینه‌های استخراج بیت کوین بالا رفته و نشانه‌ای برای شروع فروش دسته‌جمعی میان میانرهاست.

در مقابل، اگر میانگین متحرک ۳۰ روزه میانگین متحرک ۶۰ روزه را به سمت بالا قطع کند، یعنی استخراج بیت کوین مجدداً سودآوری لازم را پیدا کرده و فروش دسته‌جمعی ماینرها به پایان رسیده است.

ماینرها طی یک سال گذشته ۵۷هزار بیت کوین به صرافی‌ها واریز کرد‌ه‌اند؛ فشار فروش کاهش یافته است؟
برای مشاهده شاخص در ارزویژن روی تصویر کلیک کنید.

از ابتدای سال ۲۰۲۲ بازار شاهد ۳ تقاطع در این شاخص بوده است که دو مورد آنها نزولی و یکی صعودی در نظر گرفته می‌شود. اکنون، شکل‌گیری یک تقاطع صعودی دیگر می‌تواند مهر تأییدی بر پایان دوره فروش دسته‌جمعی ماینرها باشد.

می‌توان فروش گسترده ماینرهای بیت کوین از ابتدای سال جاری میلادی را به وضوح در شاخص‌های درون‌زنجیره‌‌ای دیگر نیز مشاهده کرد؛ اما این مسئله به این معنی نیست که آنها هرچه را داشته‌اند برای فروش گذاشته‌اند.

کاهش موجودی بیت کوین ماینرها طی ماه‌های اخیر کاملاً محسوس است. از طرفی اما، تعداد تراکنش‌های خروجی از آدرس‌های متعلق به ماینرها، از ابتدای امسال، مجموعاً در حال کاهش بوده است؛ به‌غیر از نوامبر ۲۰۲۲ (آبان) که این شاخص جهشی مقطعی را تجربه کرد.

ماینرها طی یک سال گذشته ۵۷هزار بیت کوین به صرافی‌ها واریز کرد‌ه‌اند؛ فشار فروش کاهش یافته است؟
برای مشاهده شاخص در ارزویژن روی تصویر کلیک کنید.

داده‌های مربوط به واریز بیت کوین از آدرس ماینرها به صرافی‌های پرشیا بلاکچین نیز این جریان را تأیید می‌کند. از شروع سال ۲۰۲۲ حجم واریز بیت کوین از ماینرها به صرافی به‌طور کلی (صرف‌نظر از جهش‌های مقطعی) کاهش یافته است.

استخراج‌کنندگان این پرشیا بلاکچین در مجموع در سال جاری میلادی حدود ۵۷٬۰۰۰ واحد بیت کوین روانه صرافی‌ها کرده‌اند که ۱۸٬۵۰۰ واحد آن به بایننس و ۱۲٬۵۰۰ واحد به کوین بیس منتقل شده است.

ماینرها طی یک سال گذشته ۵۷هزار بیت کوین به صرافی‌ها واریز کرد‌ه‌اند؛ فشار فروش کاهش یافته است؟
برای مشاهده شاخص در ارزویژن روی تصویر کلیک کنید.

تغییرات هش ریت کلی شبکه بیت کوین در طول سال ۲۰۲۲ نیز نشان می‌دهد قدرت شبکه این پرشیا بلاکچین افت نکرده است. یعنی اگر عملکرد هش ریت در کل سال را در نظر بگیریم، سقوط قیمت و افزایش هزینه‌های انرژی تأثیر منفی روی هش ریت نداشته است. در واقع هش ریت کلی شبکه همین حالا هم فاصله زیادی با اوج تاریخی خود ندارد.

ماینرها طی یک سال گذشته ۵۷هزار بیت کوین به صرافی‌ها واریز کرد‌ه‌اند؛ فشار فروش کاهش یافته است؟
برای مشاهده شاخص در ارزویژن روی تصویر کلیک کنید.



منبع