ادامه بازار نزولی و شروع موج ورشکستگی‌های بزرگ میان فعالان صنعت ارزهای دیجیتال، تنها طی ۹ ماه گذشته باعث از بین رفتن ۱۱۶میلیارد دلار از ثروت بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران شناخته‌شده این بخش شده است.

به گزارش کوین تلگراف، این آمار از آخرین برآورد نشریه فوربز به دست آمده که در آن کاهش ثروت ۱۷ چهره فعال در فضای ارزهای دیجیتال اندازه‌گیری شده است. طبق تخمین فوربز، ۱۵ تن از این ۱۷ چهره مطرح از ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰) تاکنون بیش از نیمی از ثروت خود را از دست داده‌اند و در نتیجه، تعداد میلیاردهای حوزه ارزهای دیجیتال ۱۰ نفر کمتر از قبل شده است.

تغییرات ثروت میلیاردهای پرشیا بلاکچین از مارس ۲۰۲۲ تاکنون.

یکی از بزرگترین بازندگان سقوط اخیر، چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس است. سهم ۷۰درصدی او از مجموعه بایننس که در مارس ۲۰۲۲ چیزی حدود ۶۵میلیارد دلار ارزش داشت، اکنون تنها ۴.۵میلیارد دلار ارزش‌گذاری می‌شود.

بریان آرمسترانگ، مدیرعامل صرافی آمریکایی کوین بیس نیز که در ماه مارس ۶میلیارد دلار ثروت داشت، اکنون تنها ۱.۵میلیارد دلار دارایی دارد. ثروت کریس لارسن، هم‌بنیان‌گذار ریپل هم در این بازه زمانی از ۴.۳میلیارد دلار به ۲.۱میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است و برادران وینکِلواس (کامرون و تیلور) که پیش‌تر ثروتی ۴میلیارد دلاری داشتند، اکنون هرکدام تنها ۱.۱میلیارد دلار دارایی دارند.

میان کسانی که جایگاه خود را به‌عنوان یک میلیاردر فعال در این حوزه از دست داده‌اند، نام سمن بنکمن فرید، مدیرعامل سابق صرافی ورشکسته FTX و گری وانگ، هم‌بنیان‌گذار این پلتفرم معاملاتی نیز دیده می‌شود که به ترتیب در مارس ۲۰۲۲ برابر با ۲۴میلیارد و ۵.۹میلیارد دلار ثروت داشتند و اکنون دارایی آنها «صفر» در نظر گرفته می‌شود.

آن‌طور که فوربز در گزارش خود نوشته است، ارزش بدهی‌های معوق مؤسسه دیجیتال کارنسی گروپ (DCG) اکنون بیشتر از دارایی‌های این شرکت است و به همین خاطر ثروت بری سیلبرت (Barry Silbert)، بنیان‌گذار و مدیرعامل این مؤسسه در این برآورد صفر در نظر گرفته شده است. فوربز این را هم اضافه کرده است که سرمایه‌گذاری‌های شخصی سیلبرت در این برآورد در نظر گرفته نشده‌اند و به‌دلیل کمبود اطلاعات قابل‌اندازه‌گیری نیستند.

همچنین بخوانید: شیوع ورشکستگی؛ گری‌اسکیل هم به سرنوشت FTX دچار می‌شود؟

نیکل ویسوانتان (Nickel Viswanathan) و جوزف لِی (Joseph Lay)، از شرکت نرم‌افزاری الکمی (Alchemy)، دوین فینزر (Devin Finzer) و الکس آتالا (Alex Atallah) از بازار NFTهای اوپن‌سی (OpenSea)، فِرِد ارسام (Fred Ehrsam) از صرافی کوین بیس، مایکل سیلور از مایکرواستراتژی و تیم دراپر، سرمایه‌گذار خطرپذیر نیز جزو افرادی هستند که به‌خاطر از دست دادن سرمایه، از فهرست میلیاردرهای پرشیا بلاکچین خارج شده‌اند.

به عقیده برخی از فعالان این حوزه، بعید به نظر می‌رسد که بازار نزولی ارزهای دیجیتال به این زودی‌ها تمام شود و خدشه‌ای که سقوط صرافی FTX به اعتماد سرمایه‌گذاران وارد کرد، بحران نقدینگی بزرگی را در سرتاسر این صنعت شکل داده است. این گروه باور دارند بازار نزولی‌ای که اکنون در آن به سر می‌بریم تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه خواهد داشت.



منبع