NFT یا توکن غیرمثلی (Non-fungible token)، نوعی دارایی دیجیتالِ منحصربه‌فرد است. برخلافِ بیت کوین، اتریوم و همه ارزهای دیجیتال دیگر که مثلی هستند و واحدهای تعویض‌پذیر دارند، هر واحد NFT ویژگی‌های خاصی دارد که آن را از واحدهای دیگر متمایز می‌کند.

اگر تعریف بالا را درک نکردید، جای نگرانی ندارد؛ چراکه در این مقاله، این پدیدهٔ نوین را با زبانی ساده توضیح می‌دهم؛ با مثال‌هایی متنوع. همچنین، به شما یاد می‌دهم که چگونه NFT بسازید یا معامله کنید و در پایان نگاهی خواهیم داشت به NFT‌های رایگان.

تعریف NFT به‌ زبان ساده

قبل از اینکه بگویم NFT چیست، بیایید یک‌ قدم عقب‌تر برویم و ببینیم اصلاً مثلی‌بودن (تعویض‌پذیر‌بودن) یا غیرمثلی‌بودن (تعویض‌پذیرنبودن) یعنی چه.

دارایی مثلی چیست؟ دارایی غیرمثلی چیست؟

تفاوت دارایی مثلی و غیرمثلی (طراحی: فرشاد متکلمی © ارزدیجیتال)

در اقتصاد یا علوم مالی، یک چیز (پول، کالا و …) در صورتی مثلی یا تعویض‌پذیر (Fungible) است که واحدهای آن با یکدیگر قابل‌تعویض باشند.

بیت کوین، دلار، ریال و به‌طور کلی پول‌ها، نمونه‌های بارز از دارایی‌های مثلی یا تعویض‌پذیر هستند. یک اسکناس ۱۰,۰۰۰ تومانی در مقابل اسکناس ۱۰,۰۰۰ تومانیِ دیگر، از نظر ارزش کاملاً برابر است و هر دو می‌توانند با یکدیگر تعویض شوند و مقدار کالای یکسانی را خریداری کنند.

برای مثال، زمانی که اسکناسی ۱۰,۰۰۰ تومانی به دوستتان قرض می‌دهید، انتظار ندارید که بعداً دقیقاً همان اسکناس را پس بگیرید.

تابلوی مونالیزا، شاهکار لئوناردو دا وینچی؛ نمونه بارز از یک دارایی غیرمثلی
تابلوی مونالیزا، شاهکار لئوناردو دا وینچی؛ نمونه بارز از یک دارایی غیرمثلی

در مقابلِ دارایی‌های مثلی‌،‌ چیزهای غیرمثلی (Non-fungible) قرار دارند که دورتادور ما را فرا گرفته‌اند.

به‌طور کلی، می‌شود گفت هر چیزی که ابزار مبادله نباشد، غیرمثلی است.

مثلاً لپ‌تاپ شما، تلفن همراه شما و خودروی شما اقلام غیرمثلی هستند. اگر خودروی خودتان را به دوستتان قرض بدهید تا به مسافرت برود، انتظار دارید دقیقاً همان خودرو را پس بگیرید نه خودرویی دیگر.

برای درک بهتر، مثلاً بلیت بازی پرسپولیس و استقلال هم غیرمثلی است.

نمونه‌ای دیگر: تابلوی «مونالیزا»، شاهکار لئوناردو داوینچی، کاملاً غیرمثلی است. آیا کسی می‌تواند این اثر تاریخی را با تابلوای معمولی مبادله کند، با این فکر که هر دوی آنها تابلوی نقاشی هستند؟

فراموش نکنید مثلی‌بودن یا نبودن نسبی است و بستگی دارد به نگاه ما؛ مثلاً دربارهٔ بلیت مسابقه فوتبال، اگر ما سه نوع بلیت طبقه پایین، طبقه بالا و جایگاه ویژه داشته باشیم، ممکن است تمام بلیت‌های طبقه پایین نسبت به یکدیگر مثلی باشند؛ اما در مقابل، بلیت‌های طبقه بالا و جایگاه ویژه غیرمثلی محسوب می‌شوند.

همچنین، مثلی‌بودن یا نبودن یک چیز می‌تواند وابسته باشد به تفکر فردی. گفتیم یک اسکناس ۱۰,۰۰۰ تومانی مثلی است؛ اما ممکن است اسکناسی به‌خصوص که برای بقیه معادل همان ۱۰,۰۰۰ تومان ارزش دارد، برای شما یادگاریِ فردی عزیز باشد و حاضر نباشید آن را با چندمیلیون تومان هم معاوضه کنید.

با این مقدمه، حالا برویم سراغ اینکه NFT چیست.

حالا NFT چیست؟

NFT چیست؟

NFT یا همان توکن غیرمثلی، نوعی دارایی دیجیتال (مشابه ارز دیجیتال) است. هر واحد NFT برخلاف ارزهای دیجیتال، کمیاب و منحصربه‌فرد است؛ اما مانند ارزهای دیجیتال روی بلاکچین و کیف پول‌ها ذخیره و جابه‌جا می‌شود.

به‌عبارت دیگر، ارزهای دیجیتال مثلی هستند و NFT‌ها همان طور که از نامشان پیداست، غیرمثلی هستند و هر واحدشان ممکن است با واحد دیگر متفاوت باشد.

اما توکن‌های غیرمثلی هم مانند ارزهای دیجیتال معمولی (بیت کوین، اتریوم و …) روی کیف پول‌های دیجیتال ذخیره و منتقل می‌شوند و مثل ارزهای دیجیتال، مالکیت NFT هم به فرد دارنده کیف پول (کلید خصوصی) تعلق دارد.

توکن‌های غیرمثلی سه ویژگی مهم دارند که آنها را از ارزهای دیجیتال دیگر متمایز می‌کند:

منحصربه‌فردبودن

NFT‌ها همان‌ طور که از نامشان پیداست، منحصربه‌فرد هستند؛ یعنی هرکدام ویژگی‌های خاصی دارند که در توکن دیگر دیده نمی‌شود. به‌عنوان نمونه، یک نقاشی دیجیتالی با نقاشی دیجیتالی دیگر متفاوت است و اگر برای این دو NFT (مشابهٔ سند مالکیت) بسازیم، NFT هر کدام متفاوت است.

درباره ارزهای دیجیتال و پول‌ها این طور نیست.

کمیاب‌بودن

کمیابی یکی از ویژگی‌های جذاب NFT‌ها است. توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌صورت نامحدود واحدهای توکن ایجاد کنند؛ اما اغلب آنها ترجیح می‌دهند کمیابی توکن‌های غیرمثلی خود را تا حد زیادی افزایش دهند. از بیشترِ توکن‌های غیرمثلی فقط یک واحد می‌سازند.

به واحدهای کوچک‌تر تقسیم نمی‌شود

برای خرید بیت کوین لازم نیست حتماً یک واحد بیت کوین بخرید. این ارز دیجیتال تا هشت رقم اعشار تقسیم می‌شود و به‌عنوان مثال می‌توان ۰.۰۰۱ از یک بیت کوین را خرید. در مقابل، NFT‌ها تقسیم‌پذیر نیستند و تنها به‌صورت واحد کامل جابه‌جا می‌شوند. نمی‌توانید مثلاً ۰.۰۱ از یک بلیت یا ۰.۰۱ از یک آیتم بازی را بخرید.

حالا که توضیح دادم NFT چیست، بیایید برای درک بهتر بررسی کنیم که چرا این نوآوری بسیار مهم است.

چرا NFT‌ها محبوب و مهم هستند؟

با خواندن توضیحات بالا، شاید همین حالا با خود بگویید:

«مدت‌هاست که در بازی‌های کامپیوتری آیتم‌های مجازی مختلف را به دست می‌آوریم و ذخیره می‌کنیم و سال‌هاست که از طریق اینترنت، بلیت رویدادهای مختلف را تهیه می‌کنیم. پس توکن‌های غیرمثلی دقیقاً چه مشکلاتی را حل می‌کنند؟»

شاید بشود گفت NFT‌ها، انقلابی در دارایی‌های دیجیتال هستند. در حقیقت، پس از ظهور اینترنت و گسترش فضای مجازی، نوعی دیگر از دارایی به وجود آمد که به آن دارایی‌های دیجیتال می‌گویند.

این دارایی‌های دیجیتالی (محتوای دیجیتال، بلیت، آیتم‌های بازی، فایل‌ها، حق نشر و …) مدت‌هاست که وجود دارند؛ اما NFT‌ها دو مزیت دارند که تاکنون به‌ این شکل در دنیای اینترنت ندیده بودیم:

مالکیت حقیقی با NFT‌ها

در دنیای فیزیکی، اثبات مالکیت خانه، ماشین و خیلی از اموال آسان است؛ چون هم فیزیکی هستند و هم برایشان سند صادر می‌شود.

NFT همان سند دارایی است؛ اما در دنیای دیجیتال.

به‌عبارت دیگر، مالکیت در دنیای دیجیتال یا اینترنت، همیشه تکه گم‌شده پازل بوده است. وقتی اینترنتی بلیت می‌خرید، مالک حقیقی آن نیستید؛ چون شرکت صادرکنندهٔ بلیت خیلی راحت می‌تواند بلیتی را که برای رویدادی خریده‌اید، باطل کند.

اگر بخواهم مثال دیگری بزنیم، آیا نام کاربری اینستاگرام شما واقعاً متعلق به خودتان است یا شرکت متا؟

وقتی عکاسی می‌کنید و در اینترنت به‌اشتراک می‌گذارید، مالکیت خود را چگونه بر آن عکس اثبات می‌کنید؟

به‌لطف بلاکچین، NFT‌ها آمده‌اند که در دنیای دیجیتال مالکیتی واقعی‌ ایجاد کنند؛ حداقل‌ واقعی‌تر از حالا!

تصور کنید سند مالکیت خانه خود را به جمعی ۱۰۰ نفری (اعضای بلاک چین) نشان دهید و همه با تلفن‌های همراه خود از آن عکس بگیرند (نسخه‌ای از آن را ذخیره کنند). حالا اگر کسی بگوید که این دارایی به من تعلق دارد (تقلب یا دزدی)، برای آن جمع (بلاک چین) پذیرفته نیست؛ چون آنها نسخه‌ای از سند مالکیت را در اختیار دارند.

برای مطالعه بیشتر درباره نقش بلاک چین در NFT‌ها، بهتر است مقاله «بلاک چین چیست؟» را بخوانید.

انتقال و معامله آسان NFT‌ها

NFT‌ها خیلی سریع و آسان روی کیف پول‌های دیجیتالی در موبایل و کامپیوتر شخصی ذخیره، منتقل و در بازارهای دیجیتالی معامله می‌شوند.

با کمک این نوآوری، خیلی راحت می‌توانید محتوا، نام کاربری، نقاشی و عکس، آیتم بازی و انواع دارایی‌های دیجیتالی دیگر را با پول واقعی به فروش برسانید یا آنها را در بازار آزاد از کاربران دیگر بخرید.

چرا nft‌ها مهم هستند؟
چرا ان‌اف‌تی‌ها محبوب و مهم هستند؟ (طراحی: فرشاد متکلمی © ارزدیجیتال)

حالا که می‌دانیم NFT چیست و چرا مهم است، بیایید ببینیم به چه کارمان می‌آیند؟

موارد کاربرد NFT‌ها

مهم‌ترین کاربردهای NFT‌ها را می‌شود در موارد زیر خلاصه کرد:

آثار هنری (هنر دیجیتال، نقاشی، عکس، موسیقی)

برای هنرمندانی که در عرصه دیجیتال فعالیت می‌کنند، محافظت از کپی‌رایت یا همان حق نشر همیشه چالشی اساسی بوده است و امروزه سرقت آثار هنری در دنیای دیجیتال به‌‌راحتیِ آب‌خوردن است.

NFT با ثبت مالکیت اثر روی بلاکچین، نوعی سند مالکیت دیجیتالی برای هنرمند ایجاد می‌کند و می‌تواند با حذف واسطه‌ها، سود بیشتری به هنرمند برساند.

کلکسیونی‌ها

تمبری قدیمی متعلق به ۷۰ سال پیش امروز هیچ کاربردی ندارد؛ اما بسیار ارزشمند است و کلکسیونرهای تمبر برای آن سرودست می‌شکنند. یکی از کاربردهای اصلی توکن‌های غیرمثلی ایجاد دارایی‌های دیجیتال کلکسیونی است.

مثلاً فرض کنید از نقاشی مشهوری فقط یکی وجود دارد. اگر برای نقاشی NFT ایجاد کنیم و اصل اثر (فیزیکی) را از بین ببریم، ارزش این NFT سر به فلک می‌کشد؛ اتفاقی که یک بار هم رخ داده است.

دامنه‌های اینترنتی

با کمک NFT و بلاکچین، امروز شاهد ظهور و گسترش دامنه‌های بلاکچینی یا دامنه‌های غیرمتمرکز هستیم که به‌جای سیستم‌های متمرکز، از زیرساخت‌های غیرمتمرکز برای مدیریت نام‌‌دامنه‌ها استفاده می‌کنند. چنین دامنه‌هایی می‌توانند از نظر مالکیت و امنیت، در آینده فراتر از حدانتظار ظاهر شوند.

برای مثال، اتریوم‌ نِیم‌ سرویس (Ethereum Name Service) یکی از بزرگترین ارائه‌دهندگان دامنه‌های بلاکچینی با پسوند .eth است. مالکیت این دامنه‌ها که هرکدام یک NFT هستند، روی بلاکچین اتریوم ذخیره می‌شوند. بنابراین، برای تغییر مالکیت این دامنه‌ها راهی جز حمله به بلاکچین اتریوم نیست که با توجه به بزرگیِ زنجیره، کاری تقریباً غیرممکن است.

ورزش و بازی‌های ورزشی

وقتی بچه بودم، بین بچه‌ها کارت‌بازی رواج داشت. با کارت‌هایی که بیشترشان هم کارت بازیکنان فوتبال بودند، به‌شکل‌های مختلف بازی می‌کردیم و درنهایت تلاشمان این بود که کارت‌های بیشتری جمع کنیم. کارت بعضی از بازیکنان هم برایمان ارزش بیشتری داشت.

کارت‌های فوتبالی
کارت‌های فوتبالی؛ NFT‌های دوران بچگی! – منبع: ایسام

حالا همین کارت‌بازی، دیجیتالی شده است و کارت‌ها حالا هرکدام یک NFT هستند.

کارت‌های بازیکنان، اتفاقات مهم ورزشی (مانند یک گل زیبا) و … به‌صورت NFT درمی‌آیند و افراد می‌توانند با هدف بازی‌کردن یا جمع‌آوری کلکسیون، آنها را روی کیف پول خود ذخیره کنند.

به‌عنوان مثال، سوریر (Sorare)، بازی فوتبال‌فانتزی مبتنی بر NFT است. پس از ثبت‌نام در این بازی، افراد می‌توانند تیم دلخواه خود را از بازیکنان دنیای واقعی بسازند و در لیگ‌ها با بازیکنان دیگر رقابت کنند.

عملکرد بازیکنان در دنیای واقعی (گل، پاس گل، اخراج و …) در امتیازها تأثیر می‌گذارد و در نهایت قهرمان لیگ‌ِ فوتبال‌فانتزی را مشخص می‌کند. به تیم‌های برتر هرلیگ، کارت‌های کمیاب فوتبالی (مثلاً کارت لیونل مسی) اهدا می‌شود که برای بهترکردن تیم می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

کاربردی‌ها

ان‌اف‌تی‌ کاربردی یا سودمند (Utility)، به‌طور کلی نوعی از NFT است که برای خرید کالا یا خدمات کاربرد دارد. به‌عنوان مثال، بلیت NFT کنسرت، نوعی NFT کاربردی است که به دارنده آن، حق حضور در کنسرتی را می‌دهد.

جهان‌های مجازی

در متاورس‌‌ها یا همان جهان‌های مجازی، هر زمین، لباس، مدل مو و … یک NFT است. به‌عنوان نمونه، در متاورس دیسنترالند، زمین‌ها NFT هستند و مالک زمین‌ها می‌توانند محتوای دلخواه (شکل و ساختمان‌ها) را روی زمین پیاده کنند.

دارایی‌های دنیای واقعی

در آینده‌ای که شاید خیلی دور هم نباشد، خانه‌ها و آپارتمان‌ها می‌توانند به توکن (NFT) تبدیل شود و این NFT جای سندهای سنتی را بگیرد. از مزایای این تحول انقلابی می‌شود به حذف کاغذبازی‌ها و معاملات سریع و بدون واسطه دارایی‌های فیزیکی اشاره کرد.

اکنون چالش‌های قانونی اجازه پیاده‌سازی گسترده این ایده را نمی‌دهد؛ اما آینده طور دیگری است.

به‌جز این کاربردهای مهمی که اشاره کردم، NFT‌ها می‌توانند در انواع جنبه‌های دیگر هم کاربردی باشند و هرجا نیاز به اثبات مالکیت باشد، می‌توان از مزایای NFT‌ها بهره‌مند شد.

کاربردهای nft
برای مشاهده اندازه کامل، روی تصویر بزنید.

چرا کسی حاضر می‌شود برای NFT پول پرداخت کند؟

شاید وقتی برای اولین بار با NFT‌ها آشنا شدید و شنیدید ان‌اف‌تی‌ِ یک نقاشی، با قیمت چندمیلیون دلار فروخته شده است، اولین سوالی که از خود پرسیده‌اید، این بوده است: «خب که چی؟ چرا کسی باید برای این پول بده؟»

به‌ چند دلیل اصلی کسی حاضر می‌شود برای NFT پول پرداخت کند:

خودنمایی و تعامل اجتماعی

آدم‌ها در طول تاریخ همیشه تلاش کرده‌اند که با چیزهایی که مالکش هستند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

حالا که در عصری هستیم که همه‌چیز دارد دیجیتالی می‌شود و مردم اکثر وقت خود را در اینترنت می‌گذارنند، این فرصت فراهم شده است که با بلاکچین، مالک چیزهای دیجیتالی هم باشیم. ساده‌تر بگویم، فرصت جدیدی پیدا کرده‌ایم برای جلب توجه و پزدادن؛ این بار در اینترنت.

در عصر دیجیتال هم افراد برای برقراری ارتباط، چیزهای دیجیتالی می‌خرند و در تلاش برای خودنمایی از این طریق هستند.

برای مثال، فردی ثروتمند و خوره فناوری وقتی می‌بینید که یکی از NFT‌های کالکشن «بورد ایپ یات کلاب» که تعدادشان هم محدود است، به چهره و ویژگی‌های خودش شباهت دارد، آن را می‌خرد و روی پروفایل توییتر خود می‌گذارد. در حقیقت، او دارد به بقیه اعلام می‌کند که:

  • من یکی از معدود افرادی هستم که می‌دانم NFT چیست و جلوتر از بقیه حرکت می‌کنم.
  • من یکی از معدود افرادی هستم که NFT‌های این کالکشن را خریده‌ام؛
  • من خوره فناوری و به‌خصوص NFT هستم؛
  • پروفایل من خاص است؛
  • مالکیت این اثر روی بلاکچین به‌اسم من ثبت شده است؛
  • من ثروتمندم؛
  • و … .

اکنون در توییتر اگر روی تصویر پروفایل‌های ان‌اف‌تی‌دار بزنید، آدرس مالک و جزئیات NFT را مشاهده می‌کنید. بنابراین، اگر کسی همان تصویر را دانلود کند و روی پروفایل خودش بگذارد، هیچ ارزشی ندارد و به‌راحتی تشخیص داده می‌شود. سایر شبکه‌های اجتماعی هم احتمالاً ‌به‌زودی چنین قابلیتی را فراهم می‌کنند.

NFT در توییتر
در توییتر این امکان فراهم است که افراد تصویر پروفایل خود را با NFT پر کنند. با زدن روی تصویر پروفایل، اطلاعات NFT نمایش داده می‌شود و بنابراین، تقلب و کپی به‌راحتی تشخیص‌ داده می‌شود.

اصالت

چیزی که ان‌اف‌تی‌ها از آن بهره‌مند هستند این است که می‌شود به‌راحتی اصل را از فرع تمایز داد.

چطور چنین چیزی رخ می‌دهد؟ شفافیت و تغییرناپذیری بلاکچین.

هرمعامله و تراکنشی که برای یک NFT انجام شود، در بلاک چین‌ (مثل اتریوم) که کاملاً شفاف است ثبت می‌شود و رهگیری آن خیلی آسان است.

همچنین، آدرس مالک و سازندهٔ NFT روی بلاکچین ثبت می‌شود و دستکاری سوابق بلاک چین هم تقریباً غیرممکن است؛ حداقل در بلاکچین امنی مثل اتریوم. با همین ویژگی، خیلی راحت می‌شود متوجه شد که کدام NFT اصلی است و کدام غیراصل.

به‌عنوان نمونه، چندی پیش، یک کلکسیونر مشهور، اثر «EVERYDAYS: THE FIRST ۵۰۰۰ DAYS» از بیپل، طراح مشهور را با قیمت ۶۹‌میلیون دلار خرید.

چیزی که به این اثر اصالت می‌دهد این است که «بیپل»، هنرمند مشهور، آن را طراحی کرده است و آدرس کیف پول بیپل هم مشخص است.

از اثر بیپل صدها NFT تقلبی وجود دارد؛ اما کسی برای آن‌ها حتی یک دلار هم پرداخت نمی‌کند؛ چون خیلی راحت ان‌اف‌تیِ اصلی تشخیص داده می‌شود.

اصالت NFT
ان‌اف‌تی‌های تقلبیِ اثر بیپل

وقتی کلکسیونری هم تابلوی نقاشی فیزیکی و گران‌قیمتی را می‌خرد، در حقیقت به‌دنبال خرید اصالت است و نه خودِ نقاشی. به همین دلیل است که در حراجی‌های بزرگ، هزاران دلار صرف بررسی اصالت اثر می‌شود.

درباره NFT‌ها، نیاز به کارشناس اصالت اثر هم نیست و خیلی راحت می‌شود به وب‌سایت‌های کاوشگر بلاک مراجعه کرد و دید که NFT را چه آدرسی ساخته است. کسی هم نمی‌تواند بلاکچین را دستکاری کند و مثلاً آدرس خودش را جای آدرس سازنده بگذارد.

کمیابی

اگر ان‌اف‌تی اصیل باشد، کمیابی یکی از موارد مهم در ارزشمندی آن است. طبق قانون عرضه و تقاضا، وقتی عرضه چیزی کم باشد، رشد تقاضا، باعث افزایش بهای آن می‌شود. در حوزه‌هایی مثل هنر، بازی‌ها و کلکسیونی‌ها، کمیابی NFT‌ها بیشتر به چشم می‌آید.

کاربرد

در بعضی مواقع، یک ان‌اف‌تی کاربرد یا سودمندی دارد و طبیعی است که کسی برای دستیابی به آن سودمندی، ان‌اف‌تی را خریداری کند. به‌عنوان نمونه، اگر بلیت ورود به یک بازی NFT باشد، برای آن تقاضا ایجاد می‌شود.

سرمایه‌گذاری یا پولشویی

مانند هر دارایی دیگری، ممکن است کسی ان‌اف‌تی‌‌ها را با هدف سرمایه‌گذاری بخرد. همچنین، با توجه به تمرکززدایی و توجه خاص به حریم‌خصوصی در دنیای بلاکچین، ان‌اف‌تی‌ها ممکن است با هدف پولشویی معامله شوند که البته طبق آمار، چندان نگران‌کننده نیست.

چطور NFT بسازیم؟

ساخت NFT‌
مراحل ساخت یک NFT‌ ساده (طراحی: فرشاد متکلمی © ارزدیجیتال)

شاید یکی از بهترین راه‌ها برای پاسخ به پرسش NFT چیست، این باشد که راهنمایی‌تان کنم یکی برای خودتان بسازید.

اگر تازه‌کار هستید می‌خواهید بدون پیچیدگی‌های فنی و بدون کار با قراردادهای هوشمند NFT بسازید، گام‌های زیر را طی کنید:

۱. بلاکچین مدنظر خود را انتخاب کنید:

ابتدا بلاکچینی برای میزبانی از ان‌اف‌تی خود انتخاب کنید. اتریوم امن‌ترین و بزرگترین پلتفرم موجود است؛ اما در مقابل سایر بلاکچین‌ها کمی کارمزد شبکه بیشتری دارد. پس از اتریوم، پالیگان، سولانا، بایننس اسمارت چین و اولنچ می‌توانند انتخاب‌های بعدی باشند.

۲. کیف پول نصب کنید:

نسبت به بلاکچینی که انتخاب کرده‌اید، کیف پول مناسب نصب کنید. کیف پول باید از قابلیت تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp‌ها) بهره‌مند باشد. به‌عنوان نمونه، اگر بلاکچین مدنظر شما اتریوم، پالیگان یا اولنچ باشد، یکی از بهترین گزینه‌ها کیف پول متامسک (Metamask) است. برای سولانا هم می‌توانید از کیف پول فانتوم استفاده کنید.

۳. محتوای ان‌اف‌تی خود را آماده کنید:

فایلِ عکس، ویدیو، صدا یا مدل سه‌بعدی خود را آماده کنید. برای محتوای NFT نهایت خلاقیت خود را به‌کار بگیرید و هرآنچه را در چنته دارید رو کنید.

۴. ان‌اف‌تی خود را بسازید (مینت کنید):

اگر تازه‌کار هستید، بهترین کار این است که در یکی از بازارهای NFT مانند اوپن‌سی (Opensea)، ان‌اف‌تی خود را مینت (mint) کنید. منظور از مینت‌کردن (=ضرب‌کردن) همان ساختن و ثبت NFT روی بلاکچین است. در اوپن‌سی از طریق دکمه «Create» با چند کلیک ساده می‌توانید ان‌اف‌تی خود را بسازید.

۵. برای ان‌اف‌تی خود بازاریابی کنید:

اول از همه، انتظار نداشته باشید کسی ان‌اف‌تی شما را بخرد؛ چون بازار پر است از NFT‌های جذاب که لزوماً خریداری هم ندارند. بنابراین، اگر مشهور نباشید، کار دشواری برای فروش NFT پیش روی شماست. با این حال، می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی برای NFT خود تبلیغات کنید و با ساخت جامعه فعال، برای آن بازاریابی کنید. دست‌ِکم حالا می‌دانید NFT چیست و می‌توانید از NFT خود برای تصویر پروفایل شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

چطور NFT معامله کنم؟

معامله NFT
مراحل معامله NFT‌ها (طراحی: فرشاد متکلمی © ارزدیجیتال)

پس از اینکه درک کردید NFT چیست و نحوه ساخت آن را فرا گرفتید، برای معامله NFT‌ها هم چند قدم ساده پیش روی شماست:

۱. بازار NFT پیدا کنید:

برای معامله NFT‌ها بازار آنلاین پیدا کنید. بهترین بازارهای NFT در سال ۲۰۲۳:

  • اوپن‌سی (Opensea)
  • بلر (Blur)
  • لوکس‌ریر (LooksRare)
  • رریبل (Rarible)

۲. ان‌اف‌تی‌ها را تحلیل و بررسی کنید:

درمیانِ هزاران و شاید میلیون‌ها NFT بررسی کنید. با امکان فیلترکردن، کالکشن‌های مناسب را پیدا کنید. فراموش نکنید ممکن است بعد از خرید NFT هرگز نتوانید آن را به فروش برسانید. بنابراین، حتماً و حتماً ساعات‌ها زمان برای تحلیل و تحقیقات خودتان صرف کنید. مهم‌ترین معیارهایی که می‌توانید بررسی کنید:

  • حجم معاملات
  • تیم سازنده
  • کامیونیتی و اخبار
  • وضعیت بازار کریپتو
  • توکنومیکز (اقتصاد توکنی NFT)

۳. ان‌اف‌تی بخرید و بفروشید:

پس از تحقیق فراوان، با واریز ارز دیجیتال (معمولاً اتر) به کیف پول خود و متصل‌کردن آن به بازار NFT، ان‌اف‌تی مدنظر خود را بخرید و پس از مدتی با سود بفروشید. فراموش نکنید ریسک این بازار می‌تواند از بازار ارزهای دیجیتال هم بیشتر باشد.

NFT رایگان (فری‌مینت) چیست؟

NFT رایگان یا همان فری‌مینت (free mint)، ان‌اف‌تی‌هایی هستند که کاربران می‌توانند بدون پرداخت هزینه آنها را ایجاد کنند. این NFT‌ها را معمولاً هنرمندان و استارت‌آپ‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال با اهداف تبلیغاتی ایجاد می‌کنند تا آگاهی از برند خود را افزایش دهند.

ان‌اف‌تی‌های فری‌مینت اغلب عرضه محدودی دارند و به‌صورت ایردراپ یا قرعه‌کشی توزیع می‌شوند.

فراموش نکنید اغلب ان‌اف‌تی‌های رایگان درنهایت قیمت چندانی پیدا نمی‌کنند و سودی به دارندگان نمی‌رسانند؛ بنابراین گذاشتن وقت و انرژی برای به‌دست‌آوردن آنها چندان منطقی نیست؛ مگر اینکه با تحقیق و بررسی، دربارهٔ آینده‌شان مطمئن شویم.

پاسخ به چند پرسش متداول درباره NFT

NFT چیست؟

در کوتاه‌ترین تعریف، NFT (توکن غیرمثلی) دارایی دیجیتال منحصربه‌فرد و تقسیم‌ناپذیری است که روی یک بلاکچین ذخیره شده است و بلاکچین مالکیت و اعتبار آن را تأیید می‌کند.

چگونه NFT بسازم؟

اگر توسعه‌دهنده قرارداد هوشمند نیستید، ساده‌ترین راه برای ساخت NFT مراجعه به سایت‌هایی مانند Opensea است.

چگونه NFT‌ معامله کنم؟

برای معامله NFT‌ها می‌توانید به بازارهای NFT مانند Opensea و Blur مراجعه کنید.

آیا خرید NFT به‌صرفه است؟

بستگی به NFT دارد. اگر NFT ارزشمند بخرید، فرصت سود خوبی وجود دارد. در عین حال، این بازار به‌شدت پرریسک است و بدون اغراق بیش از ۸۰‌درصد NFT‌ها هیچ ارزشی ندارند؛ بنابراین، حتماً‌ قبل از سرمایه‌گذاری به‌خوبی تحقیق کنید.

گران‌ترین NFT دنیا چیست؟

در ۲ دسامبر سال ۲۰۲۱، ان‌اف‌تی «The Merge»، اثر «Pak» با قیمت ۹۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروخته شد و هنوز رکورد فروش بالاتری به‌ثبت نرسیده است.



منبع