روز گذشته، قیمت بیت کوین ساعاتی پس از انتشار نرخ تورم ایالات متحده که مطابق با انتظارات بازار بود، به ۲۶٬۵۵۰ دلار، بالاترین سطح خود در ۹ ماه گذشته رسید. با این حال، داده‌های نزولی آن‌چین در کنار تشکیل یک سطح مقاومت مهم، احتمال اصلاح قیمت را در روند کنونی افزایش می‌دهد.

به گزارش کوین تلگراف، در حالی که شرایط کنونی اقتصاد کلان (کاهش نرخ تورم ایالات متحده) ممکن است به نفع خریداران دارایی‌‌های پرریسک مانند بیت کوین باشد، بررسی برخی از شاخص‌های آن‌چین بیانگر احتمال اصلاح قیمت‌ها در کوتاه‌مدت است.

ورود دوباره بیت کوین به صرافی‌ها، هم‌زمان با جهش قیمت

شاخص جابه‌جایی سرمایه در صرافی‌ها (Exchange Flow) در پلتفرم تحلیل آن‌چین گلس‌نود در ۱۳ مارس (۲۲ اسفند) بیشترین میزان از سرمایه ورودی به پلتفرم‌های معاملاتی متمرکز از مه ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱)‌ را به ثبت رساند. این اتفاق به معنای رشد عرضه بیت کوین در صرافی‌ها و افزایش احتمال ایجاد فشار فروش در بازار است.

جهش کوچکی در شاخص «Coin Days Destroyed» که ارزش وزنی بیت کوین‌های جابه‌جا‌شده را اندازه‌گیری می‌کند نیز نشان می‌دهد که کیف پول‌های قدیمی در حال انتقال بیت کوین‌های خود هستند. رشد این شاخص احتمالاً بیانگر ذخیره سود توسط سرمایه‌گذاران بلندمدت است که می‌تواند منجر به اصلاح قیمت شود.

نمودار خالص حجم بیت کوین ورودی به صرافی‌ها.

همچنین بخوانید: تحلیل آنچین (On Chain Analysis) یا تحلیل درون‌زنجیره‌ای چیست؟

جهش نرخ‌های تأمین مالی بیت کوین و RSI

افزون بر این‌ها، نرخ تأمین مالی قرارداد‌های آتی دائمی (Perpetual) بیت کوین با انتشار داده‌‌های تورمی ایالات متحده افزایش یافت. به بیان دیگر، افزایش نرخ‌های تأمین مالی به این معناست که معامله‌گران بیشتری با موقعیت‌های معاملاتی اهرم‌دار روی روند صعودی شرط‌بندی می کنند که می‌توان ریسک اصلاح قیمت را افزایش دهد.

۴ دلیل برای اینکه ۲۶هزار دلار فعلاً سقف قیمتی بیت کوین خواهد بود
نمودار نرخ تأمین مالی برای قرارداد‌های آتی دائمی بیت کوین.

جهش اخیر قیمت بیت کوین همچنین باعث رشد قابل‌توجهی در شاخص قدرت نسبی (RSI) شده و این اندیکاتور تکنیکال را به بالای عدد ۸۲ رسانده است که به‌طور کلی جفت بیت کوین/دلار را برای کوتاه‌مدت در محدوده اشباع خرید قرار می‌دهد.

شکل‌گیری الگوی کنج نزولی

در حال حاضر، یک الگوی کنج نزولی بزرگ روی نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین در حال شکل‌گیری است که سطح بالای نوسانات را به تصویر می‌کشد. هم خریداران و هم فروشندگان تلاش می‌کنند تا با بازگشت سریع روند، قیمت را از سطوح حمایت و مقاومت عبور دهند. 

۴ دلیل برای اینکه ۲۶هزار دلار فعلاً سقف قیمتی بیت کوین خواهد بود
الگوی کنج نزولی روی نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین.

خریداران در ۱۴ مارس (۲۳ اسفند) موفق به ایجاد بریک اوت نشدند و اکنون در تلاش برای عبور از مقاومت ۲۶٬۷۰۰ دلاری هستند. هم‌زمان، این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده قیمت به سمت پایین الگو یعنی محدوده ۱۹٬۵۰۰ دلاری اصلاح شود.

در مقابل، اگر قیمت بیت کوین از خط روند سقف الگو عبور کند، خریداران احتمالاً تلاش می‌کنند تا قیمت را به ۳۰٬۰۰۰ دلار برسانند. داده‌های بازار آپشنز و فیوچرز بیت کوین نشان می‌دهد که احتمال وقوع چنین اتفاقی وجود دارد.



منبع