در پی کاهش ۵۰درصدی ارزش سهام «فِرست ریپابلیک بنک» و ایجاد موجی از ترس نسبت به ورشکستگی قریب‌الوقوع یک بانک دیگر، قیمت بیت کوین شاهد رشد ۳.۷درصدی در ۲۴ ساعته گذشته بود.

به گزارش کوین تلگراف، سرپرست بخش تحقیقات پلتفرم آموزشی ارزهای دیجیتال استرالیایی «کالکتیو شیفت» عقیده دارد که قیمت بیت کوین بالافاصله پس از آن افزایش یافت که چارلز گاسپرینو، گزارشگر فاکس نیوز بیزینس اعلام کرد بانکدارانی که با فِرست ریپابلیک بنک کار می‌کنند، انتظار دارند که این مؤسسه تحت مدیریت یک نهاد تصفیه‌حساب دولتی قرار گیرد.

تأثیر انتشار خبر احتمال ورشکستگی فِرست ریپابلیک بنک بر رشد قیمت بیت کوین

تصفیه‌حساب روشی است که امکان بازپرداخت بدهی طلبکاران در شرایط نکول احتمالی را فراهم و به شرکت‌های بحران‌زده در اجتناب از ورشکستگی کمک می‌کند.

داده‌های شرکت تحلیل آن‌چین سنتیمنت نشان می‌دهد که با گسترش دوباره این نگاه که «بیت کوین در بحبوحه بحران بانکی یک دارایی امن است»، هم‌بستگی میان بیت کوین و اس‌اند‌پی ۵۰۰ احتمالاً رو به کاهش باشد.

جهش بیت کوین به‌دنبال سقوط سهام یک بانک آمریکایی دیگر؛ شرایط به نفع ارزهای دیجیتال است؟
مقایسه عملکرد قیمتی بیت کوین با اتریوم، طلا و شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰

مشکلات فِرست ریپابلیک بنک در اوایل ماه مارس (اسفند) منجر به سپرده‌گذاری ۳۰میلیارد دلاری ۱۱ غول بانکی ایالات متحده، از جمله جی‌پی مورگان و بنک آف اَمریکا در این بانک شد.

بلومبرگ در ۲۶ مارس (۶ فروردین) گزارش داد که مقامات ایالات متحده به‌دنبال ایجاد تسهیلات وام اضطراری برای کمک به این بانک در رفع چالش‌های ساختاری در ترازنامه‌اش هستند.

به گفته منابع ناشناس، باوجود نگرانی فِرست ریپابلیک بنک درمورد ذخایر نقدینگی‌اش، مقامات آمریکایی در آن زمان اعلام کردند که سپرده‌های این بانک در حال تثبیت هستند و این بانک در خطر بانک‌گریزی قرار ندارد؛ رویدادی که منجر به تعطیلی بانک سیلیکون‌ولی توسط نهادهای نظارتی شد.

اما متأسفانه، مشخص شد که این اطمینان‌بخشی‌ها نادرست بوده است.

انتشار گزارش درآمدی سه‌ماهه فِرست ریپابلیک بنک در روز دوشنبه، ۲۳ آوریل (۳ اردیبهشت) نشان داد که ارزش کل سپرده‌های این بانک بیش از ۱۰۰میلیارد دلار کاهش یافته است و فِرست ریپابلیک برای تقویت هرچه سریع‌تر وضعیت مالی خود به‌دنبال گزینه‌های استراتژیک مختلف است.

جهش بیت کوین به‌دنبال سقوط سهام یک بانک آمریکایی دیگر؛ شرایط به نفع ارزهای دیجیتال است؟
گزارش درآمد سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ فِرست ریپابلیک بنک

در حالی که این بانک هنوز مشخص نکرده است این گزینه‌های استراتژیک دقیقاً چه هستند، گزارش درآمدش نشان می‌دهد که این شرکت قصد دارد با کاهش حقوق مدیران، کاهش اجاره دفاتر و اخراج ۲۰ تا ۲۵درصد از کارکنان خود در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳، ترازنامه خود را کوچک و هزینه‌هایش را کاهش دهد.

بحران بانکی سال جاری خسارات سنگینی را بر مؤسسات مالی در ایالات متحده وارد کرده است. بانک سیلورگیت در ۸ مارس (۱۷ اسفند) اعلام کرد که پس از هجوم مشتریان برای برداشت سپرده‌هایشان تعطیل می‌شود.

دو روز پس از این اتقاق، بانک سرمایه‌گذاری سیلیکون‌ولی توسط دپارتمان حفاظت مالی کالیفرنیا تعطیل شد.

جانت یلن (Janet Yellen)، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده باوجود بحران‌های اخیر، بار دیگر تأکید کرد که بخش بانکی آمریکا قوی و باثبات است. یلن در نشست شورای نظارت بر ثبات مالی در ۲۱ آوریل (ا اردیبهشت) گفت:

سیستم بانکی ما با وجود سرمایه و نقدینگی بالا، همچنان باثبات است.



منبع